سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هوش دیداری / فضایی، هوش دیداری فضایی چیست؟، هوش فضایی، کابرگ تقویت هوش فضایی کودکان، توانایی درک بصری فضایی، تجسم فضایی، تمرینات ادراک فضایی

هوش دیداری فضایی چیست؟

هوش دیداری فضایی یا همان intelligence spatial یکی از نوعی از هوش‌های چندگانه است که به توانایی شناسایی و فهم الگوها، روابط و ساختارهای فضایی در اشیاء و محیط پیرامون ما اشاره دارد. افراد با هوش دیداری فضایی بالا، قادر به تصور و تجسم اشکال سه بعدی، تصاویر فضایی و نقشه‌های منظم و نامنظم هستند.

افراد با هوش دیداری فضایی قادر به حل مسائل مرتبط با طراحی، معماری، رشته‌های مهندسی، موسیقی و بازی‌های ویدئویی هستند. همچنین، این نوع هوش برای فرایندهای فضایی مانند پیمایش، تصمیم‌گیری و انتقال اطلاعات بین شیء‌ها، بسیار مفید است.

برخی از علائمی که ممکن است برای نشان دادن هوش دیداری فضایی بالا در افراد دیده شود، عبارتند از:
– توانایی به خاطر سپردن و استفاده از نقشه‌ ها و راهنمای‌ های مکانی
– توانایی پذیرش و تجسم فضای سه بعدی و ارتباطات بین شئ‌ ها
– توانایی به خلاقیت در حل مسائل فضایی و طراحی
– توانایی به تصویرسازی و پیش‌ بینی نتایج پیچیده فضایی.

توانایی درک پدیده های دیداریین نوع هوش توانایی درک پدیده های دیداری است.

امکان خلق ماهرانه تصاویر ذهنی به منظور حل مشکلات”

با بکارگیری این هوش فرد می تواند شکل ها را در ذهن حرکت دهد و بچرخاند و به صورت سه بعدی آن را در ذهن ببیند!

توانایی درک بصری فضایی ،تجسم فضایی ،رسم نقشه و نمودار ،کار تصویری گرافیک و طراحی ،خیال پردازی ،علاقه به دیدن فیلم ویدئو ،بازی شطرنج و…

یادگیرنده های دارای این نوع هوش، با تصاویر فکر می کنند.

و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی روشن ایجاد کنند.

آنها از نگاه کردن به نقشه، نمودار، تصویر و فیلم خوششان می آید.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است:

– ساختن پازل،

– درک نمودارها و شکل ها،

– حس جهت شناسی خوب،

– طراحی، نقاشی،

– ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنرهای تجسمی)،

– دستکاری کردن تصاویر،

– ساختن،

– تعمیر کردن،

– طراحی وسایل عملی،

– تفسیر تصاویر دیداری

تعریف هوش دیداری

هوش دیداری / فضایی : این نوع هوش توانایی درک پدیده های بصری است. یاد گیرنده های دارای این نوع هوش ، گرایش دارند کهبا تصاویر فکر کنند و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی واضح ایجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاویر، ویدیو و فیلم خوششانمی آید. مهارت های آنها شامل موارد زیر است: ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنرهای تجسمی)،دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری. شغل های مناسب برای آنها عبارتند از: دریانورد، مجسمه ساز، هنرمند تجسمی، مخترع، کاشف، معمار، طراح داخلی، مکانیک، مهندس

یادگیری در کودکان با هوش دیداری

آیا کودک شما برای تجسم چیزی، از دستهایش استفاده می کند؟ آیا او چهره ها را بهتر از نام ها به خاطر می آورد؟ آیا استعداد خوبی در نقاشی و طراحی دارد؟ تمام این ها نشانی از آن است که کودک شما هوش دیداری بالا و سبک یادگیری تجسمی دارد. به طور کلی می توان سه سبک یادگیری متفاوت بر اساس حواس پنجگانه تعریف کرد: سبک دیداری، شنیداری و حرکتی. کودکانی که از طریق نگاه کردن و دیدن می آموزند، در دسته یادگیرندگان دیداری قرار می گیرند. گلوریا موسکویتز-سویت1، روان شناس بالینی یادگیرندگان دیداری را این طور تعریف می کند “کسانی که برای یاد گرفتن به نگاه کردن وابسته هستند.”. او چند مشخصه کودکانی که سبک یادگیری دیداری دارند را فهرست می کند:

–    حساسیت زیادی به رنگ دارند. این کودکان نسبت به تشخیص و استفاده از رنگ ها از توانایی بالایی برخوردار هستند.
–    برای یادگرفتن نیاز دارند به چهره معلم، مستقمیا نگاه کنند در غیر این صورت تمرکز خود را از دست می دهند.
–    برای به خاطر سپردن، یادداشت برداری می کنند.
–    هنگام صحبت کردن از دست های خود استفاده می کنند.
–    به سرعت با کوچکترین صدایی، حواسشان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهند.
–    تصاویر را به خوبی در ذهنشان نگه داری می کنند. این کودکان متن درسی را به طور کامل در ذهن خود حفظ می کنند (برای مثال یک پاراگراف کامل از یک صفحه درسی را در ذهن خود ضبط می کنند)
–    اغلب در درک و یادگیری واژگان با دشواری مواجه می شوند حتی برخی اوقات چندان متوجه معنای شوخی و لطیفه ها نمی شوند.
–    جزئیات را به طور کامل به یاد می سپارند. این افراد قادرند تمام جزئیاتی که سایرین ممکن است متوجه نشوند، را دیده و به خاطر سپارند. تفاوت ها و شباهت ها را بسیار خوب متوجه می شوند.

برای کمک به تقویت توانایی های دیداری این کودکان، موسکویتز-سویت، این روش ها را به والدین و معلمان پیشنهاد می کند: 
–    هر زمان نیاز بود، از نوشتن و کشیدن برای یاد دادن مطالب مختلف به او استفاده کنید.

–    به او یادآوری کنید که مطلب آموخته شده را روی کاغذ بیاورد، بنویسد یا طرحی از آن بکشد.

–    از نمودارها، جداول و اشکال برای آموختن مطالب درسی کمک بگیرید. در این صورت کودکانی که سبک یادگیری دیداری دارند، بهتر می توانند با درس ارتباط برقرار کنند. این کودکان از سخنرانی و ارتباط کلامی، زود خسته می شوند و دچار حواسپرتی می شوند بنابراین استفاده از تصاویر به ایجاد تمرکز بیشتر کمک می کند.

–    از مداد رنگی و ماژیک برای خط کشیدن زیر نکات مهم درس استفاده کنید. به کودک کمک کنید مطالب مهم درس را با رنگ متفاوتی مشخص کند در این صورت بهتر به خاطر خواهد سپرد.

–    از رنگ های مختلف برای جدا کردن اشیاء مختلف استفاده کنید. برای مثال از یک جعبه قرمز بزرگ برای جا دادن تمام اسباب بازی های قرمزش استفاده کنید. یا به او برچسب های رنگی برای جدا کردن وسایل یا مدادهایش بدهید.

–    برای مطالعه و درس خواندن، مکان آرام و دنجی برایش اختصاص دهید.

به گفته موسکویتز-سویت سبک های یادگیری کودکان همانند رنگ های رنگین کمان متفاوت هستند. و هر کودک سبک و سیاق خودش را برای یادگیری دارد اما کلیدهای رفتاری کوچکی، به شما نشان خواهد داد که کودک شما چه سبک یادگیری منحصر به فردی دارند و برای تقویت توانایی هایش چه باید بکنید.

 

هوش دیداری فضایی چیست؟ – سایت پاکدلها