سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اشکال در ریاضیات dyscalculia، اختلال یادگیری ریاضی چیست؟، مقاله اختلال ریاضی در دانش آموزان، مشکل یادگیری ریاضی، درمان اختلال ریاضی

 اشکال در ریاضیات dyscalculia

 

مشکل یادگیری ریاضی دارای عوامل مختلفی می‌باشد و ممکن است به دلایل متعددی برگردانده شود. در ادامه، چندین علت مشترک برای مشکلات یادگیری ریاضی را ذکر خواهم کرد:

1. نادیده گرفتن پایه‌های اولیه: در ریاضیات، مفاهیم پایه‌ای مثل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم وجود دارند که بدون فهم کامل آنها، ساختارهای پیچیده‌تر ریاضی را نخواهید فهمید. اگر این پایه‌ها را درک نکنید، ممکن است با مشکلات بزرگتری در مراحل بعدی مواجه شوید.

2. نداشتن روش مناسب یادگیری: هر فرد دارای سبک یادگیری مختص به خود است. ممکن است روشی که در مدرسه یا دیگر محیط‌های آموزشی به شما ارائه می‌شود، با سبک یادگیری شما سازگار نباشد. بنابراین، پیدا کردن روش یادگیری مناسب برای خودتان می‌تواند در بهبود عملکرد ریاضی کمک کند.

3. نگرانی و استرس: استرس و نگرانی می‌توانند تمرکز و توجه شما را در ریاضیات کاهش دهند. این موضوع می‌تواند باعث شود که در حین حل مسائل ریاضی اشتباه کنید یا از پرسش‌های مطرح شده نخوانده بگذرید.

4. نداشتن علاقه و انگیزه: علاقه و انگیزه قوی به یادگیری ریاضی می‌تواند به شما در فهم بهتر مفاهیم و حل مسائل کمک کند. بنابراین، در صورتی که علاقه‌ای به ریاضیات نداشته باشید، ممکن است مشکلات در یادگیری آن پیش بیاید.

5. نادیده گرفتن راه‌حل‌های خطا: در حل مسائل ریاضی، برخی از خطاها و اشتباهات کاربردی هستند که ممکن است باعث شوند که پاسخ صحیح را به درستی نتوانید تشخیص دهید. در صورتی که این نوع راه‌حل‌ها را نادیده بگیرید، ممکن است درک کلیه مفاهیم ریاضی را دچار مشکل کند.

در هر صورت، مهم است که در صورت وجود مشکل در یادگیری ریاضی، به استاد یا منبع آموزشی خود یا مراجعه به مرکز مشکلات یادگیری مشکل را مطرح کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی های لازمه را داشته و درمان کنند

نامهای دیگر آن mathematic disorder  یا اختلال در حساب و math disability  و numlexia  و اختلال مادرزادی در حساب و اختلال رشدی در حساب و سندرم گرشتمن است.

از نظر تعریف عبارتست از ناتوانی سرشتی ،ژنتیک و با منشا رشدی در حساب ،ریاضیات و شماری از مسائل دیگر با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از فرد انتظار می رود.

این اختلال شامل گروهی غیر یکدست ولی مرتبط از مسائل مربوط به ریاضی است.نوع واحدی از ناتوانی ریاضی وجود ندارد و میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و میتواند افراد را در مراحل متفاوتی از زندگی و به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار دهد.

دو ناحیه عمده ضعف عبارتست از :

–          مشکلات دیداری – فضایی  visual-spatial  که فرد در فرایند سازی آنچه که میبیند مشکل دارد.

–          مشکلات فرایند سازی زبانی که باعث اشکال در ادراک و فرایند سازی آنچه که میشنود میگردد.

اثرات این اختلال گوناگونی بسیاری دارد زیرا فردی که اشکال در فرایند سازی زبانی دارد با فرد دیگری که اشکال در ارتباطات بینایی – فضایی دارد و با فردیکه اشکال در یاداوری اصول و قواعد ریاضی و اشکال در رعایت سلسله مراتب یک توالی از گامها دارد متفاوت است یعنی با مشکلات متفاوتی روبرو هستند.

پره والانس این اختلال ۶-٣ % است.

علایم هشدار با توجه به سن:

  • کودک خردسال :

–          اشکال در شمارش

–          اشکال در خواندن اعداد نوشته شده

–          اشکال در ارتباط دادن یک مفهوم ذهنی از اعداد با آنچه که در دنیای خارج می باشد مثلا ۴ تا ماشین ،۴ تا ساعت ،۴ تا کودک

–          حافظه ضعیف برای اعداد

–          اشکال در دسته بندی اشیاء به گونه ای منطقی مثلا قرار دادن اشیاء گرد در یکدسته و اشیاء مربع در دسته دیگر

  • کودک سنین مدرسه:

–          اشکال در یادگیری ۴ عمل اصلی یعنی اضافه،منها ،ضرب و تقسیم.مثلا اشکال در جدول ضرب

–          اشکال در حل مسایل ریاضی

–          ضعف در حافظه دراز مدت برای اعمال ریاضی

–          نا آشنایی با اصطلاحات ریاضی

–          اشکال در سنجش و اندازه گیری

–          اجتناب از بازیهایی که نیازمند استراتژی است.

  • نوجوانان و بالغین

–          اشکال در تخمین زدن قیمتها

–          اشکال در یادگیری مفاهیم ریاضی (بیش از ۴ عمل اصلی )

–          ضعف در توانایی برای بودجه ریزی و یا متوازن کردن دفتر دخل و خرج

–          اشکال برای مفاهیم مربوط به زمان مثلا رعایت حدودی یک برنامه زمانی

–          اشکال در داشتن یک ذهن ریاضی

–          اشکال در یافتن راه حلهای متفاوت برای یک مشکل و مسئله

علایم و نشانه ها:

  • اشکال در فهم و عمل مرتبط با اعداد

  • اشکال در فهم و اجرای اعمال اصلی ریاضی مانند ۴ عمل اصلی ،فرمولها و همینطور مفاهیم عالیتر

  • اشکال در مدارا با زمان چه در ذهن و چه در عمل

  • اشکال در تخمین زدن

  • اشکال در اندازه گیری و سنجش

  • اشکال در استدلال فضایی مانند اشکال در جهت یابی یا نقشه خوانی و پیدا کردن جهتهای شمال ، جنوب ،شرق و غرب و همینطور اشکال در فهم بالا ،پایین ،چپ ،راست ،رو ،زیر و همینطور اشکال در خواندن ساعت

  • اشکال در مفهوم سازی و مدارا با زمان و قضاوت از گذشت زمان مثلا دیر یا زود اقدام میکنند.

  • اشکال در خواندن نتهای موسیقی

  • اشکال در تجسم ذهنی

  • اشکال در طرح ریزی اقتصادی و بودجه نویسی و سر و سامان دادن به دخل و خرجها که گاهی شامل اشکال در تخمین قیمت اقلام در یک سبد خرید نیز میشود.

  • اشکال در تکالیف ذهنی سنگین و جدی

  • مهار وجودی پایین مثل حساسیت مفرط به سر و صدا ،نور و ناتوانی در تنظیم و فیلتر کردن اطلاعات نابجا و برداشتهای ناخواسته

  • اشتباه در به یاد آوردن اسامی و یا تطبیق چهره با اسم

تشخیص :

ارزیابی طیف وسیعی از مهارتهای ذهنی و عملی مربوط به ریاضی مانند توانایی انجام ۴ عمل اصلی ،ارزیابی اینکه چگونه فرد اعداد و مفاهیم ریاضی را درک کرده و بکار میبرد.

ارزیابی اینکه چگونه فرد مسائل روزمره را حل میکند .

ارزیابی نقاط ضعف و قدرت فرد.

ارزیابی توانایی سازماندهی و دسته بندی به طریقی منطقی

ارزیابی توانایی اندازه گیری و سنجش زمان ،پول و ….

ارزیابی توانایی تخمین مقادیر کمی

ارزیابی توانایی ارزیابی کردن و یافتن راه حلهای دیگر برای مسئله و مشکل

ارزیابی توانایی پیش بینی و انجام یک اقدام مناسب

ارزیابی کودک جهت وجود اختلال توجه و تمرکز ،اختلالات یادگیری دیگر ،اختلال هماهنگی حرکتی و اختلال تکلم و گفتار

اشکال در ریاضیات dyscalculia – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 دانلود کاربرگ های پیشگیری از بروز انواع اختلالات یادگیری

2 👈 دانلود کاربرگ های  تشخیصی انواع اختلالات یادگیری

👈 دانلود کاربرگ های  درمانی انواع اختلالات یادگیری

4 👈 دانلود نرم افزارهای ویژه کمک به درمان اختلالات یادگیری