سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تمرینات فرایندي جهت رفع اختلال املا، درمان اختلال دیکته نویسی، درمان اختلال املا، تقویت حافظه ، توالی و حساسیت شنیداري، اختلال املا

تمرینات فرایندی جهت رفع اختلال املا

اختلالل یادگیری املا، یکی از اختلالات یادگیری است که در آن فرد دچار مشکل در نوشتن کلمات به درستی و با توجه به قواعد املا می‌شود. این اختلال معمولا در دوره‌ی دبیرستان و دبیرستان بالا شناسایی می‌شود و ممکن است تا دوران بزرگسالی باقی بماند.

نشانه‌های اختلال یادگیری املا عبارتند از:

1. نوشتن کلمات با املا اشتباه: فرد دچار اشتباهات املا در کلمات مختلف می‌شود.

2. نوشتن کلمات به صورت فونتیک: فرد ممکن است کلمات را به صورت فونتیک بنویسد، به عنوان مثال “آی لاو یو” به جای “I love you”.

3. مشکل در تشخیص کلمات هم‌صدا: فرد ممکن است مشکل در تشخیص کلمات هم‌صدا داشته باشد، به عنوان مثال “تو” و “توت”.

4. مشکل در تشخیص کلمات مشابه: فرد ممکن است مشکل در تشخیص کلمات مشابه داشته باشد، به عنوان مثال “به” و “با”.

5. مشکل در تشخیص حروف بزرگ و کوچک: فرد ممکن است مشکل در تشخیص حروف بزرگ و کوچک داشته باشد.

6. مشکل در تشخیص نوشتار واژه‌های مرکب: فرد ممکن است مشکل در تشخیص نوشتار واژه‌های مرکب داشته باشد، به عنوان مثال “سرگرمی” به جای “سرگرمی”.

7. مشکل در نوشتن جملات به درستی: فرد ممکن است مشکل در نوشتن جملات به درستی داشته باشد، به عنوان مثال اشتباهات در نوشتن کلمات پایه‌ی گرامری مانند حروف اضافه، فعل و فاعل و …

اگر فکر می‌کنید که فردی در محیط شما دچار اختلال یادگیری املا است، بهتر است با مشاور یا متخصص روانشناسی مشورت کنید.

در روز زوج هفته اول تمرینات ، 9 کارت کلمه در ابعاد 7 در 10 درست کنید . این کارت ها از کلماتی باشد که فرزندتان
بیشترین اشتباه را در آن دارد . ضمنأ حرفی را که اشتباه نوشته با ماژیک رنگی بنویسید.
تمرین اول : ( هدف : تقویت حافظه و توالی دیداری )

3 کارت را به فرزندتان نشان دهید تا کلمات را بخواند بعد کارت ها را جمع کنید تا با تکیه بر حافظه کلمات را تکرار کرده و بنویسد . در مرحله دوم 3 کارت دیگر ودر مرحله سوم 3 کارت آخر را مانند نمونه تمرین نمایید .

کارت اول: حوله                     کارت دوم: صبحانه                              کارت سوم : خواهر
تمرین دوم : (تقویت حافظه فعال )
این دفعه هر بار 3 کارت را نشان دهید و از او بخواهید کلمه را بخواند و فقط بر عکس تکرار کند .

کارت اول: حوله                     کارت دوم: صبحانه                              کارت سوم : خواهر
دانش آموز باید بعد از این که کلمات بالا را خواند و کارتها جمع شدند کلمات را برعکس به یاد آورده و بیان کند. در مثال بالا بگوید: خواهر-صبحانه-حوله
توجه :
1 – در روزهای دوم زوج و سوم زوج هفته اول ، روال کار به صورت بالا بوده ، اما با استفاده از کارت های
جدید تمرینات ادامه یابد.
2 – در هفته دوم تمرینات به صورت بالا منتهی با کارت های جدید واین بار با استفاده از 12 تا کارت که به
صورت 4 کارتی تمرین می شود و در هفته سوم بااستفاده از 15 تا کارت جدید که به صورت 5کارتی تمرین
می شود کار ادامه خواهد یافت.

روزهای فرد-هفته اول

تمرین اول ( هدف : تقویت حافظه ، توالی و حساسیت شنیداری )
در روز اول هفته فرد ، کلمه روز گذشته را 3 تا 3 تا با فاصله یک ثانیه ای بخوانید . برای تقویت حساسیت
شنیداری جلوی دهان خود را برگه بپوشانید. فرزندتان کلمه را تکرار کند و بنویسد .
تمرین دوم : ( تقویت حافظه فعال )
3 کلمه را تکرار کنید و از او بخواهید بر عکس شما تکرار کتد .
تمرین سوم : ( تقویت حافظه فعال )
با کلمات روز قبل جملات 3 کلمه ای بسازید . جمله اول را بخوانید و از کودکتان بخواهید کلمه ای که در وسط
جمله آمده و یا کلمه ای که در پایان جمله آمده را بیان نماید .
توجه :
تمرینات روزهای فرد دقیقأ تکرار تمرینات روزهای زوج با همان ترتیب بوده منتهی روش کار با هدف تقویت
حافظه و حساسیت و توالی شنیداری که در بالا توضیح داده شد می باشد.

 

تمرینات فرایندی جهت رفع اختلال املا – سایت پاکدلها

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای مرتبط با تشخیص و درمان اختلالات یادگیری اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود فایل های تمرینی پیشنهادی پاکدلها ویژه دبستان و پیش از دبستان اینجا کلیک کنید