علایم و علل اختلال ریاضی

 

– شمارش طوطی وار: کودک در شمارش اعداد مشکل دارد.

– عدم درک مفهوم عدد: مثلا کودک مفهوم عدد 5 را نمی داند یعنی نمی تواند 5 مهره را جدا کند.

-عدم درک ارزش عددی: کودک نمی داند 4 از 5 بزرگتر است و بر عکس.

-مشکل در خواندن عدد: ممکن است در خواندن اعداد و یا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا 2و 3، 4و6 یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا 12 را 21 می خواند.

– مشکل در کپی عدد: هنگام رونویسی عدد مشکل دارد.

– مشکل در نوشتن عدد: نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد. بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد. مثلا 3 را 2 می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی 3 را 5 می نویسد. گاهی مشکل مربوط به جهت یابی است و عدد را وارونه می نویسد.

– علامتها را نمی شناسد: کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند مثلا: ۲=2+۴

– مفهوم عملیات را نمی داند: جمع و تفریق را با هم اشتباه می کند.

– اشکال در نحوه عملیات: گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و… مشکلات بیشتری را بوجود می آورد.

– اشکال در درک ارزش مکانی.

– مشکل در حل مساله: گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی را می داند٬، در درک مسائل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

– در درک زمان مشکل دارد

– درشمارش پول مشکل دارد

– در مهارت های محاسباتی (جمع- تفریق- ضرب- تقسیم- کسر و …)مشکل دارد.

 

علل مشکلات ریاضی

1- ضعف در مهارتها ی زبانی: نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی.

2- ضعف در مهارت های ادراکی: مثل خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا و یا ادراک فضایی.

3- ضعف در مهارتهای توجه: مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی.

4- ضعف درمهارتهای ریاضی: ضعف در محاسبات ریاضی (جمع-تفریق و …) شمارش اشیا و یادگیری جدول ضرب. و یا در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین، بسته و باز، پر و خالی، چپ و راست؛ دور و نزدیک، درک ارزش پول، درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی.

5- مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی.

6- عملکرد پایین هوش غیر کلامی (هوش عملی).

7- آموزش ضعیف در کلاس درس.

8- عدم علاقمندی به درس ریاضیات

9- ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه

10- عدم تثبیت غلبه طرفی مغز: (کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد. مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).

۱۱- تاخیر در رشد: مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.

۱۲- عوامل محیطی: (خانواده و معلمان) نقش فضا و مکان، نقش کلاس‌های خصوصی، کمبود وسایل آموزشی ریاضی

۱۳-عوامل ژنتیکی.

۱۴-عوامل بیوشیمیایی: (قبل از تولد- حین تولد- بعد از تولد)

۱۵-ضعف در هماهنگی چشم و دست

پست‎های مرتبط:

تقویت مهارتهای زبانی کودک

  👌حدود یکسالگی به صداسازیها و قان و قون کردن...

راهکار هایی برای افزایش درک خواندن کودکان نارساخوان

هدف نهایی از خواندن، درک مطلب و شناختن موضوعات مطرح...

حافظه ي فعال و روش هاي تقويت آن

مکانیزم حافظه فعال حافظه فعال شامل آن پردازشها و فرایندهاي...