علایم و علل اختلال ریاضی

 

– شمارش طوطی وار: کودک در شمارش اعداد مشکل دارد.

– عدم درک مفهوم عدد: مثلا کودک مفهوم عدد 5 را نمی داند یعنی نمی تواند 5 مهره را جدا کند.

-عدم درک ارزش عددی: کودک نمی داند 4 از 5 بزرگتر است و بر عکس.

-مشکل در خواندن عدد: ممکن است در خواندن اعداد و یا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا 2و 3، 4و6 یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا 12 را 21 می خواند.

– مشکل در کپی عدد: هنگام رونویسی عدد مشکل دارد.

– مشکل در نوشتن عدد: نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد. بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد. مثلا 3 را 2 می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی 3 را 5 می نویسد. گاهی مشکل مربوط به جهت یابی است و عدد را وارونه می نویسد.

– علامتها را نمی شناسد: کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند مثلا: ۲=2+۴

– مفهوم عملیات را نمی داند: جمع و تفریق را با هم اشتباه می کند.

– اشکال در نحوه عملیات: گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و… مشکلات بیشتری را بوجود می آورد.

– اشکال در درک ارزش مکانی.

– مشکل در حل مساله: گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی را می داند٬، در درک مسائل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

– در درک زمان مشکل دارد

– درشمارش پول مشکل دارد

– در مهارت های محاسباتی (جمع- تفریق- ضرب- تقسیم- کسر و …)مشکل دارد.

 

علل مشکلات ریاضی

1- ضعف در مهارتها ی زبانی: نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی.

2- ضعف در مهارت های ادراکی: مثل خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا و یا ادراک فضایی.

3- ضعف در مهارتهای توجه: مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی.

4- ضعف درمهارتهای ریاضی: ضعف در محاسبات ریاضی (جمع-تفریق و …) شمارش اشیا و یادگیری جدول ضرب. و یا در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین، بسته و باز، پر و خالی، چپ و راست؛ دور و نزدیک، درک ارزش پول، درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی.

5- مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی.

6- عملکرد پایین هوش غیر کلامی (هوش عملی).

7- آموزش ضعیف در کلاس درس.

8- عدم علاقمندی به درس ریاضیات

9- ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه

10- عدم تثبیت غلبه طرفی مغز: (کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد. مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).

۱۱- تاخیر در رشد: مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.

۱۲- عوامل محیطی: (خانواده و معلمان) نقش فضا و مکان، نقش کلاس‌های خصوصی، کمبود وسایل آموزشی ریاضی

۱۳-عوامل ژنتیکی.

۱۴-عوامل بیوشیمیایی: (قبل از تولد- حین تولد- بعد از تولد)

۱۵-ضعف در هماهنگی چشم و دست

پست‎های مرتبط:

۲۵ نکته در برخورد با کودکان دچار ” تاخیر در رشد گفتار و زبان “

1- هرگز به کودک برچسبهایی نظیر گنگ، خنگ، کم هوش،...

مهارت های دست ورزی در کودکان

مهارت های دست ورزی در کودکان چند بازی برای تقویت...

شن درمانی

?شن درمانی شن بازی برای کودکان فعالیتی خوشایند و لذتبخش...