سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع مشکلات خواندن و راهکارهای درمانی، راهکارهای پیشنهادی درمان اختلال خواندن، تمریناتی که باعث تقویت خواندن می شوند، آینه خوانی تقویت حافظه دیداری، دانلود کاربرگ تقویت حافظه دیداری، پکیج کامل تقویت مهارت های دیداری، تقویت حافظه بینایی، تمرین حافظه تصویری

تقویت حافظه دیداری

👀💪 تقویت حافظه دیداری نیز می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف امکان‌پذیر باشد. در ادامه چند نکته برای تقویت حافظه دیداری را می‌توانید مدنظر داشته باشید:

1️⃣ تمرین حافظه تصویری: انجام تمرین‌هایی که بر اساس حافظه تصویری اجرا می‌شوند، می‌تواند در تقویت حافظه دیداری کمک کند. مثلاً تماشای یک تصویر یا صحنه برای چند دقیقه و سپس تلاش برای بازسازی جزئیات آن.

2️⃣ مشاهده فیلم‌ها و نمایش‌ها: تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌ها می‌تواند به تقویت حافظه و مهارت های دیداری کمک کند. سعی کنید به خاطر بسپارید صحنه‌ها، شخصیت‌ها و جزئیات مهم و بازخوردهای بصری.

3️⃣ تمرین بازی‌های حافظه: استفاده از بازی‌های حافظه و پازل‌ها می‌تواند به تقویت حافظه دیداری کمک کند. مثلاً بازی‌های رمزگشایی و پیدا کردن تفاوت‌ها در تصاویر.

4️⃣ تمرین توجه مرکزی و توجه متمرکز: تمرین توجه مرکزی و تمرکز بر روی یک مورد خاص می‌تواند حافظه دیداری را تقویت کند. مثلاً تمرین با رمزنگاری و خواندن و تشخیص اعداد یا الفبا به ترتیب مشخص.

5️⃣ استفاده از تکنولوژی: از اپلیکیشن‌ها و ابزارهای تقویت حافظه دیداری موجود در بازار استفاده کنید. این ابزارها معمولاً شامل بازی‌ها، تمرین‌ها و چالش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند جزئیات بصری را به خاطر سپردن و بهبود حافظه دیداری و ادراک دیداری حرکتی خود را تقویت کنید.

مداومت، تمرین دوره‌ای و انگیزه برای بهبود حافظه دیداری اهمیت دارد. پس سعی کنید در طول زمان به صورت منظم تمرین کنید و به خودتان زمان بدهید تا تغییرات را متوجه شوید. 🌟😊

 

تمرینهای زیربرای تقویت حافظه دیداری بسیارمفید می باشد

 

– به کودک اجازه دهیدکه کلمه ای راباصدای بلند تکرارکندوسپس شمامی توانیدشکل کلمه رابصورت یک طرح برجسته ترسیم نمایید.

– ازکارتهای نوری که حروف تصاویر برروی آنها حک شده است استفاده کنید.بانزدیک کردن این کارتهای رنگی توجه کودک رابه تصاویر ریزوکوچک جلب نمایید.پس ازمشاهده ازاوبخواهیدتا شرح دهدکه چه چیزهایی راروی کارت نوری دیده است.

 

– ازکودکان درخواست کنید که به طرف پنجره کلاس رفته،محیط خارج را مشاهده کند و نام سه شئ را که در بیرون موجود است برای آموزگار بازگوکنند سپس آموزگارسه شئ مزبور راروی تخته ترسیم کرده از کودکان درخواست می نماید که آنها رارنگ آمیزی کنند.

 

– تصاویرازاشیاء،حروف شماره هاراتهیه کرده،تعدادی ازآنها رادر جلوی کودک قراردهید تاوی آنها را خوب مشاهده کند.سپس ازوی بخواهید تاروی خود رابرگرداندویاچشمان خودراببندد.شما می توانید یک تغییر کوچک درجای تصاویرصورت دهیدوازکودک بخواهیدحدس بزند شما چه تغییری رابه وجود آورده اید.درمرحله بعد شما می توانید یک شکل خاص را به کودک نشان داده سپس او را ترغیب نمایید که تصویرآن شکل رادربین تصاویر مختلفی بیابد.

– دربازی به خاطر آوردن شماره یک تلفن که معلم تکرارکرده است وآن رامی نویسد،کودک نیز می تواند آن راتکرارکند وازروی نوشته معلم کپی کند.

– به کودک فرصت دهید که خطوطی را ازبالا به پایین وبالعکس رسم نماید.آموزگارمی تواند باحمایت کودک درزمینه ترسیم خطوط به هماهنگی حس لامسه وبینایی وی کمک نماید.

– یک طرح هندسی چهارگوش رابه کودک نشان داده;آن رادربین حروف وکلمات واعداد جاسازی نمکایید تاکودک آن راپیدا کند.

– تعداداشیاءرادرسبدبه کودک نشان دهیدوسپس بابستن چشمان کودک(بایک نوار)ازوی بخواهید تاهرشئ راکه شمانام می بریدبا لمس کردن، ازسبد بیرون بیاورد.( ادراک دیداری)

– یک مقوای باریک راکه قسمت بندی شده است درجلوی کودک قرار دهید وسپس تعدادی ماشین اسباب بازی در اختیار وی قرار داده،ازکودک بخواهید که روی مقوای باریک،ماشینها راحرکت دهد.

– بازی بریدن حروف وچسباندن آن به یکدیگر:به کودک کلمه گل رانشان دهیدبعدباقیچی آن راازهم جداکرده بعد به هم بچسبانید.آنگاه کودک باید این فعالیت راازشماتقلیدکند.

– اشیایی راتهیه کرده ویکی یکی به او نشان دهیدوسپس پشت سرتان مخفی کنیدوبخواهید بلافاصله نام اشیای مخفی شده را بگوید.

– کودک رابا رنگهای مختلف آشنا کنید.اول رنگهای اصلی بعد رنگهای فرعی،برای این منظور می توانیدازمهره های پلاستیکی،جعبه مدادرنگی وامثال آن استفاده کرد.

– ابتدا چند سیم فلزی نازک باطولهای مختلف تهیه کنید،مثلا یک سیم به طول3 سانتی متر،دوسیم به طول5 سانتی متر،ویک سیم به طول 6 سانتی متر،حالا سیمها راروی هم بریزیدوازاوبخواهید بلندترین سیم ،کوتاهترین سیم وسیمهایی که طولشان مساوی است راپیداکند.سپس دو سیم مساوی را به شکل زیر کنار هم قرار دهید وازکودک سوال کنیداگرهرکدام ازاین خطها یک جاده باشد،مابخواهیم ازآن عبور کنیم کدام جاده کوتاهتر وکدام بلندتر است؟وقتی کودک جواب صحیح داد،سیم ها رابه شکل زیر قراردهیدوهمان سوال راتکرارکنید.

 

این آزمایش هارا آنقدرادامه دهیدتااومتوجه شودکه جابجایی سیم ها ونحوه قرارگرفتن آنهادرطول آنهاتاثیری ندارد.درمرحله بعدچندسیم باطول مساوی تهیه وبه شکل زیرکنارهم قراردهیدوبازهم سوال ها راتکرار نمایید. اگر کودک پاسخ صحیح دادسیم ها رامانند شکل زیرقراردهید وبازهم سوال کنید.

 

مشابه این آزمایش ها را آنقدرانجام دهیدتاکودک این نکته راکشف کندکه تغییرجهت سیم ها تاثیری درطول آنها نمی گذارد.درصورت شنیدن پاسخ صحیح از کودک،دوسیم باطولهای مساوی راانتخاب کرده ودرمقابل چشمان اویکی ازسیم هارابصورت مارپیچ خم کنیدودرکنارسیم دیگرقراردهید وازاو سوال کنید کدام یک ازاین دوسیم بلندتر است .

 

رای اینکه تمرینهای گفته شده تاثیربسیارزیادی درحل مشکل دانش آموزداشته باشند،بایدبرای وی ایجاد انگیزه نمودتابارغبت به تمرینهای بیشتری بپردازد.درواقع همان حافظه طوطی وار است که به حافظه کوتاه مدت،سپس میان مدت و بعد به بلندمدت تبدیل می شود.

بسیاری ازاوقات اتفاق می افتد که حافظه دیداری تقویت می شود،اما بازهم دانش آموزمرتکب اشتباهاتی می شود که به ضعف حافظه دیداری یاکم دقتی نسبت داده می شود.درحالی که ممکن است وی درادراک دیداری دچارمشکل باشد.

 

تقویت حافظه دیداری – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 دانلود پکیج کامل تقویت مهارت های دیداری دانش آموزان ابتدایی

2 👈 دانلود نرم افزارهای تقویت دیداری ویژه دانش آموزان

4 👈 دانلود کاربرگ تقویت مهارتهای دیداری دانش آموزان

5  👈 دانلود کاربرگ تقویت حافظه دیداری