سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرورش حس بینایی، تمرکز و حواس پنج گانه، تکالیفی جهت افزایش ادراک بینایی، هماهنگی هر دو چشم کودک، قوه بینایی، ادراک دیداری، پرورش حس دیداری

پرورش حس بینایی

👀🌻 پرورش حس بینایی یعنی تقویت و توسعه قدرت بینایی و تفسیر صحیح تصاویر توسط چشم‌ها. این عملکرد حسی بسیار مهم در زندگی روزمره ما است و برای انجام فعالیت‌های روزانه، مطالعه، تعامل اجتماعی و یادگیری تحصیلی اساسی است.

🔎🔬 پرورش حس بینایی می‌تواند شامل تمرین‌ها و فعالیت‌هایی باشد که به قوه بینایی کمک کرده و آن را تفسیر و تقویت کنند. مثال‌هایی از این فعالیت‌ها شامل حل تمرین‌های بینایی، مشاهده و تشخیص الگوها و شکل‌ها، بازی با پازل و لوازم بازی هنری مرتبط با دیدنی‌ها و رنگ‌ها می‌تواند باشد.

💡💪 همچنین، برخی از روش‌ های دیگر برای پرورش حس بینایی شامل تغذیه سالم، استفاده از نور مناسب در محیط، استفاده از محصولات نوروتروپیک (مانند مکمل‌ های حاوی اسیدهای چرب امگا-3) و انجام ورزش‌ های چشمی می‌ باشد.

🌈🌟 پرورش حس بینایی مهم است، زیرا قدرت بینایی به مرور زمان ممکن است کاهش یابد یا با مشکلات مانند کمبود تمرکز، تعدد بینایی یا دید تهاجمی روبرو شود. با توجه به حفظ سلامت چشم‌ ها، اعتنا کردن به تغذیه مناسب و انجام تمرینات مرتبط، می‌ توانید حس بینایی خود را بهبود بخشید و بهترین استفاده را از پتانسیل بینایی خود ببرید.

پاکدلها: ادراک بینایی یکی از مراحل رشد و تکامل زبان است. بینایی پدیده ای پیچیده است که توجه متخصصان رشد بینایی را به خود معطوف داشته است. به هر حال قلمرو های زیادی وجود دارد که ما درمانگران می توانیم روی آنها کار کنیم و در ارتباط و هماهنگ با یک بینایی سنج به منظور شناخت نیازهای کودک اقدام نماییم .
قبل از هر اقدام در این زمینه ضروری است که تفاوت دید و بینایی را بشناسیم.

بینایی عبارت است از: توانایی دیدن. بینایی پاسخ چشمها به نوری است که به درون آن تابیده می شود و بنابراین فرایندی است فیزیولوژیک. درحالی که دید در نتیجه ی توانایی کودک در تفسیر و فهم و معنی بخشیدن اطلاعاتی است که از طریق چشم ها دریافت می کند .
تعداد زیادی از کودکان در حالیکه از بینایی خوبی برخوردارند، دارای مشکلاتی در دید هستند که بر توانایی
خواندن و دیگر جنبه های تحصیلی آنها اثر بازدارندگی می گذارند. ما درمانگران با کودکانی سر و کار داریم که اندام چشمی آنها سالم است، لکن یاد نگرفته اند که چگونه از بینایی خود به طور مؤثری استفاده کنند .
درمانگران معمولاً با مفاهیم ادراک بینایی سروکار دارند. این مفاهیم عبارتند از: ردیابی بینایی، تعقیب چشمی، ادراک تصویر و زمینه، حافظه توالی بینایی و …

هماهنگی هر دو چشم کودک برای دریافت مؤثر و کارآمد اطلاعات امری اساسی است. توانایی کودک در تعقیب چشمی هدف متحرک نظیر گرفتن توپ و مشاهده پرواز پرنده مستقیماً با تکالیف درسی او در ارتباط است. به محض اینکه کودک خواندن را می آموزد، باید بتواند چشمهای خود را به طریقی جهشی از راست به چپ حرکت دهد. اگر کودکان در وقت خواندن کلمات ثابت، سر خود را حرکت دهند موجب رشد یک خورده مهارت ناسوده می گردد که خود نوعی بدآموزی است. برای اینکه کودک بتواند در موقع نوشتن و خواندن از دید نزدیک و سپس بلافاصله برای دیدن معلم و تخته سیاه از دید دور استفاده کند، باید تمرکز چشمی در او تربیت شود. کودکی کهتمرکز چشمی مناسبی نداشته باشد، اغلب موقعیت تحصیلی خود را از دست داده و دچار سردرگمی خواهد شد .

پرورش و تقویت ادراک تصویر و زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا کودک را قادر می سازد تصویر اصلی را از زمینه بدرستی تشخیص دهد و در گرفتن توپ و تعیین موقعیت کلمه یا تصویر در صفحه او را یاری دهد.
حافظه توالی بینایی نیز جنبه مهم دیگری از ادراک است. چرا که موجب می شود کودک آنچه را دیده است بههمان ترتیب بازشناسی و یادآوری کند  .

تکالیفی جهت افزایش ادراک بینایی

ردیابی تیله:
– تیله را از بالای سطح شیبدار به پایین بفرستید و از کودک بخواهید صرفاً با چشمانش مسیر حرکت را دنبال کند .
– کودک با انگشت و چشمانش مسیر حرکت تیله را دنبال کند .
– از کودک بخواهید به مسیر حرکت تیله نگاه کند و هر موقع که شما خواستید آن را با دست متوقف کند .
– از کودک بخواهید به مسیر حرکت تیله نگاه کند و جهتی را که حرکت می کند مشخص سازد ( چپ یا راست – تقویت ادراک دیداری ).
استفاده از کارت :

تعدادی کارت از اشکال هندسی، پیکان، حروف، شماره ها و تصاویر دومینو تهیه کنید و آنها را به صورت انفرادی، دوتایی و سه تایی به یکدیگر متصل کنید .

مربی برای مدت زمان مشخصی کارت را به کودک نشان می دهد سپس کودک باید به ترتیب موارد زیر را انجام دهد :
تصویر را نام ببرد، ،آن را توصیف کند .
آنچه را که می بیند در هوا ترسیم کند .
الگوی مشابه ای را روی ورقه رسم کند .
همان الگو را با گچ روی تخته سیاه ترسیم نماید .

استفاده از چراغ قوه قلمی :
چراغ قوه ای را در دست بگیرید و در مسیر افقی، عمودی، دایره ای و مورب حرکت دهید و از او بخواهید ابتدا باهر دو چشم و سپس با یکی از چشمانش مسیر حرکت را دنبال کند .
فعالیت فوق را انجام دهید و از کودک بخواهید همزمان با چشمان و انگشت اشاره اش مسیر نور را دنبال کند .
فعالیت فوق را در صورتی که کودک دراز کشیده است انجام دهید .
دو عدد چراغ قوه انتخاب کنید و از کودک بخواهید که از یکی به دیگری نگاه کند .
اتاق را تا جاییکه ممکن است تاریک نمایید و نور چراغ قوه را حدود یک ثانیه به اشیای اتاق بتابانید و از کودک
بخواهید که قوایش را کاملاً روی اشیای زیر تابش نور متمرکز سازد .

تابلوی الفبا یا اشکال مختلف هندسی تهیه کنید و از کودک بخواهید که در اتاق تاریک، نور به شکل یا حرف
مورد نظر شما تابانده آنها را نام ببرد .

استفاده از دگمه تعدادی دگمه در دستجات مختلف تهیه کنید. آنها را روی یک سطح صاف قرار دهید و از کودک بخواهید آنها رابر حسب رنگ، اندازه، بافت، شکل و تعداد سوراخ های هر دگمه و… طبقه بندی کند .
با چیدن دگمه ها در کنار یکدیگر از او بخواهید اشکال مختلف هندسی، حروف، شماره ها و تصاویر ساده را بسازد .
کودک در وضعیت نشسته به زانو و ایستاده قرار بگیرد و دگمه ها را از یک بطری دهانه گشاد به به داخل بطریدهانه تنگ بیندازد .
همانند سکه به دگمه تلنگر بزند .
همانند تیله، دگمه را با انگشتانش پرتاب کند .
نخ و مهره

تعدادی مهره در اندازه، رنگ و شکلهای مختف که در قسمت میانی سوراخ دارند تهیه کنید. ازکودک بخواهیدآنها را بر اساس یک معیار )مثلاً رنگ مهره ها ( ازنخ عبور دهد .با دو معیار طبقه بندی فعالیت را انجام دهید) شکل و رنگ )
تعدادی از مهره ها را نخ کنید و به کودک نشان دهید. سپس از او بخواهید با استفاده از حافظه بینایی خود همانالگو را تکرار کند .
چشمان کودک را ببندید و تعدادی مهره را در مقابل کودک قرار دهید و از وی بخواهید با حس لامسه اش نخ رااز آنها عبور دهد .
چشمان کودک را ببندید و الگویی را در مقابل او قرار دهید و از او بخواهید با حس لامسه ای الگو را لمس کرده،نسخه برداری کند .
پرورش حس بینایی تا حدی با پرورش حواس دیگر متفاوت است. ما برای پرورش حواس دیگر به آستانه ها نزدیکمی شویم و سعی می کنیم با انرژی کمتری محرکها را حس کنیم اما برای پرورش حس بینایی مطلقاً چنین کاری نمی کنیم. مثلاً نور تلویزیون یا نور اتاق مطالعه را کم نمی کنیم تا بخواهیم به زحمت ببینیم، چرا که این کاربرای سلولهای بینایی آزار دهنده است .
برای تقویت حس بینایی، ما به مشاهده دقیق اجزایی می پردازیم که در وضعیتهای معمولی به آنها توجهی نداریم.
مثلاً دست خود را در نور کافی ببینید. خطوط، برآمدگیها، چروکها، فرم قرار گرفتن ناخن، شکل ناخنها و حد
فاصل بین انگشت و ناخن را با دقت نگاه کنید. پنجره را باز کنید و اولین تصویری را که از منظره بیرون به
چشمتان می آید، این بار با دقت بسیار بیشتری ببینید .
شاید شما بارها این تصویر را دیده باشید اما هیچ وقت، این طور در جزییات تصویر دقیق نبوده اید .

 

تمرکز و حواس پنج گانه

البته پرورش تمام این حواس به پرورش دقت و تمرکز شما می انجامد اما آنچه بیش از همه به آن نیاز دارید و
در کتابهای مربوط به تمرکز بیشتر توصیه می شود، تمرکز دیداری و شنیداری است که خیره شدن به نقطه
سیاه، شعله شمع و یا دوایر متحد المرکز برای پرورش تمرکز دیداری شما و تمرکز بر صدای نفس کشیدن،
عمدتاً برای تمرکز شنیداری شما توصیه می شود

پرورش حس بینایی – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  تشخیص علمی و دقیق اختلالات یادگیری 

2 👈 فایل های قابل پرینت درمان اختلال یادگیری 

3 👈 دانلود پاورپوینت ، کتاب ورق زن و.. مرتبط با اختلالات یادگیری