سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پاکدلها، سایت اختلالات یادگیری : (SLD)شمار دانش آموزانی که دچار اختلالات ویژه یادگیری هستند بین 4 تا 12 درصد گزارش شده است این اصطلاح ابتدا از واژه یSpicific Disabilities of learning به معنای اختلالات ویژه یادگیری گرفته شد اما از آنجائیکه اختلالات ویژه یادگیری فرد علیرغم فقدان اشکالات جسمانی و حواس دارای اختلال ویژه در یک درس یا دو درس است .
این قبیل دانش آموزان ، دانش آموزی هستند که دارای بهره هوشی عادی وبالاتر آی کیوIQ (90-180) هستند حواس یادگیری سالم دارند . در مهارتهای کلامی و نوشتن خوبند ولی در مهارتهای ریاضی ضعیف هستند و یا بالعکس .
سالانه در کشور 85 میلیارد تومان بابت خسارت مردودی دانش آموزان بابت این امر می گردد که البته خسارات روانی این امر به مراتب بیشتر از این است . خساراتی از قبیل عزت نفس پائین و خجالت و شرمندگی و مردودی و … در صورتیکه با ساده ترین راه ها ( بازیها ) میتوان به حل مشکلات نائل آمد . زمان اختلالات یادگیری از تولد تا کلاس اول است گستره تجارب کودکان کافی نیست ابتدا باید علت یابی کرد سپس درمان نمود .
علل پیدایش اختلالات یادگیری عللی را که برای شکست این قبیل کودکان در امر یادگیری می توان ذکر کرد بطور خلاصه عبارتند از :
1)فقدان انگیزش کافی
2)دقت بیش از اندازه به جزیی از کل
3)فقدان توجه و دقت لازم
4)فقدان هماهنگی لازم در حرکات البته دو دلیل عمده نیز وجود دارد که عبارتند از :
الف ) غلبه طرفی : نیمکره مغز انسان به دو قسمت چپ و راست تقسیم می شود هر نیمکره که بر دیگری غلبه کند بدن به همان سمت کشیده می شود چنین است که انسان راست بدن یا چپ بدن می شود که هیچکدام از آنها مشکلی ندارند . زمانی که غلبه مخلوط گردد یعنی بعضی اندامها راست و بعضی چپ گردند دچار اختلال می گردد . با آزمایشهای ساده میتوان غلبه طرفی دانش آموز را مشخص نمود و اگر دچار اشکال می باشد برطرف کرد .
ب ) هماهنگی عضلات : اعضای بدن باید هماهنگ با هم کار کنند که گاهی ممکن است در این امر مشکل ایجاد گردد مثلا در رانندگی دست و پا و چشم باید هماهنگ کار کنند تا بتواند رانندگی کرد . راندمان مغز با هماهنگی اعضا بالاتر می رود با بازیهای مختلف مانند یک قل دو قل ، بسکتبال ، گردو بازی و … می توان به این هماهنگیها رسید .اختلالات یادگیری در خواندن :
بنا به نظر کالوگروکالسون ( 1978 ) 85 تا 90 درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است(رحیمی1392)
ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن:
– بیشتر این کودکان پسر هستند . بر اساس برخی تحقیقات اختلالات پسران 4 برابر دختران است .
– در کلاسهای درس غالبا مشکلات رفتاری دارند .
– تمایل به خواندن ندارند.
– قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند .
– دامنه توجهشان کوتاه است
– در تمرکز مشکل دارند .
– معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند .– معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی یا شنوایی هستند .
– اغلبشان مسائل هیجانی دارند .
– احساس ناامیدی ، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند .
– در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند .
– به جای اینکه چشمهایشان را هنگام خواندن حرکت دهند ، سرشان را تکان می دهند .
– کلمه به کلمه می خوانند .
– به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند .
– به نقطه گذاری توجه ندارند واز توجه به معنی لغت غافلند .
– وقتی مطلبی را آهسته می خوانند ، لبهایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند .
– واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند .
– کلماتی را که تازه خواندند جابجا یا تکرار می کنند .
– حافظه دیداری و شنیداریشان ضعیف است .
– فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند .
– محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند .
– در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی ندارند .
– رشد اجتماعی کافی ندارند .
مقدمات درمان و باز پروری ( 12 گام برای مقدمات درمان )
گام اول : انگیزه درمانگر : ( عشق و علاقه و حس انساندوستی درمانگر ) .
گام دوم : ارتباط خوب خوب خوب : ( ایجاد رابطه خوب و صمیمی با کودک و والدین )
گام سوم : گوش کردن فعال : ( به سخنان کودک با تمام وجود گوش دهد ) .گام چهارم : پرسشنامه والدین و مدرسه : ( تهیه پرسشهای متعدد که به علت مشکل و عوامل آن مربوط می شود )
گام پنجم : هوشبهر : ( آزمونهای استاندارد وکسلر و بینه ) البته این گام را میتوان از حرکات و حالات طبیعی بودن مراحل رشد و موفقیت در درسها نیز پیگیر شد .
گام ششم : کارگروهی مشترک و ارجاع آن : ( در مراکز راهنمایی و مشاوره با یک تیم تخصصی صورت گیرد )
گام هفتم : مصاحبه با درمانجو : ( پس از تکمیل پرسشنامه والدین در یک رابطه ی حسنه )
گام هشتم : تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن :
( دو متن کتاب فارسی یکبار با صدای بلند و یکبار بدون صدا بخواند و به پرسشها پاسخ دهد )
گام نهم : سنجش و تشخیص : ( تشخیص علل اختلال بر اساس جدول سمن )
گام دهم : طراحی برنامه درمان : ( پس از تشخیص فراوانی مشکل طبق راههای درمان عمل نماید )
گام یازدهم : تهیه امکانات برای درمان : ( ابزار و شرایط لازم فراهم شود )
گام دوازدهم : ارائه اطلاعات به والدین و کتاب درمانی :
( تهیه توصیه هایی برای اولیا ، آموزش خانواده )توصیه های لازم برای اولیاء
1- بوسیله متخصص از سلامتی چشم و گوش کودک مطمئن شوید .
2- فضای آرام و بدون تشنج را در خانه فراهم کنید .
3- اوقاتی را به باز کردن با کودک و شوخی کردن با او اختصاص دهید .
4- کودک را به پارک ، سینما ، باغ وحش و سایر جاهای دیدنی ببرید .
5- سعی کنید اوقاتی را کودک به بازی بپردازد .
6- کودک را تشویق کنید درباره خودش ، خاطرات مدرسه و چیزهای مورد علاقه اش صحبت کند .
7- از سرزنش کردن و ایراد گرفتن و نصیحت بپرهیزید و به جای آن هر وقت کار مثبتی انجام می دهد تشویقش کنید .
8- به سوالات کودک ساده و روشن و کوتاه جواب دهید .
9- نقاط قوت کودک را در درسها ، بازیها و سایر کارها به رخش بکشید و تمجید کنید .
10- با دادن برخی مسولیتها به کودک حس استقلال و اعتماد به نفس او را تشویق کنید .
11- سعی کنید کودک با کودکان هم سن خویش و هم با کودکان یکی دو سال کوچکتر و بزرگتر از خودش اوقاتی را بازی کند .
12- در منزل کتاب یا روزنامه بخوانید و سعی کنید فرزندتان خواندن علاقمندانه و مشتاقانه شما را ببیند .13- به اندازه کافی اسباب بازیهای ساده و خوب برای کودک تهیه کنید .
14- به کودک یاد بدهید که کتاب تنها وسیله خواندن نیست بلکه میتوان ازروزنامه ، تابلوهای راهنمایی ، تابلوهای مغازه نیز برای خواندن استفاده کرد .15- با مدیر و معلم کودک ارتباط مهرآمیزی برقرار کنید و وضع کودکتان را در مدرسه جویا شوید .
16- پیشرفت کودک را بدون اینکه مکررا از او سوال کنید پی گیری نمائید .
17- برای محل مطالعه کودک اطاق ، نور ، صندلی ، میز و سایر لوازم را تهیه کنید .
18- سعی کنید محل مطالعه کودک ساکت و آرام باشد .19- برای اطمینان از سلامتی کودک همیشه او را تحت کنترل پزشک داشته باشید .
20- کوچکترین پیشرفت کودک را ببینید و به او اظهار کنید و اعتماد به نفس را تقویت کنید .برخی از ابزارهای لازمنخ ، مداد ، شمع ، قرقره ، لیوان ، خط کش ، خمیربازی ، ضبط صوت ، توپ پینگ پنگ ، شلنگ نازک کولر ، کارت حروف الفبا ، نوار کاست صداها ، نی نوشابه ، سازهای دهنی ، برگه ی جملات ناتمام ، برگه ی جملات ناقص ،کارت ، تصاویر داستانی ، عکس و تصویرهای مختلف ، کارتهای حروف و کلمات ، کتابهای داستان .
مشکلات غیر اختصاصی خواندن:
1- وجود افسردگی در کودک
2- وجود اضطراب در کودک
3- بیش فعالی
4- فقدان توجه کافی
5- فقدان تمرکز کافی
6- بی قراری
7- بی انگیزگی
8- وابستگی به والدین
9- اختلالات گویایی
10- نقص در هماهنگی عمومی بدن
11- پرخاشگری
12- ترس
13- فقدان اعتماد به نفس
14- اضطراب جدایی
15- دید منفی به معلم مدرسهبرخی از همکاری های درمانیبرای مشکلات زبان و تکلم باید تمرینهایی درباره شنیدن و تلفظ کردن در نظر گرفت:
1- تعدادی تصاویر نشان می دهیم که با صدای بلند تلفظ کند.تصاویری که دارای صداو حروف مورد نظر باشند.
2- کودکی که مشکل تنفسی یا تنفس ناموزون دارد و قادر به تلفظ صحیح و کامل نباشد تمرینهای زیر را می دهیم: تنفس کردن به پشت خوابیده ، حالت نشسته ، نفس آرام و عمیق، دم و بازدم، فوت کردن،باد کردن،ساز دهنی، سوت زدن، صدای کشیده را ممتد ادا کند، با شلنگ آب بکشد،بیرون آوردن زبان وداخل بردن ، باز و بسته کردن دهان، حرکت جهات مختلف فک پایین، جویدن با صدا و بی صدا،حرکت زبان داخل دهان ، مالیدن نوک زبان به سقف دهان ، علامت (+) و (×) با زبان در دهان، آهنگ با صدای بازدم.
3-تکرار کلماتی که ما تلفظ می کنیم.
4-تصاویری را نشان می دهیم تا واژه ها را تلفظ کند.
5-برای حساسیت شنیداری از تمرینهای دیکته نویسی استفاده می کنیم.
6-چند صدا را تلفظ می کنیم تا با ترکیب آنها یک کلمه بسازد.
7-تقلید صداهای حیوانات مختلف.
8-استفاده از کارتهای حروف و کلمات.
9-استفاده از نوارهای کاست برای صداهای حروف و واژه های مختلف.
10- توقف روی یک کلمه بطوریکه کلمات اطراف آنرا را نیز بخواند.
نویسنده: رحیمی، محمد، اختلالات ویژه یادگیری، نشر سپهر اندیشه، قم

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)