سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

خطاهای متداول در نوشتن،  اشکال در وضعیت جسمانی، مشکلات نوشتن صحیح حروف الفبا، علل بدخطي، اشکال در جهت‌یابی صحیح، بد خط نویسی

نقص حافظه ی فعال

چگونه می توانیم تشخیص بدهیم که آیا فرزندمان در زمینه ی عملکرد حافظه ی فعال مشکلی دارد یا نه؟ برای این منظور ابتدا باید به علائم و نشانه ها دقت کنیم و بعد با استفاده از آزمون ها و تست های موجود به ارزیابی دو نوع حافظه ی فعال بپردازیم.
– ارزیابی نشانه ها و علائم نقص عملکرد حافظه ی فعال:
برای تشخیص دقیق نشانه ها و علائم شایع ضعف حافظه ی فعال، محققان در انگلستان فهرستی از شایع ترین علائم این اختلال تهیه کرده اند که شامل 22 ماده می شود. این فهرست تحت عنوان مقیاس ارزیابی حافظه ی فعال WMRS شناخته می شود. این مقیاس ارزیابی به معلمان و درمانگران کمک می کند تا رفتارهای شایع در افرادی که حافظه ی فعال ضعیفی دارند را شناسایی کنند. این علائم و نشانه های رفتاری عبارت اند از:
1- رها کردن تکالیف قبل از تمام کردن آن ها
2- افراط در خیال بافی
3- ناتوانی در تکمیل تکالیف
4- بلند کردن دست برای جواب دادن به سوال در کلاس اما فراموش کردن آن چه که باید بگوید
5- فراموش کردن روش ادامه دادن یک فعالیتی که به خوبی شروع کرده. به ویژه فعالیت هایی که معلم مراحل انجام آن را مرحله به مرحله توضیح داده است.
رشد فرایند حافظه و مهارت های وابسته به آن در کودکان، معمولا با مهارت های سایر کودکان هم سن مقایسه می شود. دلیل این امر این است که حافظه مهارت و توانایی ست که در طول زمان رشد می کند و با افزایش سن گسترش پیدا می کند. بنا بر این مهارتی که یک کودک 5 ساله در این زمینه دارد با مهارتی که یک کودک 10 ساله می تواند داشته باشد بسیارمتفاوت است. در کودکانی که حافظه ی فعال ضعیفی دارند این امر صادق نیست. مهارت های حافظه ای این کودکان معمولا خیلی کم تر از آن چیزی است که با توجه به رده ی سنی و در مقایسه با هم سالانشان انتظار می رود.
در مدارس، روانشناس مدرسه می تواند با انجام تست های استاندارد وجود و یا عدم وجود ضعف حافظه ی عملکردی فعال را در کودکان شناسایی کند. متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به این نقص یادگیری، تشخیص به موقع و درستی در این زمینه دریافت نمی کنند. دلیل این عدم تشخیص گسترده معمولا این است که افرادی که در زمینه های خاص یادگیری مثل ریاضیات یا روخوانی با مشکل روبه رو می شوند بدون توجه به عامل زیربنایی آن یعنی ضعف حافظه ی فعال، سعی می کنند ضعف خود در این زمینه های یادگیری را با کسب موفقیت در زمینه های دیگر تحصیلی جبران کنند. بنابراین ناتوانی فرد در ریاضیات یا روخوانی همیشه تحت عنوان نوعی ضعف یادگیری شناخته می شود و نقص عملکرد حافظه ی فعال در این افراد غالبا نادیده گرفته می شود.
علاوه بر این تشخیص دقیق این مسئله که فرد در زمینه ی کدام نوع حافظه ی فعال مشکل دارد اهمیت زیادی دارد. ضعیف بودن حافظه ی شنیداری- کلامی و یا بصری- فضایی، هریک علائم و آسیب های متفاوتی در فرد به جا خواهند گذاشت. باید توجه داشت که ضعف حافظه ی شنیداری- کلامی بیشتر می تواند آسیب زا باشد و علائم ناشی از این ناتوانی در مدرسه بروز بیرونی بیشتری در پی خواهد داشت. چرا که ناتوانی در پیروی از دستوالعمل های شفاهی که در مدارس خیلی مورد استفاده قرار می گیرند در این افراد منجر به بروز آسیب های جدی در زمینه ی یادگیری خواهد شد.

منبع: ” کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری”

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)