در زیر چند راهکار برای بهبود دست خط دانش آموزان ابتدائی به ویژه دانشآموزان سه پایهی اوّل ابتدائی ارائه گردیده است که برخی از آنان در حد وتوان معلّمان،برخی درحد حوزه و اختیارات سازمان آموزش و پرورش وبرخی نیزازحوزه ی اختیارات وزارت آموزش و پرورش می باشد. فکرمی کنم اگرهمکاران گرامی پیشنهادهای حوزه ی اختیاراتی خود را درمدرسه ی خودشان اجرا کنند شاهد پیشرفت قابل ملاحظهای در زیبا نویسی و خوانانویسی دانش آموزان خواهیم بود.
1- استفاده از خوش خط ترین،مجربترین وعلاقهمندترین معلّمان درپایه ی اول ابتدائی .
2- اجرای دوره های کارآموزی آشنایی با انواع خط برای معلّمان .
3- تقویت انگیزه آموزش خط زیبا به دانشآموزان درمعلّمان .
4- عدم تنبیه دانش آموزان به خاطربدخطی.
5- اتّخاذ تدابیر خاص جهت عدم استفادهی دانش آموزان ازمداد کوتاه، پاک کن، غلط گیر و روان نویس.
6- تقویت علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی در دانش آموزان.
7- رسیدگی انفرادی به تکالیف دانش آموزان بدخط و ارائه ی راهنماییهای لازم به آنان.
8- توجّه به تفاوتهای فردی و نقاط قوّت و ضعف دانشآموزان.
9- تناسب مقدار تکالیف با توانایی ذهنی، روانی و جسمی دانش آموزان.
10- هدفدارنمودن تکالیف در جهت تقویّت قوای ذهنی و حرکتی.
11- مشخص نمودن اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای دانش آموزان
12- استفاده از اصل تشویق در زمینه ی خط دانش آموزان.
13- خودداری ازخط زدن تکالیف دانش آموزان.
14- روشن نمودن هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش آموزان.
15- هدایت توجّه دانش آموزان به خط زمینه در تختهی کلاس و دفترچه به هنگام نوشتن.
16- خط کشی تختهی کلاسها.
17- استفاده از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیارخوب، عالی، آفرین فرزندم و … در تأیید نوشتههای دانش آموزان.
18- آموزش صحیح گرفتن قلم در دست به دانش آموزان.
19- توصیهی دانش آموزان به رعایت نظم وپاکیزگی در نوشتن.
20- عادت دادن دانش آموزان به هم اندازه نوشتن حروف.
21- تاکید براستفاده از دفترچه ی خط دار به دانش آموزان در ابتدای آموزش.
22- عادت دادن دانش آموزان به یکسره نویسی کلمات سپس نقطه گذاری حروف.
23- انجام دادن تکالیف نوشتاری زیر نظرمعلّم در مراحل اوّلیّهی آموزش.
24- داشتن اطّلاع کافی ازوضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، تواناییها، حالات روانی، عاطفی و بهداشتی دانشآموزان.
25- چاپ کتب درسی با رسم الخط یکسان.
26- برگزاری جلسه ی هم اندیشی معلّمان با اولیای دانش آموزان و ارائهی توصیههای لازم دراین زمینه به اولیا.
27- آرام گفتن املا و موارد نوشتنی در مراحل اوّلیّهی آموزش.
28- استفادهی دانش آموزان از مداد نرم.
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)