سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

والدین دارای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

راه های بر طرف کردن بدنویسی دانش آموزان

1- مهم ترین عامل در این راستا ،دادن انگیزه به فراگیرندگان است ، چون انگیزه ، مهم ترین عامل شکل گیری  رفتارها و بروز آن است .بهتر است در جلسات متعدد و طی یک فرایند با فراگیرندگان صحبت شود و به نوشته هایشان توجه شود .

2- بیان کردن اهمیت و اعتبار یک خط (هر نوع خطی که باشد)و این که خط یک علم است و خطاط یک عالم . خط یکی از هنرهای هفت گانه است  و خطاط یک هنرمند ،و این که «خط»از اختراعات اولیه ی بشر بوده که تاثیر فراوانی در تمدن و فرهنگ بشری داشته است .

3- فراگیری اصول و قواعد خط (به خصوص خط تحریری )از سوی معلمان عزیز و انتقال آن به دانش آموزان . در این قسمت دبیر مربوط به آن می تواند کلمات را با خطی خوش روی تخته بنویسد و شکل صحیح حروف را برای دانش آموزان توضیح دهد و از آن ها بخواهد که با دقت تمام در دفتر هایشان  بنویسند و در منزل از روی آن تمرین کنند.

4- بیان کردن ویژگی های یک نوشته ی خوب و حدود انتظارات  یک معلم از دانش آموزان  می تواند تاثیر فراوان در نوع نوشتن دانش آموزان داشته باشد. برای مثال ،خط زیبا ، نوشته های بدون غلط املایی ،بدون قلم خوردگی ،حاشیه گذاری ،استفاده از علائم نگارش ،استفاده از چند رنگ در نوشتن تکالیف ،خط کشی کردن ، رعایت پارگراف بندی ،تزیین و زیبا کاری ،نوشتن عنوان درس با تمرین و ذکر صفحه ی آن در بالای دفتر ، رعایت فاصله در بین کلمات ،و… از ویژگی های یک نوشته ی خوب است که باید به دانش آموزان آموخته شود.

5- ارتباط مستمر و نزدیک با والدین و خانواده ها در نوع نوشتن فراگیرندگان و بهبود آن تاثیر    بسزا دارد . صحبت کردن با والدین و راهنمایی کردن آنان در نوع نظارت و کمک به دانش آموزشان از جمله مواردی است که می تواند به دانش آموزان کمک کند یا این که به والدین سفارش کنیم محیطی امن و پر آسایش برای فرزندان مهیا کنند تا آنان از نظر روحی – روانی در آرامش کامل به سر ببرند و بتوانند به هنگام نوشتن تمرکز لازم داشته باشند.

6- توصیه ی دانش آموزان به رعایت نظم و انضباط در کارها و این که در پوشیدن لباس و آراستگی ظاهر بیش تر دقت کنند و از هر گونه شلختگی بپرهیزند ؛چون طبق تحقیقات به عمل آمده و از نظر علمی ،بین آراستگی ظاهر و زیبا نویسی و خوش خطی رابطه ی مستقیمی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

7- آشنا کردن فراگیرندگان به اهمیت و مزایای خط و خوش نویسی . اگر دانش آموزان بدانند خط و خوش نویسی چه جایگاهی  دارند به طور قطع در نوع نگرش آنان تفاوت حاصل می شود. خط و خوش نویسی می تواند در آینده شغل و حرفه ی مناسب و درآمدزا باشند و در زندگی آینده ی انسان نقش  بسزایی ایفا کنند .

8- بر طرف کردن ضعف های املایی می تواند در این راستا به ما کمک کند دادن مشق ،نوشتن لغات سخت بر روی تخته ی کلاس ،پیدا کردن لغت های سخت و هم خانواده و… از متن درس می تواند  کمک شایانی در این  راه باشد ودر نتیجه موجبات خوش خطی و زیبا نویسی به تدریج فراهم می شود .

9- دبیران محترم ، در هر رشته ای که باشند ،لازم است که به تکلیف و نوشته های دانش آموزان دقت بیش تری داشته باشند و نمره ای را برای بدنویسی یا زیبا نویسی در نظر بگیرند یا این که موارد بد نویسی را در دفتر ها و تکالیف به آن ها را متذکر شوند تا کم کم نوشته هایشان  روبه بهبودی نهد.

10 – ضربات و نارسایی حس های پنج گانه در نوع نوشتن تاثیر مستقیم دارد . بهتر است دانش آموزان موردی شناسایی شوند و آن هایی  را که در حس شنیداری یا بینایی دچار مشکل هستند به مراکز درمانی  معرفی شوند یا این که جای  نشستن آنان را در سر کلاس تغییر دهیم که این امر به نوع نوشته های آنان کمک بسیار زیادی می کند .

11- دبیران ،دانش آموزان زیبا نویس ،خوش خط و خوش سلیقه راشناسایی ،تشویق و به دفتر مدرسه معرفی کنند تا از آن ناحیه نیز تشویق شوند که این امر سبب تغییر و دگرگونی در سایر دانش آموزان می شود.

12 . معرفی یک کتاب کار به دانش آموزان و تهیه ی آن از کتاب فروشی های بیرون از مدرسه و تمرین از روی سر مشق آن گام موثر بهبود خط فراگیرندگان  است

13 – تهیه ی صندلی های چپ دست برای فراگیرندگانی که با دست چپ می نویسند در مدارسی که میز و نیمکت مناسب ندارند ؛چون نوع نشستن و میزان تسلط به ورقه یا دفتر در میزان زیبا نویسی و خوش خطی تاثیر فراوان دارد.

14- مدیران محترم مدارس به  خط و زیبانویسی اهمیت بیش تری بدهند؛ یعنی از دبیران تخصصی در رشته های هنر و ادبیات استفاده شود و دبیران تخصصی در دروس املا و انشا جدیت و پی گیری بیش تری به خرج دهند و نکات تخصصی آموزشی را به فراگیرندگان انتقال دهند .

15- ساعات درس املا ، انشا و هنر در طول هفته بسیار کم است . این مشکل می تواند با همکاری دبیران و مدیران محترم مدارس حل شود ودر اوقات فوق العاده با دانش آموزان علاقه مند به خط و زیبا نویسی  بیش تر کار شود تا خط و نوشته های آنان بهبود یابد .

16- درست است که استعداد ذاتی و تفاوت های فردی در نوع خط و نوشته های افراد تاثیر مستقیم دارد،ولی یادمان باشد که تمرین و تکرار مهم ترین عامل موفقیت است ،پس به دانش آموزان سفارش کنیم که به طور مستمر خوش نویسی را تمرین کنند.

این گام ها می تواند سهم عمده ای در پیشرفت فراگیرندگان در زمینه ی اصلاح بدنویسی هایشان داشته باشد

مشاهده و دانلود تمرینات تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)