سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بی انگیزگی در دانش آموزان
 
نشانه های بی انگیزگی در دانش آموزان
 
– ناتمام گذاشتن کارها
– خودداری از انجام تکالیف
– عدم تلاش برای حل مشکل خود
– مشکل در تصمیم‏گیری
– انتظار کمک از دیگران
– بی‏ توجهی و بی ‏دقتی
– تمایل نداشتن به فعالیت های بدنی
– آوردن بهانه‏ های متعدد برای انجام ندادن کارها
– داوطلب نشدن برای انجام کارها
– عاجز بودن در تنظیم فعالیت حال و آینده
– میل دائمی به قرار داشتن در حالت استراحت
– به سر بردن دائمی در رویا
– قدرت تمرکز فکری پایین
-تنبلی نمودن و از زیر باز مسئولیت، شانه خالی کردن
عوامل مختلفی که منجر به کاهش انگیزه در دانش ‏آموزان می‏شود:
 
– عدم هماهنگی بین میزان تکالیف مدرسه با توانایی‏های دانش ‏آموزان
– یکنواخت بودن محیط آموزشی با توجه به پیشرفت‏های عصر حاضر که می‏توان از وسایل کمک آموزشی مثل نوار ویدیو، سی‏ دی، اینترنت و… استفاده کرد.
– عدم کنترل والدین نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندانشان
– بی ‏ارتباط بودن تکالیف با نیازهای روزمره
– مشکلات خانوادگی نظیر محول نمودن کارهای منزل به فرزندان از طرف والدین
– انجام کاری برای دریافت حقوق و ساعات غیر مدرسه برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده.
– تشویق نشدن برای انجام تکالیف منظم
– افسردگی‏های خفیف
– داشتن تجربیات و شکست‏های تلخ متعدد
– عدم برخورداری از تجربیات موفق
– در معرض شماتت و تنبیه بودن
– نقایص فیزیولوژیکی و بدنی
– وجود نابسامانی، مشاجرات لفظی و درگیری در خانواده
– طلاق در خانواده
– وابسته بودن به والدین و انجام کارهای کودک به ‏وسیله ‏ی آن‏ها
– محرومیت از امکانات اولیه
– داشتن بیماری شدید
 
راهبردهای افزایش انگیزه در دانش ‏آموزان
 
– اطمینان از وضیعت جسمانی دانش‏ آموز از نظر معاینه ‏ی شنوایی و بینایی
– ایجاد هماهنگی بین تکالیف مدرسه با توانایی دانش ‏آموزان
– متنوع کردن محیط آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم، عکس، ماکت و…
– دادن تکالیف مرتبط با نیازهای دانش‏ آموزان
– توجه به حاصل فرایند کار و تلاش دانش آموز (عدم نمره محوری در کلاس)
– استفاده درست از کلمات و جملات توسط والدین و معلمان.
 
دانش ‏آموزان بی‏ انگیزه در مدرسه و راهبردهای افزایش انگیزش
 
والدین و معلمان گاهی از اوقات با سخنان به ظاهر ملایم و بی‏ضرر، موجب کاهش انگیزه در دانش‏ آموز می‏شوند. آنان به دانش‏ آموزی که در آستانه‏ ی مردود شدن است می‏گویند: « ما می‏دانیم تو یک نابغه نیستی، توقع هم نداریم معجزه‏ای از تو ببینیم. فقط می‏خواهیم در حد توانایی‏ ات درس بخوانی، اگر نمره‏ ی قبولی بگیری ما راضی خواهیم بود.» این نوع گفتار، دیگر به دانش‏ آموز این امکان را نمی ‏دهد که برای رسیدن به درجات عالی آموزش تلاش کند؛ اگر هم نهایت کوشش خودش را هم به خرج بدهد، بیش از یک « قبولی» انتظاری دیگر از خود ندارد. پیامی که می‏تواند منجر به ایجاد انگیزه در فرد شود این است:
« ما انتظار داریم درس یاد بگیری و آدم تحصیل کرده‏ای بشوی. یادگیری یک امر تصادفی نیست، یادگیری مستلزم تلاش و عزمی راسخ است. ما چنین چیزی را از تو توقع داریم.»
– دادن خودمختاری و استقلال به دانش ‏آموز در جاهایی که امکانش وجود دارد.
– تشویق‏های کلامی .
– نشاندن دانش‏ آموز در جلوی کلاس یا در کنار هم‏کلاسی‏هایی که می‏توانند الگوی نقش مثبت برای او باشند
– صدا زدن دانش‏ آموز در کلاس در موارد متعدد، ارائه‏ ی بازخورد در موارد متعدد، تقسیم تکالیف حجیم به بخش‏های کوچک‏تر
– کمک به والدین در درک واقع‏ بینانه از توان یادگیری دانش ‏آموز.
– دادن فرصت به دانش ‏آموزان در بیان معلومات خود و آن‏چه خارج از کلاس از خانواده و دیگران آموخته ‏اند.
منبع: وبلاگ مشاور122