مداخلات درمانی آسیب شناس گفتار و زبان در کودکان دارای مشکل شنوایی
پاکدلها – اهداف کوتاه مدت
- افزایش مهارتهای حرکتی اندامهای گفتاری
- افزایش فهرست آوایی وتربیت شنیداری در تولید واکه ها و همخوانها
- آموزش اسامی ( تربیتشنیداری و زبان آموزی) شامل:
-
- اسم اشیاءصدادارو بدون صدا
- اسم اعضای بدن
- اسم خوراکیها
- اسم حیوانات و درک و تقلیدصدای آنها
– آموزش تولید واکه ها
- درمانگردر مقابل چهره کودک واکه / a / را با بلندی مناسب تولید می کند و کودک را تشویق می کندتا صدایی مشابه آنچه درمانگر تولید کرده است تولید نماید (تقلید و تکرار)از تمام مدالیته ها برای این هدف استفاده می نماید. درمانگر باید کودک را برای بهترین تقلید تشویق نماید.
- کشش واکه ،تکرار واکه و تغییر در بلندی در تولید واکه، تمرینات متنوع برای یادگیری نوای گفتار نیز می باشد.
- در این مرحله تقلید و تکرار بدون دیدن انجام می شود.
- کودک تشویق می شود بدون نگاه کردن به دهان درمانگرتقلید و تکرار واکه را انجام دهد.
- در این مرحله مهارتهای شنیداری کودک در درک ،تشخیص و حافظه شنوایی افزایش می یابد.
- در مراحل بعد با آموزش واکه جدید ،آموزش مهارت تمایز گذاری نیز انجام می گیرد.
– آموزش اسامی اشیائ صدادار با هدف تربیت شنیداری و زبان آموزی
- آشنایی با شی( مثل سوت ) و صدای آن :در این مرحله کودک با صدا و منبع تولید صدا و نام آن آشنا می شود(آگاهی و کشف صدا)
- کودک بدون مشاهده شی ،به محض شنیدن صدا، بایدآگاهی و درک از وجود صدا را به درمانگر نشان دهد(دستش را بالا ببرد یایک ستاره را داخل جعبه بگذارد)
- انطباق صدا و تصویر شئ (کودک به محض شنیدن صدای سوت به تصویر آن اشاره کند) شناخت کودک از صدا
- اشاره به تصویر سوت با شنیدن کلمه سوت (کودک به محض شنیدن کلمه سوت از دهان درمانگر تصویر سوت یا شی را نشان دهد ) شناخت کودک از کلمه
- کودک با وجود صدای زمینه به محض شنیدن صدای سوت،تشخیص صدای سوت را با علامت به درمانگرنشان دهد .
– آموزش اسامی با هدف تربیتشنیداری و زبان آموزی شامل مراحل:
انتخاب اسم (تصویر ،ماکت و در صورت امکانشیواقعی مثل مداد،ماشین،آب ،پا )
- آشنایی با شی و اسم آن :در این مرحله کودک با شیونام آن آشنا می شود(آگاهی از کلمه )از تمام حواس کودک استفاده می شود.
- در مرحله ی بعد کودک بدون دیدن دهان درمانگر به محض شنیدن نام شی به آن اشاره میکند ،تصویرش را نشان می دهد (درک و شناخت کلمه )
- آشنایی با شی دوم و اسم آن :در این مرحله کودک با شی دوم ونام آن آشنا می شود(آگاهی از کلمه )از تمام حواس کودک استفاده می شود.
- کودک بدون دیدن دهان درمانگر به محض شنیدن نام شی به آن اشاره می کند ،تصویرش را نشان می دهد (درک و شناخت کلمه )
- در مرحله بعد شی اول نیزکنارشی دوم قرار داده می شود کودکبایدبیندوکلمهتمایزگذاریکند و به درستی به درمانگر پاسخ دهد.(در این مرحله کلماتنباید مشابه باشند)مثل مداد و ماشین
در مراحل بعد به ترتیب بر تعداد و تنوع اسامی افزوده می شود.
- آموزش اسم حیوانات و آشنایی با صدای آنها و تقلیدصدای آنها :با افزایش فهرست آواییکودکمی توان علاوه بر آموزش اسم حیواناتکودک را تشویق به تقلیدصدای آنها کرد مثل :هاپهاپ ،میومیو ،بعبع ،مو مو
- برنامه تربیتشنیداریبرایاین مرحله همچون مرحله آموزش اسامیاشیائ صدا دار نیز انجام میگیرد .
در مراحل بعد انتخاب سایر واژه ها همچون افعال ساده امر ،گذشته ،حال ساده (افعال روزمره ) مثل :بده،برو،بیا،بخواب ،خوردم،بخور،آمد،رفت،بزن،بگیر
- انتخاب ضمیرها همچون من ،این ،اون
- انتخاب مفاهیم همچون : بزرگ، کم ،زیاد، کوچیک، بالا ،زیر، پایین
- انتخاب پرسش واژه ها مثل : کو ؟ کیه؟ کجا؟
- در مراحل بعد انتخاب گفته های دوکلمه : ماما بیا ،هاپو برو نی نی بیا ،نی نی بخور ،توپ بزرگ ،توپ من ،نی نی کو ؟ توپ کو؟
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓