بازی سرعت و دقت

بازی سرعت و دقت

مقدمه :

شش گروه از حروفی که ارزش املایی دارند عبارتند از : 1-(ت،ط) 2-(س،ث،ص) 3- (ق،غ) 4-(ز،ذ،ض،ظ) 5-(ح ،هـ ،ﻬ ،ﻪ،ه ) 6-( ء ، ع، الف)  اگر در کلمه ای یکی از این حروف به کار رفته باشد آن کلمه دارای ارزش املایی است. از انجاکه دانش اموزان هنگام نوشتن کلماتی که حروف چند شکل و یک صدا دارند در املا دچار مشکل می شوند. برای رفع این اشکال باید حافظه دیداری آنها را تقویت کرد . یکی از راهبرد های عملی آموزش همراه بازی است . زیرا آموزش به شیوه بازی و مسابقه فرایند یاددهی –یادگیری را سریع و آسان می کند و یادگیری ماندگارتر می شود.

در این بازی سرعت ، دقت ،سعی شده است که از کلماتی که داری  حروف چند شکل و یک صدا پرکاربرد می باشد استفاده شود تا توانایی به خاطر سپاری و یادآوری کلمه ها را در دانش اموزان افزایش دهد.

اهداف بازی :

1-بالا بردن دقت و توجه همراه با سرعت

2-افزایش اعتماد بنفس در دانش اموزان

3-ایجاد رقابت سالم بین دانش اموزان

4-ایجاد انگیزه جهت یاداوری کلمات

5-ایجاد نشاط و شادی

گروه سنی :((8 سال تا 11 سال))

وسایل بازی:((صفحه کلمات – مداد سیاه- مداد قرمز- پاک کن ))

شرح بازی :

این بازی بصورت دونفره اجرا می شود . به یکی از دانش اموزان مداد قرمز و به دیگری مداد سیاه داده می شود. معلم صفحه کلمات را در اختیار انها قرار می دهد و به قید قرعه یکی از دانش اموزان انتخاب می شود که شروع به کامل کردن صفحه کلمات کند.اگر در کامل کردن کلمه ای دچار اشتباه شود معلم او را متوقف می کند و صفحه کلمات را در اختیار نفر بعدی قرار می دهد نفر دوم ابتدا کلمه اشتباه را پاک می کند و دوباره آن را کامل می کند و به بازی ادامه می دهد تا جایی که در کامل کردن کلمه ای دچار اشتباه شود و به بازی به این ترتیب ادامه می یابد. کسی که تعداد کلمات بیشتری را درست کامل کرده باشد برنده بازی  می شود.

نکته 1 : دونفری که برای بازی انتخاب می شوند باید از نظر دانش املایی همتراز باشند

نکته 2: معلم در طول بازی برنحوه کامل کردن کلمات توسط دانش اموزان نظارت می کند و هنگامی که دانش اموزان در کامل کردن کلمه ای مرتکب خطا شود او را متوقف می کند و ادامه بازی را به نفر بعد می سپارد.

شروع

….ربیت

ت-ط

فا…..مه

ت-ط

…..کرار

ت-ط

…..بیعت

ت-ط

….فریح

ت-ط

سو…

ت-ط

….قویم

ت-ط

خا…..رات

ت-ط

و……ن

ت-ط

……ناب

ت-ط

 ……ول

ت-ط

…..کوت

س-ص-ث

….حبت

س-ص-ث

…..رود

س-ص-ث

ا…….ر

س-ص-ث

……لث

س-ص-ث

حد……

س-ص-ث

احدا……

س-ص-ث

……بور

س-ص-ث

…..الح

س-ص-ث

…..داقت

س-ص-ث

مهند…..

س-ص-ث

با……فا

س-ص-ث

….ریف

ذ-ز-ظ-ض

…..لت

ذ-ز-ظ-ض

…..اهر

ذ-ز-ظ-ض

حفا..….ت

ذ-ز-ظ-ض

نا……م

ذ-ز-ظ-ض

…….حمت

ذ-ز-ظ-ض

…..هر

ذ-ز-ظ-ض

قر……

ذ-ز-ظ-ض

و……..و

ذ-ز-ظ-ض

ا….ان

ذ-ز-ظ-ض

قا….ی

ذ-ز-ظ-ض

موا…ت

ذ-ز-ظ-ض

خسته

   نباشی

…مناک

غ-ق

….ادر

غ-ق

….انون

غ-ق

با…..چه

غ-ق

….له

غ-ق

…..فلت

غ-ق

…..ابلمه

غ-ق

….یامت

غ-ق

…..ذا

غ-ق

شا…..ل

غ-ق

…..الی

غ-ق

…..یبت

غ-ق

تلاشت

       را

می ستایم

….مت

ه-ح

….مایت

ه-ح

…..دیث

ه-ح

….دایت

ه-ح

….رارت

ه-ح

ش….ادت

ه-ح

…..اکم

ه-ح

ا…..ترام

ه-ح

…..ندوانه

ه-ح

…قیقت

ه-ح

…..صر

ا-ع-ء

….الم

ا-ع-ء

…..تفاق

ا-ع-ء

اغما….

ا-ع-ء

…..نتظار

ا-ع-ء

…..ضو

ا-ع-ء

موضو…..

ا-ع-ء

….طمینان

ا-ع-ء

اطبا…..

ا-ع-ء

آفرین و

مرحبا به

بچه توانا

 منبع :وبلاگ  مرکز اختلالات يادگيري پگاه

پست‎های مرتبط:

تمرینات تقویت ادراک و استدلال

 رشد قوه استدلال در کودک از ۳ تا ۴ سالگی...

بیشترین غلط های املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟

بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی...

راهکارهایی جهت ایجاد انگیزه در کودکتان برای درس خواندن

1. درباره آن چه یاد می گیرد سوال کنید، نه...