نکاتی برای روان خوانی

هنگامی که کودکتان به اصول خواندن تسلط می‌یابد، او شروع به توسعه روان خوانی و یا توانایی خود برای راحت  خواندن و بیانی با احساسات می کند. با روان خوانی، خوانندگان جمله ای را بدون گیر کردن روی کلمات خوانده،درحالیکه تمام آنچه را که خوانده‌اند نیز درک کرده اند. اما روان خوانی امری دشوار برای برخی از خوانندگان جوان است. در پایان کلاس دوم، فرزند شما باید قادر به خواندن با احساسات باشد، توقفی کوتاه مدت، اضافه کردن عطف در جملاتی که در آن علامت سوال و یا علامت تعجب در پایان جمله وجود دارد و حس صدا و احساسات شخصیت‌های داستان را  نیز درک کند. درکلاس سوم و بالاتر،  روان خوانی همان چیزی است که کمک می کند تا کودکان خواندن و یادگیری را هم زمان با هم انجام دهند. اما دکتر مریلین جگر آدامز، استاد و محقق…

هنگامی که کودکتان به اصول خواندن تسلط می‌یابد، او شروع به توسعه روان خوانی و یا توانایی خود برای راحت  خواندن و بیانی با احساسات می کند. با روان خوانی، خوانندگان جمله ای را بدون گیر کردن روی کلمات خوانده،درحالیکه تمام آنچه را که خوانده‌اند نیز درک کرده اند. اما روان خوانی امری دشوار برای برخی از خوانندگان جوان است.

در پایان کلاس دوم، فرزند شما باید قادر به خواندن با احساسات باشد، توقفی کوتاه مدت، اضافه کردن عطف در جملاتی که در آن علامت سوال و یا علامت تعجب در پایان جمله وجود دارد و حس صدا و احساسات شخصیت‌های داستان را  نیز درک کند.

درکلاس سوم و بالاتر،  روان خوانی همان چیزی است که کمک می کند تا کودکان خواندن و یادگیری را هم زمان با هم انجام دهند. اما دکتر مریلین جگر آدامز، استاد و محقق در دانشگاه براون و نویسنده کتاب “آغاز خواندن”  می گوید: “اکثریت دانش آموزان کلاس چهارم  مهارت در روان خوانی نداشته و باید در مورد هر کلمه فکر کنند”،  به طوری که آنها قادر نیستند هر چه را که می  خوانند درک کنند.

آیا می خواهید بفهمید  فرزندتان  توانایی روان خوانی دارد یا نه؟

ریکی لینسک من، مدیر موسسه ملی تشخیص خواندن و نویسنده کتاب” حل مشکل  خواندن کودک تان”، خواندن آزمایشی را توصیه می‌کند. از کودکتان بخواهید با صدای بلند از روی چند کتاب و مجله ، رمان یا فصلی از کتابی علمی  و یا کتاب درسی مطالعات اجتماعی، یا مجله مورد علاقه اش بخواند. وقتی خواندنش تمام شد، از او سوالاتی در مورد آنچه که خوانده بپرسید. اگر او برای خواندن کلمات دچار مشکل است ، و یا قادر به درک آنچه خوانده نیست، با این راهکارها کمک به بهبود روانی خوانی او کنید :

کتابهایی با موفقیت بالا را انتخاب کنید

دکتر ریچارد آلینگتون، استاد آموزش و پرورش در دانشگاه تنسی می گوید:” کودکان و نوجوانان باید با ۹۹ درصد دقت بخوانند و یا باید از هر ۱۰۰  کلمه تنها یک کلمه را جا بندازند. هنگامی که در حال انتخاب کتابی  برای کودک خود هستید، از او بخواهید یک یا دو صفحه از کتاب را بخواند و هرکلمه‌ای که مشکل در خواندنش دارد را با انگشت نشان دهد . اگر او بیش از یک کلمه را با انگشت نشان داد، کتاب بیش از حد سخت است.

نوبتی بخوانید: خواندن متشرک

کتاب ها یی را انتخاب کنید که دیالوگ های زیادی دارند و یا به نوبت، پاراگراف و یا صفحاتی از  کتابی را بخوانید  که در سطح کودک تان باشد .آدامز می گوید، درطول خواندن مشترک، به فرزندتان درک  داستان و مدل سازی روان خوانی را می آموزید، در حالی که آنها شناخت کلمات و الگوهای املایی را نیز یاد می گیرند.

به کودکتان کتابداری را بیاموزید

اجازه دهید کودک خودش انتخاب کند که چه می خواهد بخواند، هرکلمه چاپ شده‌ای در وب سایت و یا در کتاب آشپزی روانی خوانی در مغز آنها را تقویت می‌کند. آدامز می گوید، اگر فرزندتان می‌خواهد کتابی بالاتر از سطحش بخواند، به او بگویید که با هم بخوانید.

تمرین “خواندن عمیق”

برای تمرین خواندن فرزندتان، به گفته‌ دکتر تیموتی راسینسکی، استاد خواندن در دانشگاه ایالتی کنت و نویسنده کتاب “روان خوان“، بر روی خواندن عمیق یا خواندن مطلبی برای چندین بار تمرکز کنید.با اضافه کردن مخاطب، خواندنی عمیق داشته باشید.کتاب شعر و یا نمایشنامه به خانه آورید تا فرزندتان ، اشعار مورد علاقه اش را بخواند و یا نمایشنامه‌های مورد علاقه‌اش برای پدربزرگ و مادربزرگ ، دوستان و خانواده اجرا کند.

به کلمات موسیقی دادن 

متن آهنگ‌ها را برای کودک تان فراهم کنید، تا همراه با شما آهنگ های مورد علاقه اش را بخواند و یا او را تشویق به همراهی کردن درخواندن کتاب سرود در مکان های مذهبی کنید.

اضافه کردن صدا

هنگامی که کودکتان کتابی را انتخاب می‌کند، صدای ضبط شده آن را  نیز خریداری کنید. از او بخواهید آنقدر با صدای ظبط شده بخواند تا کاملا بدون نیاز به آن روان خوانی کند ویا بهترین راه، ضبط صدا ی کودکتان است. آلینگتون توصیه می کند، صدای کودکتان را در هنگام خواندن متن، هر بار ضبط کنید تا او متوجه بهبود در روان خوانی اش گردد.

بازگشتن برای تصحیح

هنگامی که کودکتان با شما کتابی را می‌خواند ،برای اصلاح کلمات، او را متوقف نکنید. اگر هر بارکه مرتکب اشتباهی می شود متوقفش کنید، او به جای درک متن به اصلاح گوش می دهد. اشتباهاتش را یادداشت کرده و در پایان فصل و یا داستان به او بگویید. از او بخواهید که کلمات را با حس بخواند و اگر او به درستی بازخوانی کرد، بسیار عالی است. اگر نه، برای حل این مشکل به او کمک کنید.

انتخاب موضوع

اگر کودک بزرگتری دارید که با روان خوانی مشکل دارد ، او احتمالا احساس می کند که اطلاعات را یاد نمی‌گیرد چون نمی‌تواند کتاب رابه درستی بخواند. بنابراین، اجازه دهید او موضوعی که به آن علاقه مند است را انتخاب کرده و سپس کتاب هایی در سطوح مختلف، در مورد آن موضوع را پیدا کند. اصطلاحات فنی مشکل(نام دایناسورها یا واژه های مهندسی) کلماتی هستند که او به سرعت انتخاب می کند، بنابراین، همانطورکه می خواند،  الگوهای کلمه و ساختار جمله را  نیزتمرین می کند.

هر بارکه با کودک خود مطلبی را می خوانید، آن فرصتی برای توسعه روان خوانی، و همچنین بوجود آوردن عشق به خواندن است. بنابراین، هنگامی که شما بنشینید، بدون توجه به این که چه کتابی قرار است بخوانید، مطمئن باشید، این همان کتابی است که کودکتان دیگر تا پایانش آن را زمین نمی گذارد!…

پست‎های مرتبط:

چپ‌چشم هستید یا راست‌چشم؟

چپ‌چشم هستید یا راست‌چشم؟ @iranianld آیا می‌دانستید همان طور که...

کودکان فلج مغزی و مشکلات دستخط

کودکان فلج مغزی و مشکلات دستخط 1-اسپاستیک: این کودکان به...

نقاشی با کودکان ۳ ساله

نقاشی با کودکان ۳ ساله در ۳ سالگی کودک یاد...