پرورش مهارت گوش دادن

پرورش مهارت گوش دادن

1- اغلب کودکان نوآموز اطلاعات و دانسته‌های خود را از طریق گوش دادن به سخنان و گفته‌های آموزگارانشان یا بلندخوانی کتاب برای آن‌ها به دست می‌آورند و هر چند کلاس اولی‌ها تازه خواندن را شروع کرده‌اند ، اما شنودگان فعال و دقیقی‌اند .(زمانی که دانش‌آموز گوش به کتابی علمی ، تاریخی ، داستانی و … می‌سپارد ، به خوبی مطالب و موضوعات آن را در خاطرش نگه می‌دارد و چنان چه بعدها آن کتاب را دوباره برایش بخوانند ، پیش‌تر مطلب را به یاد می‌آورد. این امر بدان دلیل است که کودک در ابتدا توجه خاصی به نحوه‌ب نگارش واژگان ندارد و فقط موضوع را دنبال می‌کند.

2- بسیاری از کلاس‌ اولی‌ها از شنیدن داستان‌ها و ماجراهای طولانی لذت می‌برند. از این رو می‌توانید علاوه بر کتاب‌های مصور داستانی ، قصه‌ها و داستان‌هایی برای آنان بخوانید که شامل چند فصل باشد ، تا او بتواند ماجرایی نسبتا طولانی را دنبال کند .
3- کلاس اولی‌ها بیشتر معانی لغات را از طریق شنیدن داستان‌ها یا توضیاتی که والدین و مربیانشان هنگام خواندن کتاب به آن‌ها می‌دهند ، یاد می‌گیرند . بچه‌‌های بزرگ‌تر یا بزرگسالان ، لغات تازه را از طریق خواندن کتاب‌های جدید می‌آموزند ، اما کلاس اولی‌ها هنوز مهارت خواندن را یاد نگرفته‌اند و این موضوع در مورد آنان صدق نمی‌کند . نوآموز کلاس اول تنه می‌تواند کتاب‌های آسانی را که لغات ساده و کمی دارند و در عین حال بیش‌تر آن‌ها را نیز می‌داند ، بخواند . این کودکان به کتاب‌هایی احتیاج دارند که گنجینه‌ی لغات آن‌ها را گسترش دهد و این موضوع از طریق بلندخوانی کتاب برای آن‌ها (گوش دادن) و گفت‌وگو‌های روزانه‌ای که با والدین ، معلمان و نزدیکان خود دارند ، مسیر می‌شود .
4- کلاس‌ اولی‌ها ضمن گوش دادن به داستان‌ها یاد می‌گیرند که شنونده‌های خوبی در سر کلاس باشند . دانستن قوانین مربوط به مکالمات مثل: رعایت نوبت ، جمله‌سازی ، بیان صحیح ساختار عبارت و … از مهارت‌هایی است که از طریق خواندن به دست می‌آید . کودکانی که این نکات را حین صحبت کردن رعایت می‌کنند ، بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و مقصودشان را در قالب کلمات بیان نمایند .

به آن‌چه می‌خوانند خوب گوش کنید

1- کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب می‌شوند ، تصحیح کنند . وقتی کودک کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کند ، می‌توان از او پرسید :” آیا صدای حروف را درست خواندی؟” و سپس او را راهنمتیی کرد تا کلمه یا جمله‌ی فوق را دوباره بخواند. البته ارگ کودک نتوانست شکل درست کلمه یا جمله را بگوید ، یا با آن کلمه آشنا نبود ، یا فراموش کرده بود ، خودتان شکل صحیح و معنی کلمه(جمله) را بگویید . اگر کودک معنی عبارت یا کلمه را به بیان دیگری برایتان تعریف کرد ، نشان می‌دهد که او مفهوم موضوع را درک کرده است و نیازی به موشکافی بیش‌تر نیست .

2- دوباره خوانی کتاب‌ها ، موجب تقویت مهارت خواندن در کودکان می‌شود .کلاس‌ اولی‌ها از این که یک کتاب را چندین بار بخوانند ، خیلی لذت می‌برند . اگر روزی فرزندتان کتابی را برای شما بخواند و شما از نحوه‌ی خوندن او تعریف کنید ، مطمئن باشید که مشتاقانه آن کتاب را برای تمام اعضای خانواده خواهد خواند . هر چند که خواندن کتاب‌های جدید برای گسترش گنجینه‌ی لغات کودک مفیدند ، اما آن‌چه دوباره خوانی کتاب‌ها به او می‌دهد ، روان خوانی ، بیان با احساس جملات و توجه به شیوه‌ی نگارش و کلمات متن است.
3- دقت کنید که کودکان کتاب‌های مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند . گاهی خواندن کتاب‌های دشوار و سخت برای کودکان ، خستگی ، ناکامی و بی‌انگیزگی به دنبال دارد . کتاب‌های متناسب با سطح سواد کودک ، کتاب‌هایی‌اند که کودک بتواند آن‌ها را با کم‌ترین کمک بزرگسال (والدین ، مربیان و اطرافیان) بخواند . بعضی از این کتاب‌ها توسط ناشرین مخصوص کودکان (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، انتشارات مدرسه ، انتشارات سروش و …) چاپ شده‌اند و در کتاب‌خانه‌های مدارس قابل دسترسی‌اند .

4- کتاب‌های مورد علاقه‌ی کودک را (داستانی ، تخیلی ، افسانه‌ای و …) در اختیارش قرار دهید . با معرفی انواع کتاب‌های مخصوص کودکان در زمینه‌های گوناگون ، امکان گزینش نوع کتاب را برای فرزندتان فراهم کنید .

5- کودک را تشویق کنید که هر روز کتابی را با صدای بلند برای شما بخواند . نوآموزان کلاس اول نیاز به تمرین و زیاد خواندن برای بهتر خواندن دارند . سعی کنید هر روز زمنی را به خواندن برای کودک و گوش دادن به کتاب‌خوانی او اختصاص دهید . بسیاری از نوآموزان از این که بتوانند برای خواهر ، برادر یا دوستانشان کتاب بخوانند ، خیلی لذت می‌برند . گروه دیگر شاید از ضبط کردن صدایشان بر روی نوار و شنیدن مجدد آن لذت ببرند ، در هر صورت خواندن با صدای بلند ، انگیزه‌ای برای خواندن بیش‌تر آن‌ها می‌شود .

پست‎های مرتبط:

راهبردهای ترمیمی برای حل مشکلات نوشتن (نارسانویسی)

راهبردهای ترمیمی برای حل مشکلات نوشتن (نارسانویسی) باور همگان بر...

روش‌های ایجاد اعتماد به نفس در ‌کودکان

روش‌های ایجاد اعتماد به نفس در ‌کودکان اعتماد به نفس...

تعریف و درمان نارسا نویسی

“نارسانویسی” زبان نوشتاری یکی ازمهمترین اشکال زبان به حساب می...