سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقش کاردرمانی در اختلال یادگیری کودکان

اختلال یادگیری کودکان

کودکانی بسیار هستند که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزن شان حاکی از طبیعی و بهنجار بودن آنان است. هوش شان کم و بیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خودیاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخورمی باشند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. در واقع، این جاست که مشکل واقعی آنها بروز پیدا می کند و نمایان می شود.

اصطلاح کودکان دارای اختلال یادگیری به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایند های اساسی روانشناختی از قبیل درک و فهم استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند و این اختلال ممکن است خود را به صورت ناتوانی در شنیدن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر سازد.

این اختلال شرایطی چون معلولیت های ادراکی، آسیب دیدگی های مغزی، نقص جزئی در کار مغز، دیس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را شامل می گردد. از سوی دیگر، این دسته از کودکان، که اصولا به واسطه معلولیت های دیداری، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیت های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

علل بروز اختلالات یادگیری  

بسیاری از متخصصان معتقدند که علل اساسی و عمده اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی مرکزی است.

اختلالات یادگیری برخی کودکان می‌تواند به واسطه مشکلاتی باشد که پیش از تولد، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است.

عدم تناسب نوع خون مادر با جنین، قرار گرفتن در برابر اشعه و استفاده از دارو از عوامل قبل از تولد هستند.

از عوامل هنگام تولد می‌توان به کم وزنی هنگام تولد، آسیب وارده بر سر، آمدن جفت پیش از نوزاد، تولد با پا و نارس بودن نوزاد اشاره کرد.

علت های پس از تولد عمدتاً عبارتند از: مسمومیت با سرب، کمبودهای تغذیه‌ای و محرومیت های محیطی.

به عقیده برخی متخصصان تدریس ناکافی و نادرست می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر بسیاری از اختلالات یادگیری به حساب آید. به نظر می‌رسد که شماری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تحت آموزش کافی و مناسب قرار نمی گیرند.

 

انواع اختلالات یادگیری

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یک یا چند مورد از اختلالات زیر درگیر باشند:

1-اختلال در زبان گفتاری و خواندن

2- اختلال در زبان نوشتاری و دیکته

3- اختلال در ریاضیات.

به عبارتی، ممکن است کودکی در همه زمینه‌های فوق به جز یک زمینه، عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد ولی در یک زمینه دچار مشکل باشد.

 

نقش کاردرمانی در درمان اختلالات یادگیری کودکان

یکی از راه های موثر در درمان کودکان اختلال یادگیری، کاردرمانی می باشد

از جمله شیوه‌های درمانی رایج در کاردرمانی می‌توان به تقویت مهارت های “ادراکی” – “حرکتی” اشاره کرد. فرآیند­های حرکتی نقش بسیار مهمی در یادگیری ایفا می نمایند و زمینه را برای رشد سایر یادگیری­های مهم از قبیل مهارت های تحصیلی و اجتماعی فراهم می­کنند. پس از رشد نظام حرکتی، نظام ادراکی نیز رشد می کند. بنا بر این هرگونه اختلالی در فرآیند حرکتی، روند ادراکی و در نتیجه یادگیری را تحت تاثیر قرار می­دهد و سبب بروز نارسایی­و مشکل در یادگیری می­شود.

از روش های درمانی دیگر می‌توان به روش “دیداری” – “حرکتی فراستیگ“اشاره نمود.

تحریکات وستیبولار و تحریکات حسی در اندام ها، تقویت مهارت های ارتباطی (کلامی و غیرکلامی) و مهارت های شناختی و ترسیمی از دیگر راهکارهای کاردرمانی می باشد.