درمان اختلال خواندن به روش فرنالد

4 مرحله درمان اختلال خواندن به روش فرنالد

 درمان خواندن  “روش فرنالد”

          شيوه‌هاي چند حسي آموزش خواندن معمولا در تلاش است تا مهارت‌هاي خواندن را از طريق انگيزه‌هاي شنيداري، ديداري، حركتي و لامسه‌اي رشد دهد. با توجه به مشكلات گوناگوني كه در خواندن كودكان مبتلا به ناتواني يادگيري ديده مي‌شود، اين شيو‌ها تا اندازه‌اي در اين زمينه مورد توجه بوده است.

         روش درماني آماده شده توسط فرنالد (1943) با تكنيك‌هاي چند حسي تقريبا متـرادف شناخته شده است. شيوه‌ي فرنالد به واقع از به هم پيوستن چهار مرحله تشكيل شده است كه كودك با گذراندن آن‌ها از مرحله بازشناسي كلمه تا مطالعه‌ي گسترده كتاب‌ها و ساير مطالب خواندني به پيش مي‌رود. اصولا اين شيوه به دنبال آموزش و يادگيري كل كلمه است.

         مرحلـه‌ي اول: كودك كلمه‌اي را كه مي‌خواهد فرا بگيرد برمي‌گزيند. مربي لغت مورد نظر را با خطي درشت روي كاغذ يا تابلو مي‌نويسد، كودك با چشم لغت را رديابي كرده و  بعد حروف را از ابتدا با انگشتانش لمس مي‌كند و به جلو مي‌رود. مربي با لمس هر هجا شيوه‌ي تلفظ آن را به كودك مي‌آموزد. كودك اين عمل را تا هنگامي كه بتواند كلمه را به عنوان جزئي از حافظه‌اش بر روي كاغذ بياورد، تكرار مي‌كند. مربي هر كلمه‌ تازه‌اي را كه كودك ياد مي‌گيرد، بر روي كارتي مي‌نويسد و به صورت الفبايي در جعبه‌اي بايگاني مي‌كند. پس از اين كه كودك بر مجموعه‌اي از كلمات تسلط پيدا كرد، (چيزي شبيه بانك كلمات)، مجموعه‌سازي و بازسازي مجدد را تمرين مي‌كند. به اين معني كه كلمه را مي‌بيند (بينايي)، آن را مي‌خواند (زبان-شنوايي) و مي‌نويسد (حركتي-لامسه). سپس از كودك خواسته مي‌شود تا با استفاده از اين كلمات داستاني بسازد. مربي معمولا داستان وي را تايپ مي‌كند. 

مرحلـه‌ي دوم: اين مرحله اصولا شبيه مرحله اول است، بجز آن كه دنبال كردن كلمه‌ها با انگشت ديگر وجود ندارد. كودك كلمه‌هايي را كه به معلم ديكته كرده است مي‌آموزد و آن‌ها را در داستان‌هايي به كار مي‌گيرد. در خلال اين مرحله طول داستان‌ها معمولا افزايش مي‌يابد.

مرحله سوم: در طي اين مرحله كلمه‌ها ديگر روي كارت نوشته نمي‌شود. كودك كلمه‌هايي را كه به معلم ديكته كرده است مي‌آموزد و آن‌ها را در داستان‌هايي به كار مي‌گيرد. بر طول داستان‌ها همچنان افزوده مي‌شود.

مرحله چهارم: در اين مرحله كودك تشويق مي‌شود تا با تعميم كلمه‌هايي كه از پيش فرا گرفته است كلمه‌هاي تازه را بياموزد. مثلا كلمه “بار” را قبلا ياد گرفته و براي آموزش كلمه”باغ” از كلمه “بار” كه دو صداي اول آن‌ها با هم يكي هستند استفاده مي‌كند. كودك آموزش مي‌بيند كه پيش از خواندن متن و فراگيري كلمه‌هايي كه اطلاعات در اختيار مي‌گذارد مروري سطحي از متن داشته باشد.(كرك،چالفانت،1377)      

شما والدين يا آموزگار عزيز  مي توانيد به راحتي انواع اختلالات يادگيري را بطور دقيق و مشخص تشخيص داده و بررسي نموده و تمرينات مناسب خود را تهيه و تا حد امكان مشكل درسي فرزند خود را درمان نماييد.

براي مشاهده فايل هاي تشخيصي و تمرينات درماني و …اينجا كليك نماييد.

پست‎های مرتبط:

نقاشی كودكان

نقاشی كودكان نقاشی وسیله مفیدی برای بیان زندگی عاطفی كودك...

رشد و تقویت مهارت های حرکتی ظریف

  تقویت مهارت های حرکتی ظریف (Fine Motor): مهارتهای حرکتی...

هوش کلامی و راه های تقویت آن

هوش کلامی و راه های تقویت آن چکیده: بر اساس...