در زیر به ذکر چند راه حل می پردازیم:
برخی راه حل های پیشنهادی |
مشکل در ….. |
· استفاده از صداهای ضبط شده در یک محیط شلوغ و تشخیص صداهای موجود در آن · استفاده از صداهای ضبط شده در یک محیط شلوغ و دنبال کردن یک صدای به خصوص در آن |
پیوند شنیداری صدا در زمینه |
· پر کردن قوطیهایی از چیزهای مختلف مثل شن و ماسه، نمک، حبوبات و …. و تلاش کودک برای بازیابی قوطی هایی که محتویات مشابه دارند از روی صدای حاصل از تکان دادن آنها |
تشخیص شنیداری (افتراق شنوایی) |
· شنیدن صداهای متوالی در یک نوار ضبط شده و بعد مرتب کردن تصاویر مربوط به صداها |
حافظه شنیداری |
· تک تک بیان کردن حروف یک کلمه و یا کلمات یک جمله و یا جملات یک داستان کوتاه و تکرار مجدد و به هم پیوسته آنها توسط کودک · بازی انتقال یک جمله یا پیغام بین بچه ها و مقایسه پیام انتهای مسیر با پیام ابتدایی و پیدا کردن دلیل تفاوت های ایجاد شده در طول مسیر |
ترکیب شنیداری |
برخی راه حل های پیشنهادی |
مشکل در ….. |
· پیدا کردن یک یا چند تصویر مخفی در یک زمینه و علامت زدن، نشان دادن و یا رنگ کردن آنها · پیدا کردن تفاوتهای موجود در دو طرح به ظاهر کاملا شبیه · پیدا کردن شباهتهای موجود در دو طرح به ظاهر کاملا متفاوت |
مهارت تشخیص شکل در زمینه (افتراق بینایی) |
· بازی تو آینه من هستی! (تکرار حرکتهای مربی توسط کودک) · نشان دادن یک تصویر و بعد مطرح کردن پرسشهایی از تصویر (پشتِ در چی بود؟ روی سرش چی داشت؟ و….. ) · چیدن قطعات با یک الگوی مشخص و یا ساخت سازه های ساده از روی یک الگو |
درک ارتباطهای فضایی |
· کپی کردن اشکال هندسی · تکمیل شکلهای مختلف هندسی که ناقص رسم شده اند · پیدا کردن و رنگ آمیزی اشکال هندسی · تمرین ها و بازی های مختلف با هدف شناخت اشکال |
ادراک شکل |
· جابه جا کردن اشیاء، وسایل و یا اشخاص و تلاش برای تشخیص تغییرات ایجاد شده · نشان دادن یک تصویر و بعد مطرح کردن پرسشهایی از تصویر بدون دیدن تصویر · حذف یک تصویر یا کلمه از میان مجموعه ای از تصاویر و کلمات و تلاش کودک برای به خاطر آوردن تصویر یا کلمه حذف شده · تشخیص قسمت های حذف شده اشکال، حروف و یا اعداد |
حافظه دیداری |
· نقاشی با انگشت · ساخت پازل · رسم خطوط موازی با فواصل مختلف و رسم خط توسط کودک بین این خطوط · استفاده از مازها · پر رنگ کردن نقطه چینها · عبور دادن نخ از سوراخ (مثل نخ کردن مهره ها) · ضربه زدن هدفمند به توپ با دست و پا · بازی با توپ و راکت · هدفگیری (بازی هایی مثل دارت، بولینگ و….) · حرکت کردن با یک ظرف آبِ پر بدون ریختن آن یا حرکت کردن با یک زنگوله در دست بدون به صدا در آمدن آن |
در هم آمیختگی دیداری- حرکتی |
برخی راه حل های پیشنهادی |
مشکل در ….. |
· طی کردن یک مسیر مشخص با الگوی حرکتی مشخص · طی کردن یک مسیر مشخص با تغییر الگوی حرکتی در طول مسیر · لی لی کردن · طناب بازی · توپ بازی |
مهارت های حرکتی درشت |
· خمیربازی یا بازی با خاک رس · مچاله کردن کاغذهای باطله · قیچی کردن با الگوهای متفاوت (از آسان به سخت) · بستن و باز کردن دکمه، زیپ و یا بند کفش · بازی با پیچ و مهره و قفل و کلید · رسم خطوط و نقاشی کردن با چوب روی خاک |
مهارت های حرکتی ظریف |
· راه رفتن روی یک خط رسم شده · بازی با چیزی روی سر که در حین بازی نباید بیفتد · حفظ تعادل روی تخته تعادل · راه رفتن و حفظ تعادل روی مسیری که با یک تخته و با فاصله مشخص از زمین، بین دو پایه محکم شده است. · ساخت یک ترازوی ساده و بازی با آن |
مهارت های تعادلی |
· بازی تو آینه من هستی! (تکرار حرکتهای مربی توسط کودک) · پیروی از یک دستورالعمل مشخص شفاهی یا کتبی به عنوان مثال برای پیدا کردن گنج · بازی هایی که در آنها جهت حرکت اهمیت دارد مثل مارپله |
مهارت های جهت یابی و تشخیص جوانب |
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓