سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کارکرد نیمکره های مغز و غلبه طرفی در تحول خواندن

پاکدلها – در فرایند خواندن هر دو نیمکره نقش دارند و غلبه طرفی معنا ندارد.خواندن ابتدا مستلزم ادراک دیداری فضایی از شکل و جهت حروف و کلمات است که توسط نیمکره ی راست صورت می گیرد.سپس این خواندن مقدماتی،روان و سلیس می شود که این امر فقط در صورتی امکان پذیر است که مدیریت خواندن از نیمکره راست به چب منتقل شود.
دانش آموزانی که در همان آغاز فرایند خواندن به راهبرد های نیمکره چب متوسل می شوند نسبت به ویژگیهای ادراک بینایی متن توجهی نشان نمی دهند بنابراین تند خوان ولی کم دقت هستند و بلعکس دانش آموزان کند خوان از نیمکره چب به شیوه مناسبی استفاده نمی کنند بنابر این استفاده از دو نیمکره در طول تحول خواندن ضروری می باشد و هر دو نیمکره نقش دارند.

?اهمیت برتری طرفی

برتری طرفی نشان دهنده رشد کرتکس مغزی است دانش اموزی که به این رشد نرسیده باشد در coding (شناخت اعداد ) حتما مشکل دارد در این صورت اگر چندین بار به روشهای چند حسی و پر اموزی و تکرار هم حروف و اعداد را اموزش دهیم باز هم یادگیری صد در صد اتفاق نمی افتد و بخشی از اموزش ها فراموش می شوند.

نظام آموزشی ایران و غلبه طرفی

نظام آموزشی سنتی ما،اساسا یک نظام چپ مغز است که اطلاعات طی یک فرایند پیاپی و گام به گام داده میشود.در هر حوزه درسی ،ما طبق یک روش خطی از طریق یک رشته جزئیات به پیش می رویم ،این روش برای افرادی با نیمکره چپ برتر، ایده آل است زیرا آنها اطلاعات را به همین شیوه پردازش می کنند .اما افراد دارای نیمکره راست برتر ،با این روش خوب یاد نمی گیرند،زیرا آنها اطلاعات را به این شیوه پردازش نمی کنند وبیشتر تمایل دارنداشیا را کلی نگری تفسیر کنند تا از طریق جزئیات،مثال:
معلم ممکن است درکلاس ریاضی مسئله ای را به همراه تعدادی از پاسخ های احتمالی بر روی تخته کلاس بنویسد.دانش آموزی با نیمکره راست برتر می تواند به سرعت پاسخ صحیح را نشان دهد ولی وقتی معلم از او میخواهد تا فرایند رسیدن به راه حل صحیح را نشان دهد او قادر به این کارنیست .او صرفا می داند جواب صحیح کدام است.او مسئله را با کلی نگری می بیند و به طور شهودی پاسخ را می یابدونمی تواند فرایند تفسیر را بگوید گاهی معلم چنین تصور میکند که او پاسخ را حدس زده و نصیحت های لازم جهت ذکر فرایند به او داده می شود .
افراد راست مغز،”بینایی گرا “هستندوتصاویر ،نمودارها ،چارت و…میزان یادگیری آنان را افزایش می دهد.آنها از طریق شنوایی نیز اطلاعات زیادی جذب میکنند به شرط آنکه به آنها اجازه داده شود که گمان ها و ادراکات کلی خود را مورد کندوکاو وبحث و بررسی قرارداده و سوالات متنوعی را از دیدگاه کل نگر آنها سرچشمه می گیرد و به سرعت در ذهنشان ایجاد می شود را بپرسند.

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)