مهمترین دغدغه معلمان مبتدی، از اداره کلاس یا به تعبیری مدیریت اداره کلاس درس ناشی میشود. برقراری نظم و کنترل کلاس و تدریس موفق، مجموعه نگرانیهای این گونه معلمان است. بنابراین آگاهی از مفهوم مدیریت کلاس و راهبردهای آن، راهی برای رفع این نگرانیهاست.در تعریف مدیریت کلاس درس گفته شده است: «مدیریت کلاس درس ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است» بر این اساس میتوان استنتاج کرد، مهارتهای مدیریت کلاس درس، سنگ بنای کل موفقیت در تدریس است.
بهنظر اسکریونر مدیریت کلاس درس به مفهوم (ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است.) براین اساس میتوان نتیجه گرفت که مهارتهای مدیریت کلاس درس سنگ بنای کل موفقیت در تدریس است.
مدیریت کلاس درس عبارت از رهبری کردن امور کلاس درس از طریق: تنظیم برنامه درسی: سازماندهی مراحل کار و منابع، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن کار نظارت بر پیشرفت دانشآموزان و پیشبینی مسائل بالقوه است. (صفوی، ۱۳۷۲).
اهداف مدیریت کلاس
از نظر بیکرووستراپ (۸۵) (۲۰۰۰)، اهداف عمده مدیریت کلاس درس شامل موارد زیر است:
الف) برنامهریزی درسی برپایه آمیزهای از تنوع و هدف
ب) ارائه دستورالعملهای شفاف به دانشآموزان در مورد فعالیتهای درسی
ج) هدایت و نظارت بریادگیری و فعالیتهای دانشآموزان
د) بهکار گیری ابزارهای آموزشی و منابع یادگیری و تدریس
هـ) حرکت منطقی از یک مرحلهی تدریس به مرحلهی دیگر
و) زمانبندی فعالیتهای کلاس و ایجاد توازن در آنها
ز) شروع و خاتمه هدفمند درس
پس دیده میشود اصطلاح مدیریت کلاس با اصطلاح نظم و انضباط معادل نبوده و مدیریت کلاس را میتوان مجموعهای از برنامهریزیها و اقداماتی دانست که معلم برای اطمینان یافتن از اثر بخشی و کارایی یادگیری در کلاس انجام میدهد. معلمانی که در امر مدیریت کلاس موفق هستند نظم و انضباط را در جایگاه مناسب آن در کل صحنه آموزش قرار میدهند. با اجرای طرحها و برنامههای مدیریت کلاس، معلم نه تنها امیدوار است که میزان یادگیری دانشآموزان فزونی یابد، بلکه همچنین به آنان کمک میکند که متوجه رفتار خود باشند و آنرا اصلاح نمایند. (صیامی، ۱۳۸۰)
کلاس درس را چگونه اداره کنیم؟
عوامل موثر برمدیریت کلاس را در سه قسمت به شرح زیر طبقهبندی مینماییم.
الف: ویژگیهای شخصیت معلم
ب: روشهای تدریس معلم
ج: استفاده از فنون تدریس
الف) ویژگیهای شخصیتی معلم
بدون شک شخصیت و یا ویژگیهای شخصیتی معلم، یکی از عوامل بسیار مهم در نظمدهی کلاس میباشد. معلمی که ظاهر آن آراسته میباشد، مثبت نگر و خوش اخلاق است به تواناییهایی ذهنی، جسمی، عاطفی و تفاوتهای فردی شاگردان آگاهی دارد، شرایط فیزیکی کلاس را از قبل آماده میسازد، مهارت ارزشیابی و پرسش کردن را میداند، دانشآموزان را دوست دارد و به کارش علاقه نشان میدهد، با ایمان، راستگو، صادق و خوش بیان و در کارش مسلط است، با معلمی که این ویژگیها را ندارد، مسلماً بسیار متفاوت است بنابراین معلمین باید این صفات را در خود آشکار نمایند و در تمهیدات اشتغال به حرفه مقدس معلمی، این ویژگیها را در خود متبلور سازند.
مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)