سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

یکپارچگی حسی :
کارول استاک کرانوویتز ، مولف ” کودک ناکوک ، بازشناسی و پرداختن به اختلال یکپارچگی حسی” در سال 1998 است. کرانوویتز بطور کاملا آشکار و دقیقی به توصیف یکپارچگی حسی و اختلال عدم یکپارچگی حسی پرداخته است. او چنین اظهار نظر نموده است که یکپارچگی حسی عبارت از یک فرایند عصبی در خصوص سازماندهی اطلاعاتی است که ما از حس های “دور ” و “نزدیک ” کسب می کنیم. ” زمانی که مغز بطور مناسب و مطلوبی اطلاعات را پردازش بکند ، ما بطور خودکار و به شیوه ی مناسب به این اطلاعات پاسخ خواهیم داد” (کرانوویتز ، 1998).اختلال یکپارچگی حسی:
اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از ناتوانی در پردازش اطلاعات خاصی که از طریق حس ها دریافت می گردد. هنگامیکه یک فرد مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی است ، او قادر به بروز واکنش مطلوب و خودکار به اطلاعات حسی خاصی به منظور برنامه ریزی و سازماندهی رفتار لازم نیست. این امر موجب می شود که فرد تکنیکهای اولیه و بنیادی لازم برای حفظ حیات را مجددا بررسی نماید و آنها را به منظور استفاده اولویت بندی کند.این تکنیکها عبارتند از ترس و وحشت ، گریز و یا ستیز و جنگ که در مغز اولیه قرار دارند.اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از یک برهمخوردگی و اغتشاش در فرآیند جذب و دریافت ، سازماندهی و برونداد اطلاعات حسی. جذب و دریافت حسی میتواند طیف وسیعی را شامل شود که در یک سوی این طیف جذب و دریافت بسیار اندک و در سوی دیگر طیف جذب و دریافت بسیار زیاد قرار دارد. در حالت دریافت بسیار زیاد اطلاعات ، مغز دچار تحمل بار زیاد و قرار گرفتن در حالت سنگینی بار میشود و این امر موجب میشود تا از محرک حسی اجتناب جوید. در حالت دریافت بسیار اندک اطلاعات ، مغز مرتبا به جستجوی اطلاعات حسی می پردازد. برهم خوردن نظم و ساختار عصبی به سه شیوه مختلف و متفاوت میتواند رخ دهد. اول اینکه به علت قطع ارتباط در سطح سلولهای عصبی ، مغز پیامی را دریافت نمی کند. دوم اینکه در برقراری مستمر ارتباط وقفه رخ میدهد و ثبات لازمه وجود ندارد و دریافت پیام با وقفه هایی همراه است. سوم اینکه پیامها بطور مستمر دریافت میشوند ولی بین آنها و سایر پیامها ارتباط مناسب و مطلوبی برقرار نمی شود. در حالتهای فوق الذکر که مغز در فرآیند پردازش پیامهای عصبی دچار ضعف و اختلال میشود بالطبع بروندادهای نامطلوب و ناکافی حرکتی ، زبانی – کلامی  و یا هیجانی بروز می کنند که این امر سبب می شود تا ما از انجام یک واکنش حرکتی مناسب در قالب یک رفتار هدفمند عاجز و ناتوان شویم.اختلالات همراه و همبود با اختلال یکپارچگی حسی :        
به دلیل اینکه بیشترعلائم اختلال یکپارچگی حسی بصورت طیفی بروز می کنند و یک دامنه ای از رفتارها را شامل میشوند ، بنابراین با بسیاری از اختلالات روانپزشکی دیگر به ویژه اختلال بیش فعالی-نقص توحه ، اوتیسم و اختلال یادگیری بطور همزمان و همبود بروز می یابند و همین امر میتواند دلیل دشوار بودن تشخیص قطعی این اختلال در نظر گرفته شود.

ویژگی های اختلال یکپارچگی حسی :   
کلیه افراد بطور موقت علائمی از مشکلات یکپارچگی حسی را بروز می دهند زیرا هیچ کسی در کل زمانهای زندگی اش نمی تواند بخوبی خود را تنظیم نماید. بطور مثال ، در هنگامیکه شما از بی خوابی شدیدی رنج می برید ، واکنش های حرکتی و توانایی تمرکز تان دچار افت و اختلال می شود. ولی اطلاق لفظ و واژه “اختلال ” هنگامی بکار برده می شود که فرد در انجام عملکردهای روزمره اش دچار اختلال و نقص شده است و ارزیابی این روند پردازش عصبی میتواند به روشن شدن دلائل رفتارهای ناهنجار و یا نقائص حرکتی ، هیجانی ، کلامی و حسی فرد کمک نماید.
جدول زیر شامل فهرستی اولیه از علائم اختلال یکپارچگی حسی است که بطور دسته بندی شده ارائه می گردد:

جدول علائم اولیه اختلال یکپارچگی حسی

 

حس علائم
شنوایی
  •     به صداهای بلند و غیرمنتظره بطور منفی پاسخ میدهد.
  •      دستهایش را بر روی گوشهایش قرار میدهد.
  •      در محیط پرسرو صدا و شلوغ نمیتواند راه برود.
  •      در یک محیط پر از محرک، فراموشکار و بی توجه بنظر میرسد.
بینایی      ترجیح میدهد تا در تاریکی بماند.
تمایلی به بالا و پائین رفتن از پله ها ندارد.
از چراغها و نورهای بسیار روشن اجتناب  می کند.
به اشیاء و افراد بسیار خیره و با دقت نگاه می کند.
از تماس چشمی پرهیز می کند.
بویایی/ چشایی
  •      از بعضی مزه ها و بوهای خاصی که بخشی از برنامه غذایی رایج و مرسوم کودکان هستند ، اجتناب می کند.
  •      بطور مداوم اشیاء غیر خوراکی را بو می کند.
  •      به دنبال بعضی از مزه ها و بوهای خاصی است.
  •      بنظر نمیرسد که بوی ادکلن های قوی را متوجه شود.
وضعیت بدنی
  •      بطور مداوم وضعیت بدنی خود را تغییر می دهد و آرام و قرار ندارد.
  •      به سایر افراد ، مبلمان ، اثاثیه منزل و اشیاء آویزان می شود.
  •      بنظر میرسد که دچار ضعف عضلانی است، به آسانی و به سرعت خسته میشود.
  •      سطح تحمل عضلانی بسیار پائینی دارد.
  •      روی انگشتان پایش راه می رود.
حرکت
  •      به محض اینکه پاهایش از روی زمین برداشته می شود دچار اضطراب می شود.
  •      از بالارفتن و پریدن اجتناب می کند.
  •      از بازی در محوطه زمین ورزش اجتناب می کند.
  •      وول خوردن مداوم و عدم توانایی حفظ یک وضعیت بدنی موجب بروز اختلال در انجام امور روزمره اش می شود.
  •      در هنگام بازی ، دست به کارهای پر مخاطره میزند و هیچگونه توجه ای به هشدارهای ایمنی ندارد.
لمس
  •      از انجام بازیها و کارهای با چسب ، سریشم، شن و نقاشی با نوک انگشتان اجتناب می کند.
  •      به بافتهای خاصی نظیر ( پارچه لباسها ، ملافه ) حساس است.
  •      افراد و اشیاء را به گونه ای لمس می کند که موجب آزار و اذیت آنها می شود.
  •      از راه رفتن بصورت پابرهنه اجتناب می کند به ویژه بر روی چمن و یا شن و ماسه.
  •     به درد و دمای محیط واکنش مناسب را بروز نمی دهد که معمولا واکنشی پائین تر از سطح هنجار .
توجه ، رفتار و مهارتهای اجتماعی
  •      بطور مداوم از یک فعالیت به فعالیت دیگر مشغول می شود و بازیهایش را تغییر می دهد.
  •      در توجه کردن بطور طولانی مدت و پایدار مشکل دارد.
  •      بیش از حد معمول با دیگران مهربان است.
  •      مضطرب بنظر میرسد.
  •      بنظر میرسد که همیشه در معرض آسیب و سانحه است.
  •      در دوست یابی مشکل دارد و نمی تواند هیجاناتش را به درستی بیان کند.

 

 

 

 

 

 

 

شاید این موضوعات را نیز بپسندید ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)