سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 اشکال در ریاضیات dyscalculia

نامهای دیگر آن mathematic disorder  یا اختلال در حساب و math disability  و numlexia  و اختلال مادرزادی در حساب و اختلال رشدی در حساب و سندرم گرشتمن است.

از نظر تعریف عبارتست از ناتوانی سرشتی ،ژنتیک و با منشا رشدی در حساب ،ریاضیات و شماری از مسائل دیگر با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از فرد انتظار می رود.

این اختلال شامل گروهی غیر یکدست ولی مرتبط از مسائل مربوط به ریاضی است.نوع واحدی از ناتوانی ریاضی وجود ندارد و میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و میتواند افراد را در مراحل متفاوتی از زندگی و به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار دهد.

دو ناحیه عمده ضعف عبارتست از :

–          مشکلات دیداری – فضایی  visual-spatial  که فرد در فرایند سازی آنچه که میبیند مشکل دارد.

–          مشکلات فرایند سازی زبانی که باعث اشکال در ادراک و فرایند سازی آنچه که میشنود میگردد.

اثرات این اختلال گوناگونی بسیاری دارد زیرا فردی که اشکال در فرایند سازی زبانی دارد با فرد دیگری که اشکال در ارتباطات بینایی – فضایی دارد و با فردیکه اشکال در یاداوری اصول و قواعد ریاضی و اشکال در رعایت سلسله مراتب یک توالی از گامها دارد متفاوت است یعنی با مشکلات متفاوتی روبرو هستند.

پره والانس این اختلال ۶-٣ % است.

علایم هشدار با توجه به سن:

  • کودک خردسال :

–          اشکال در شمارش

–          اشکال در خواندن اعداد نوشته شده

–          اشکال در ارتباط دادن یک مفهوم ذهنی از اعداد با آنچه که در دنیای خارج می باشد مثلا ۴ تا ماشین ،۴ تا ساعت ،۴ تا کودک

–          حافظه ضعیف برای اعداد

–          اشکال در دسته بندی اشیاء به گونه ای منطقی مثلا قرار دادن اشیاء گرد در یکدسته و اشیاء مربع در دسته دیگر

  • کودک سنین مدرسه:

–          اشکال در یادگیری ۴ عمل اصلی یعنی اضافه،منها ،ضرب و تقسیم.مثلا اشکال در جدول ضرب

–          اشکال در حل مسایل ریاضی

–          ضعف در حافظه دراز مدت برای اعمال ریاضی

–          نا آشنایی با اصطلاحات ریاضی

–          اشکال در سنجش و اندازه گیری

–          اجتناب از بازیهایی که نیازمند استراتژی است.

  • نوجوانان و بالغین

–          اشکال در تخمین زدن قیمتها

–          اشکال در یادگیری مفاهیم ریاضی (بیش از ۴ عمل اصلی )

–          ضعف در توانایی برای بودجه ریزی و یا متوازن کردن دفتر دخل و خرج

–          اشکال برای مفاهیم مربوط به زمان مثلا رعایت حدودی یک برنامه زمانی

–          اشکال در داشتن یک ذهن ریاضی

–          اشکال در یافتن راه حلهای متفاوت برای یک مشکل و مسئله

علایم و نشانه ها:

  • اشکال در فهم و عمل مرتبط با اعداد
  • اشکال در فهم و اجرای اعمال اصلی ریاضی مانند ۴ عمل اصلی ،فرمولها و همینطور مفاهیم عالیتر
  • اشکال در مدارا با زمان چه در ذهن و چه در عمل
  • اشکال در تخمین زدن
  • اشکال در اندازه گیری و سنجش
  • اشکال در استدلال فضایی مانند اشکال در جهت یابی یا نقشه خوانی و پیدا کردن جهتهای شمال ، جنوب ،شرق و غرب و همینطور اشکال در فهم بالا ،پایین ،چپ ،راست ،رو ،زیر و همینطور اشکال در خواندن ساعت
  • اشکال در مفهوم سازی و مدارا با زمان و قضاوت از گذشت زمان مثلا دیر یا زود اقدام میکنند.
  • اشکال در خواندن نتهای موسیقی
  • اشکال در تجسم ذهنی
  • اشکال در طرح ریزی اقتصادی و بودجه نویسی و سر و سامان دادن به دخل و خرجها که گاهی شامل اشکال در تخمین قیمت اقلام در یک سبد خرید نیز میشود.
  • اشکال در تکالیف ذهنی سنگین و جدی
  • مهار وجودی پایین مثل حساسیت مفرط به سر و صدا ،نور و ناتوانی در تنظیم و فیلتر کردن اطلاعات نابجا و برداشتهای ناخواسته
  • اشتباه در به یاد آوردن اسامی و یا تطبیق چهره با اسم

تشخیص :

ارزیابی طیف وسیعی از مهارتهای ذهنی و عملی مربوط به ریاضی مانند توانایی انجام ۴ عمل اصلی ،ارزیابی اینکه چگونه فرد اعداد و مفاهیم ریاضی را درک کرده و بکار میبرد.

ارزیابی اینکه چگونه فرد مسائل روزمره را حل میکند .

ارزیابی نقاط ضعف و قدرت فرد.

ارزیابی توانایی سازماندهی و دسته بندی به طریقی منطقی

ارزیابی توانایی اندازه گیری و سنجش زمان ،پول و ….

ارزیابی توانایی تخمین مقادیر کمی

ارزیابی توانایی ارزیابی کردن و یافتن راه حلهای دیگر برای مسئله و مشکل

ارزیابی توانایی پیش بینی و انجام یک اقدام مناسب

ارزیابی کودک جهت وجود اختلال توجه و تمرکز ،اختلالات یادگیری دیگر ،اختلال هماهنگی حرکتی و اختلال تکلم و گفتار

pakdelha.ir