اشکال در ریاضیات dyscalculia
نامهای دیگر آن mathematic disorder یا اختلال در حساب و math disability و numlexia و اختلال مادرزادی در حساب و اختلال رشدی در حساب و سندرم گرشتمن است.
از نظر تعریف عبارتست از ناتوانی سرشتی ،ژنتیک و با منشا رشدی در حساب ،ریاضیات و شماری از مسائل دیگر با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از فرد انتظار می رود.
این اختلال شامل گروهی غیر یکدست ولی مرتبط از مسائل مربوط به ریاضی است.نوع واحدی از ناتوانی ریاضی وجود ندارد و میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و میتواند افراد را در مراحل متفاوتی از زندگی و به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار دهد.
دو ناحیه عمده ضعف عبارتست از :
– مشکلات دیداری – فضایی visual-spatial که فرد در فرایند سازی آنچه که میبیند مشکل دارد.
– مشکلات فرایند سازی زبانی که باعث اشکال در ادراک و فرایند سازی آنچه که میشنود میگردد.
اثرات این اختلال گوناگونی بسیاری دارد زیرا فردی که اشکال در فرایند سازی زبانی دارد با فرد دیگری که اشکال در ارتباطات بینایی – فضایی دارد و با فردیکه اشکال در یاداوری اصول و قواعد ریاضی و اشکال در رعایت سلسله مراتب یک توالی از گامها دارد متفاوت است یعنی با مشکلات متفاوتی روبرو هستند.
پره والانس این اختلال ۶-٣ % است.
علایم هشدار با توجه به سن:
- کودک خردسال :
– اشکال در شمارش
– اشکال در خواندن اعداد نوشته شده
– اشکال در ارتباط دادن یک مفهوم ذهنی از اعداد با آنچه که در دنیای خارج می باشد مثلا ۴ تا ماشین ،۴ تا ساعت ،۴ تا کودک
– حافظه ضعیف برای اعداد
– اشکال در دسته بندی اشیاء به گونه ای منطقی مثلا قرار دادن اشیاء گرد در یکدسته و اشیاء مربع در دسته دیگر
- کودک سنین مدرسه:
– اشکال در یادگیری ۴ عمل اصلی یعنی اضافه،منها ،ضرب و تقسیم.مثلا اشکال در جدول ضرب
– اشکال در حل مسایل ریاضی
– ضعف در حافظه دراز مدت برای اعمال ریاضی
– نا آشنایی با اصطلاحات ریاضی
– اشکال در سنجش و اندازه گیری
– اجتناب از بازیهایی که نیازمند استراتژی است.
- نوجوانان و بالغین
– اشکال در تخمین زدن قیمتها
– اشکال در یادگیری مفاهیم ریاضی (بیش از ۴ عمل اصلی )
– ضعف در توانایی برای بودجه ریزی و یا متوازن کردن دفتر دخل و خرج
– اشکال برای مفاهیم مربوط به زمان مثلا رعایت حدودی یک برنامه زمانی
– اشکال در داشتن یک ذهن ریاضی
– اشکال در یافتن راه حلهای متفاوت برای یک مشکل و مسئله
علایم و نشانه ها:
- اشکال در فهم و عمل مرتبط با اعداد
- اشکال در فهم و اجرای اعمال اصلی ریاضی مانند ۴ عمل اصلی ،فرمولها و همینطور مفاهیم عالیتر
- اشکال در مدارا با زمان چه در ذهن و چه در عمل
- اشکال در تخمین زدن
- اشکال در اندازه گیری و سنجش
- اشکال در استدلال فضایی مانند اشکال در جهت یابی یا نقشه خوانی و پیدا کردن جهتهای شمال ، جنوب ،شرق و غرب و همینطور اشکال در فهم بالا ،پایین ،چپ ،راست ،رو ،زیر و همینطور اشکال در خواندن ساعت
- اشکال در مفهوم سازی و مدارا با زمان و قضاوت از گذشت زمان مثلا دیر یا زود اقدام میکنند.
- اشکال در خواندن نتهای موسیقی
- اشکال در تجسم ذهنی
- اشکال در طرح ریزی اقتصادی و بودجه نویسی و سر و سامان دادن به دخل و خرجها که گاهی شامل اشکال در تخمین قیمت اقلام در یک سبد خرید نیز میشود.
- اشکال در تکالیف ذهنی سنگین و جدی
- مهار وجودی پایین مثل حساسیت مفرط به سر و صدا ،نور و ناتوانی در تنظیم و فیلتر کردن اطلاعات نابجا و برداشتهای ناخواسته
- اشتباه در به یاد آوردن اسامی و یا تطبیق چهره با اسم
تشخیص :
ارزیابی طیف وسیعی از مهارتهای ذهنی و عملی مربوط به ریاضی مانند توانایی انجام ۴ عمل اصلی ،ارزیابی اینکه چگونه فرد اعداد و مفاهیم ریاضی را درک کرده و بکار میبرد.
ارزیابی اینکه چگونه فرد مسائل روزمره را حل میکند .
ارزیابی نقاط ضعف و قدرت فرد.
ارزیابی توانایی سازماندهی و دسته بندی به طریقی منطقی
ارزیابی توانایی اندازه گیری و سنجش زمان ،پول و ….
ارزیابی توانایی تخمین مقادیر کمی
ارزیابی توانایی ارزیابی کردن و یافتن راه حلهای دیگر برای مسئله و مشکل
ارزیابی توانایی پیش بینی و انجام یک اقدام مناسب
ارزیابی کودک جهت وجود اختلال توجه و تمرکز ،اختلالات یادگیری دیگر ،اختلال هماهنگی حرکتی و اختلال تکلم و گفتار
pakdelha.ir