سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پاکدلها: 1- یخ شویم، ذوب شویم:

هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی – تقویت مهارت­های زبانی

معلم نوآموزان را به فضای باز برده و از آن­ها می­خواهد که به هر سمتی که مایلند شروع به دویدن و پریدن کنند. با فرمان «یخ شوید» از حرکت می­ایستند و با فرمان «ذوب شوید» دوباره شروع به حرکت می­کنند. در پایان، معلم توضیح می­دهد که یخ جامد است و نمی­تواند حرکت کند اما آب مایع است و در حقیقت ذوب شده­ی یخ است و به راحتی در جریان است.

2- تور ماهیگیری:

هدف: پرورش مهارت­های جسمی- حرکتی

معلم نوآموزان را به فضای باز می­برد، یک نفر به عنوان ماهیگیر انتخاب می­شود و با دویدن بچه­ها در حیاط یکی از آن­ها را لمس کرده و دو نفری مشغول به گرفتن سایر ماهی­ها می­شوند. از آنجایی که دو نفر مسئولیت گرفتن سایر ماهی­ها را به عهده دارند، ماهی­ها می­توانند از فضای میان دست­های آن­ها فرار کرده و بازی تا گیر افتادن آخرین ماهی ادامه
می­یابد. اگر تعداد نوآموزان زیاد است می­توان آن­ها را به چند گروه تقسیم کرد.
3- بپا توپت نیفته:

هدف: تقویت مهارت­های زبانی- جسمی و حرکتی – هماهنگی دست و چشم

معلم نوآموزان را به فضای باز می­برد، یک دایره بزرگ درست می­کنند و سپس با توجه به دروس کلاسی (نام فلش کارت­ها – کلمات و نشانه­های فارسی و … ) به هر کدام از نوآموزان یک اسم می­دهد معلم با یک توپ در وسط دایره قرار می­گیرد و با گفتن نام جدید هر نوآموز توپ را به هوا پرتاب می­کند، کودکی که نام او برده شده است، باید به سرعت حرکت کرده و مانع از افتادن توپ بر روی زمین شود، نوآموزی که موفق به گرفتن توپ شود، به جای مربی می­ایستد و بازی بدین گونه ادامه پیدا می­کند.

4- عموجان، آی عموجان:

هدف: پرورش مهارت­های ذهنی – تقویت مهارت­های زبانی

معلم نوآموزان را به فضای باز می­برد کودکان دست­های همدیگر را گرفته و دایره­ای درست می­کنند. یکی از کودکان عموجان می­شود و به وسط دایره می­رود، کودکان دایره­وار می­چرخند و می­گویند عموجان، آی عموجان ما را کجا می­بری؟ عموجان هر کجا که دوست دارد را می­گوید «مثلاً باغ وحش» یا «مدرسه» بعد کودکان می­پرسند با چی
می­بری؟ و هر وسیله­ای که او گفت شکل همان وسیله می­شوند و صدای آن را تقلید می­کنند و به دور عموجان
می­چرخند.

5- تشکر بازی:

هدف: تقویت مهارت­های زندگی – مشارکت پذیری

معلم موسیقی مربوط به شعرهای کلاس زبان یا فارسی را پخش می­کند و یک کلاه به دست نوآموزان می­دهد تا آن را دست به دست کنند. سپس کودکی که کلاه را می­گیرد می­گوید «لطفاً کلاه را به من بده» و دیگری در جواب می­گوید «بفرمایید» و کودک اول جواب می­دهد «متشکرم» و کودک دوم می­گوید «خواهش می­کنم». معلم هر چند ثانیه یکبار موسیقی را قطع می­کند و کلاه در دست هر کسی ماند او انتخاب می­کند با چه کسی تشکر بازی کند.

6- لی­لی رو خط صاف:

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی – هماهنگی بین چشم و پا

معلم یک خط صاف به طول 2 متر روی زمین می­کشد. ابتدا بدون خط از نوآموزان می­خواهد تا مصافتی را لی­لی کنند (هر کدام به تنهایی) سپس از آن­ها می­خواهد تا روی خط صاف به آرامی و با دقت لی­لی کنند.

7- موش و گربه:

هدف: پرورش مهارت­های جسمی- حرکتی – هماهنگی بین اعضای بدن

معلم کودکان را به فضای بازی می­برد، نوآموزان یک دایره تشکیل می­دهند، یکی از کودکان گربه می­شود و دیگری موش مادر. بقیه کودکان موش هستند. گربه در وسط دایره می­ایستند. موش مادر می­گوید: «موش کوچولو بیا پیش من» موش می­گوید: «من نمی­تونم بیام گربه منو می­خوره». موش کوچولو به سمت مادر می­دود و گربه او را تعقیب می­کند هر کس گرفته شود نقش گربه را در دور بعدی بازی می­کند.

8- شناسایی شی فرضی:

هدف: پرورش مهارت­های ذهنی – تقویت مهارت­های زبانی

کودکان دایره­وار می­نشینند، سپس معلم یک شی مثلاً مداد را نشان می­دهد و می­پرسد این شی چیست؟ همه می­گویند مداد سپس با آن شی عمل دیگری انجام می­دهد مثلاً موهایش را شانه می­کند و یا مسواک می­زند. سپس سایر نوآموزان حدس می­زنند. بدین ترتیب تمام نوآموزان با اشیا موجود بر روی میز کارهای دیگری کرده و سایر نوآموزان حدس
می­زنند.

9- ضربه­های موزون:

هدف: تقویت ماهیچه ­های دست – هماهنگی بین گوش و دست

معلم با ضربه­های موزونی بر روی میز می­زند و به آرامی صدای ضربه­های خود را تندتر و کندتر می­کند و همزمان بچه­ها سعی می­کنند که حرکات بدن خود را تندتر و کندتر کنند. در مرحله بعد با صدای یکسان و موزون ریتم معلم دست
می­زنند و لحظه­­ای که معلم ریتم را تندتر یا کندتر می­کند، حتی اگر دست­هایشان برای دست زدن به هم نزدیک شده بود از حرکت می­ایستند.

 

 

10- پرش از وسط دایره:

هدف: پرورش مهارت­های جسمی- حرکتی

معلم دایره­ای به قطر 2 متر در حیاط می­کشد و از کودکان می­خوهد تا از مرکز دایره به روی خط­ها ی دایره بپرند و اگر این کار از ابتدا مشکل بود به ترتیب فاصله­ی پرش را زیاد می­کند تا در نهایت روی خط دایره بپرند.

11- هر چی اوستا میگه:

هدف: تقویت مهارت­های زبانی

معلم دستورالعمل­های ساده به دانش­آموزان می­دهد و آن­ها اجرا می­کنند، برای مثال «چشم­هایت را ببند» و یا «دستت را روی سرت بگذار» و سپس به ترتیب فرمان­ها را سخت­تر و حتی چند فرمان پشت سر هم به نوآموزان می­دهد و آن­ها از آسانترین به سخت­ترین اجرا می­کنند.

12- مرا به دوستانم برسان:

هدف: پرورش مهارت مشاهده

معلم نوآموزان را به حیاط می­برد (بهتر است در فصل پاییز و یا ابتدای زمستان که برگ­ها روی زمین ریخته­اند این کار انجام شود) و از آن­ها می­خواهد تا یک برگ، یک تکه چوب و یا هر چیز دیگری که معلم روی زمین قرار داده را پیدا کرده و سپس به دنبال جفتش بگردند و او را به نوعی به دوستانش برسانند.

13- خرگوش و هویج:

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی

کودکان به دو قسمت تقسیم می­شوند، گروه بیشتر نقش دور می­ایستند و یک گروه کمتر نقش خرگوش را در وسط دایره بازی کرده و جست و خیز می­کنند. در خارج دایره به فاصله 2 متر یک سبد حاوی تعدادی هویج قرار می­گیرد که از تعداد خرگوش­ها کمتر باشد. با فرمان معلم خرگوش­ها به سمت سبد هویج رفته و در مدت مثلاً 10 ثانیه می­توانند یک هویج برای خود بردارند. خرگوشی که دست خالی برگردد به گروه اول ملحق می­شود و بازی ادامه پیدا می­کند و هر بار معلم تعداد هویج را کم می­کند و در پایان جای دو گروه را عوض می­کند.

14- صندلی بازی:

هدف: تقویت مهارت­های زندگی (نوع دوستی)

معلم تعدادی صندلی در وسط کلاس می­چیند اما تعداد صندلی­ها باید کمتر از تعداد نوآموزان باشد، دانش­آموزان با شروع موسیقی به دور صندلی می­چرخند و با توقف موسیقی، نوآموزی که موفق شود دوستش را در کنارش جا دهد و با هم روی یک صندلی و یا حتی روی پای هم بنشینند برنده است و بازی تا جایی ادامه پیدا می­کند که دیگر امکان جا دادن همه­ی کودکان بر روی صندلی­های موجود نباشد.

15- سطل خالی را پر از آب کن:

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی – هماهنگی بین چشم و ماهیچه­های دست

کودکان به دو قسمت مساوی تقسیم می­شوند و دو گروه به فاصله 2 متر از هم و پشت سر هم قرار می­گیرند. سپس با سوت معلم نفر اول هر گروه کاسه­ی خود را در سطل آب جلوی خود فرو می­برد و این لیوان دست به دست تا آخرین نفر می­رود و نفر آخر آب موجود در لیوان را در سطل خالی می­ریزد تا آب سطل اول تمام شود در پایان هر گروه که آب بیشتری در سطل دوم داشته باشد برنده است.

16- گرفتن گوشه:

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی

معلم نوآموزان را به فضای باز می­برد و بسته به تعداد گوشه­های حیاط مدرسه تعداد گروه­ها را مشخص می­کند. (مثلاً اگر حیاط مدرسه 5 ضلع دارد. 6 نوآموز را انتخاب می­کند) با صدای سوت معلم، بچه­ها هر کدام در یک گوشه قرار می­گیرند و نوآموزی که نتواند یک گوشه را بگیرد گرگ محسوب می­شود، با صدای موسیقی نوآموزان گوشه­های خود را عوض می­کنند و اگر در این میان گرگ کسی را بگیرد جای گرگ و آن نوآموز عوض می­شود.

17- شی بر روی سر:

هدف: تقویت حفظ تعادل – هماهنگی چشم با سایر اعضای بدن

معلم یک خط صاف بر روی زمین می­کشد و از نوآموزان می­خواهد تا با چشم بسته تعادل خود را روی خط حفظ کرده و راه روند، در مرحله بعد یک شی مثل کتاب روی سر آن­ها قرار می­دهد و از آن­ها می­خواهد تا دست­هایشان را کاملاً به دو طرف باز کرده و روی همان خط را ه بروند.

18- به من اعتماد کن:

هدف: تقویت مهارت­های زندگی

معلم کودکان را دو به دو تقسیم می­کند. معلم مبدأ و مقصد را به کودکان نشان می­دهد، سپس درگروه چشم یکی از کودکان را می­بندد و از او می­خواهد تا دستش را روی شانه دیگری بگذارد و دیگری با گفتن راست، چپ، پایین یا بالا به مقصد نزدیک می­شود. (معلمان عزیز مسیر بازی باید پر پیچ و خم و با مانع باشد). بعد از رسیدن به مقصد دو
دانش­آموز جایشان را با هم عوض می­کنند.

19- مسابقه امدادی:

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی و مهارت­های زندگی

معلم نوآموزان را به گروه­های دو نفری تقسیم می­کند. در هر گروه، نوآموزان هم قد و هیکل قرار می­گیرند و از پشت با یکدیگر بازو به بازو می­شوند. با پخش موسیقی و یا شمارش معلم، نوآموزان سعی می­کنند تا از زمین بلند شوند. از آنجایی­که حفظ تعادل در این مرحل کار ساده­ای نیست؛ گروه­هایی برنده هستند که سریع­تر و با قطع موسیقی حالت ایستا شوند.

20- تکمیل تصویر:

هدف: تقویت مهارت مشاهده و تثبیت جهت­ها – تقویت مهارت­های زندگی (کمک به دیگران)

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)