سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بازی هایی برای افزایش دقت و تمرکز، کاربرگ تقویت توجه دانش آموزان، بازی افزایش دقت و توجه، بازی هایی برای افزایش دقت و تمرکز در کلاس درس

مهد کودک

پاکدلها: تربیت کودک را باید از همان‌ آغاز تولد و حتی‌ از دوران جنینی شروع کرد. زیرا شخصیت کودک در همان پنج سال اول پایه ریزی می شود. در حقیقت هفت سال آغازین دوران کودکی، بزرگترین سرمایه پرورش و شناخت استعدادهای بالقوه آنهاست. حدود پنجاه درصد از رشد هوش کودکان در چهار سال اول تولد اتفاق می افتد، حدود سی درصد هم بین چهار تا هشت سالگی تکمیل می شود و در فاصله هشت تا هفده سالگی تنها بیست درصد از رشد هوشی کودکان تحقق پیدا می کند.

با این توضیحات این سوال پیش می آید که در سن قبل از ورود به دبستان، با توجه به شکل گیری هوش کودک در این دوره زندگی، آیا باید کودکان را به مهدکودک بفرستیم یا خیر؟

کارشناسان به سئوال ما اینگونه پاسخ می دهند که با وجود اینکه مهد کودک، اولین قدم ورود به جامعه است، تا پیش از سه سالگی خیلی مناسب نیست. زیرا کودکان زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند. اگر به مهد کودک بروند مربی آنها باید توجه خودش را بین همه تقسیم کند. پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر یا مادربزرگ پرستاری شوند.

برای کمک به بچه ها در سنینی که شروع به کسب مهارت های اجتماعی می کنند و از مادر و پدر و دیگران همانندسازی کرده تا بخش سوم شخصیت، یعنی قسمت والد را بسازند بهتر است از سه، چهار سالگی به مهد کودک بروند و یا با گروه همسالان در مراوده باشند. این با هم بودن آنهاست که موجب می شود ارزش های اجتماعی را یاد بگیرند و در واقع شخصیت آنها ساخته می شود

در محیط های اجتماعی نظیر مهد کودک ، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگودهی به شخصیت کودک افزوده می شود . مهد کودک برای بچّه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند . تأثیر پذیری کودکان در مهد کودک به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است . اگر مربیان ، افرادی آموزش دیده ، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند ،خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند .

افلاطون معتقد بود که آموزش در دوران اولیه کودکی امری اجتماعی است و باید در این سنین کودکان را از والدین شان جدا کرد و جهت مراقبت و تعلیم به موسسات اجتماعی سپرد .

بی شک، محیط سرشار و غنی فرهنگی در افزایش رشد هوشی تأثیر بسزایی دارد و با بزرگ شدن کودک ، محیط تأثیر پذیری خود را از دست می دهد ، اهمیت توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان بیش از گذشته مطرح می شود . در آموزش و پرورش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان مدنظر است که‌دارای چندزیرمجموعه می باشد و از اصلی ترین این اهداف می توان به توسعه مهارت های شناختی، فیزیکی، زبان شناختی، عقلانی، عاطفی، اجتماعی و شخصیتی کودکان اشاره کرد . هر چند مراکز پیش دبستانی و از جمله مهد کودک ها با هدف اولیه نگهداری کودکان راه اندازی شدند، اما با گذشت زمان به نهاد آموزشی تبدیل شدند، زیرا کارشناسان متوجه شدند که یادگیری اولیه رفتارها و روابط اجتماعی، زبان هَای خارجی، نقاشی، موسیقی و کارهای دستی، اگر از کودکی آغاز شود نه تنها بازده بیشتری در روند فراگیری دارد، بلکه کودک را ازنظر زمانی به پیش می برد و ارزش های مهمی چون صداقت، نوع دوستی، محبت، استقلال، عطوفت، سازگاری و هماهنگی با جامعه به او آموخته می شود .

مهد کودک

 

براساس یافته های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری‌کودکان عمیق تر،‌ سریعتر و آسان تر انجام می شود. توانایی های آنان درجنبه های مختلف رشد و شکوفا می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل می گیرد. بر همین اساس بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران امر آموزش، روی آموزش ها و آموزش مهارت های پیش دبستانی و دبستان تأکید دارند و از این بین تأکید ویژه آنها بر آموزش زبان مادری، ریاضیات و مهارت های هوشی- هنری است .آنها معتقدند حذف آموزش مهارت هایی چون آواشناسی کلمات که عامل مهمی جهت شناسایی درست حروف و درنتیجه کلمات است ، آموزش اطلاعات عمومی و زبان دوم و آموزش صحیح رفتارهای اجتماعی باعث دلزدگی از ورود به مدرسه و درنهایت افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان می شود. پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاری های رفتاری- آموزشی چون ناتوانی در درک مفاهیم آموزشی، بی قراری و شیطنت در کلاس، بیش فعالی، بی نظمی در انجام تکالیف یا رفتارهای شخصی، فرار از مدرسه، تکرار پایه آموزشی (مردود شدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاری- آموزشی ناشی از غفلت در آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است. درحقیقت همه کودکان نیاز دارند تا پیش از ورود به مدرسه و یا بهتر بگوییم ورود به اجتماع، آمادگی های لازم را کسب کرده و برای ورود به اجتماع حاضر شوند. مطال عات نشان می دهد سرمایه گذاری صحیح در آموزش پایه پیش دبستانی و انتخاب برنامه آموزشی با کیفیت بالا نه تنها باعث افزایش آمادگی و اشتیاق کودکان برای ورود به مدرسه و اجتماع می شود بلکه به صورت خاص، تاثیر بسیار مثبتی بر کودکان متعلق به خانواده های متوسط، کم درآمد و یا کودکانی که والدین آنها تحصیلات مناسب و بالایی ندارند (منظور تحصیلات دانشگاهی است) خواهد داشت.  شاید هنوز زمان اجباری کردن این دوره آموزشی به دلیل سازوکارهای اجتماعی و ساختار قوانین کشور فرا نرسیده باشد ، اما خانواده ها باید آگاه باشند که در این هنگام وظیفه آنهاست که نسبت به این موضوع در حد اجبارشان ، بر شتاب برای سواد آموزی فرزندان باید توجه کنند و مطمئن باشند که در همان حد هم مسؤلیت به عهده دارند .

?به اعتقاد مربیان مهد کودک ، وظیفه مهم این مراکز آشنا کردن کودکان با هنجارها ، ارزش های جامعه و آموختن رفتار اجتماعی و نیز آشکار کردن استعدادهای نهفته در آنان است، به طوری که در آینده با ورود به مراکز آموزشی و هنری، این استعدادها هر چه بیشتر بارور شوند. در مهد کودک کودکان با فراگیری نقاشی، شعر، سرود، بازی و …. با رویدادها و محیط اطراف خود آَشنا می شوند .کودک رفتارهای مورد پذیرش در جامعه را می آموزد . کودکانی که دوران کودکی را در مهد می گذرانند بهتر و راحت تر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و درارتباطات اجتماعی خود کمتر به مشکل برخورد می کنند و نسبت به دیگر کودکان به مراتب ، جامعه پذیرتر هستند .مهد کودک برای کودکان به منزله یک محیط کاملاً صمیمی و دوستانه است . لذا تأثیرپذیری کودکان در مهد کودک به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است .

کودک از طریق این محل های بازی می آموزد که پذیرفته شده و با دیگران شریک شود. از حقوق خود دفاع کند و به دیگران احترام بگذارد. بنابراین کودک از دنیای خود محور به مرحله اجتماعی شدن قدم می گذارد. بر خلاف تصور اکثر افراد، مهد کودک فقط جایی برای بازی کردن نیست بلکه کودک در آن دائم در حال یادگیری است و توانایی های خود را توسعه می دهد . مثلاً وقتی او در اتاق بازی به بازی های نمادین می پردازد ، اطلاعاتی درباره خانه و خانواده به دست می آورد . نقاشی کردن و چکش کاری یا کار با گل سفال به رشد عضلات بازوها و دست های کودک کمک می کند که بعدها این امر او را در نوشتن یاری خواهد کرد .

?در مهدکودک، از لحاظ تربیت اجتماعی، آگاهی با آداب و معاشرت، تشریفات و آداب و سنن اجتماعی مثل بدرقه و استقبال، پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و شرکت در فعالیتهای اجتماعی، نحوه شرکت در مجامع، متکلم وحده نبودن درجمعها، مقابله با نیازهای اجتماعی ، عدم افراط و تفریط در رابطه با دیگران، رعایت حقوق دیگران، گوش دادن به سخنان و استدلال دیگران، عدم قطع حرف افراد، خوشرویی و خوش رفتاری با مردم, تواضع در برابر مردم، تزکیه نفس، حفظ بهداشت و آراستن خود برای ورود به اجتماعات، به حساب آوردن ارزش دیگران و قبول موفقیت دیگران، روحیه مناسب برای همکاری با دیگران (برداشتن روحیه رقابت)، احترام به انسانیت ،گوش دادن به نظرات، پذیرش مسئولیت رهبری در کارهای گروهی، آگاه کردن برای مواجهه با مسائل زندگی، تفاهم ها، تضادها اساس آموزش این گونه مسائل درخانه و ازطریق رفتار والدین و همچنین در مهدکودک ها و مدارس از طریق آموزش مستقیم است.

?مهدکودک،مفید با مضر؟؟

ارتباط کودکان با محیط همسالان در هر سنی لازم و ضروری است . به همین دلیل باید فرصتی را برای کودکان فراهم کرد که در این سن ، با همسالان خود رابطه داشته بازی کنند و رفتار شایسته سن خود را داشته باشند . اگر توان ارتباط با مردم را داشته باشیم در کسب موفقیت ها و توفیقات نیز پیشرفت خواهیم کرد . این ارتباط ها و تعاملات باید از سن کودکی برای آنان فراهم شود و مهدکودک یکی از محیط هایی است که در رشد اجتماعی کودکان مؤثر است . کودکان درمهدکودک بازی می کنند ، اجتماعی می شوند و راحت هستند . آنها در کنار شادی و بازی کمی از والدین دور می شوند که این خود درس هایی برای آنان دارد.

همانگونه که کودکان در یک زمان معین باید به مدرسه بروند و آموزش های مدرسه را ببینند لازم است از سنی معین ( دو و سه سالگی ) به مهد بروند و آموزش های مهدکودک را داشته باشند .

کودک شما از محیط خانه بیرون می آید و وارد محیط جدیدی به نام مهد کودک می شود . در این محیط جدید با همسالان خود آشنا می شود و تعاملات و ارتباطات اجتماعی در کودک شکل می گیرد .

اگر کودکی نتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند یا از آنها خجالت بکشد از نظر روانشناسان ، غیرطبیعی و نوعی کاستی محسوب می شود . کودک از محیط خانه دور می شود و این باعث می شود تا مستقل بارآید و محیط های جدید را تجربه کند . با آموزش هائی که در مهدکودک می بیند به همان نسبت توانمندی و خلاقیت ذهنی کودکان هم رشد می یابد .

 

در چنین محیط کودک با یک سری قوانین و مقررات آشنا می شود و یاد می گیرد که خواسته هایش را با محیط اطراف تطبیق دهد.

هنگامی که کودک وارد مهدکودک می شود با یک سری اصطلاحات، واژه ها و کلمات جدید، رفتارها و ارزش گذاری ها آشنا شده و دنیای ذهنی کودکان وسیع تر می شود . مهدکودک تأثیر بسیاری در اجتماعی شدن ، قانونمند شدن و مستقل بار آمدن کودکان دارد.

مهد کودک اما معایبی همچون :ابتلا به بیماریهای واگیر،زده شدن از مدرسه و درس(عدم تخصص مربیان و یا برخورد های نامناسب و…)،فشار برکودک برای یادگیری آنچه در توان او نیست(مثلا آموزش زبان دوم،یادگیری برخی اشعار و ….) و…… داشته باشد.

?مزایای مهدکودک بیش از مضراتش است . کودکانی که به مهد می روند مستقل تر، باهوش ترند و ذهن شان فعال تر است . آنها خیلی راحت محیط مدرسه را می پذیرند و جدایی از خانواده برایشان راحت تر است و به همان نسبت پیشرفتشان در مدرسه بیشتر است . بلوغ فکری و ذهنی و عاطفی در این کودکان بیشتر به چشم می خورد .

?اما نکته پایانی:

مهدکودک ها هرچند برای رشد و یادگیری فرزندان ما شاید ضرورتی اجتناب ناپذیر باشند،لکن نوع و محتوای آموزشی و برنامه های اجرایی و تخصص مربیان و خیلی از عوامل دیگر بر این رشد توصیه شده تاثیر گذار هستند.پس بادقت و تحقیق مهدکودک فرزند خود را انتخاب کنید نه براساس اسم و فاصله وتبلیغات.

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)