اغلب مهارت های کلامی از طریق زبان، که اساسش برقراری ارتباط است سنجیده وتعریف می شود . با وجود این معلوم شده است که بیش از ۶۵% کل ارتباطات در اصل به طریقه غیر کلامی منتقل می شود . ناتوانایی های آموزش غیر کلامی اغلب در گروه های بزرگ بچه های مدرسه ای توسط معلمین و سایر مربیان نادیده گرفته شده و تشخیص داده نمی شوداین افراد نابهنجاری خفیفی در نیمکره سمت راست مغزشان دارند .
اختلالات یادگیری غیرکلامی شامل تعدادی از علائم بالقوه ناتوان کننده ویژه ای است که (رورک۱۹۹۵) آنها را به سه دسته ، طبقه بندی کرده است.
۱-نقایص نورولوژیکی: شامل مشکلاتی در ادراک دیداری ولامسه ،هماهنگی روانی-حرکتی،توجهات دیداری ولامسه،حافظه غیر کلامی،استدلال، کارکردهای اجرا یی ومشکلات ویژه ای درجنبه هایی از زبان وگفتارمی باشد.
۲-نقایص تحصیلی: شامل نقایصی در محاسبات ریاضی ،استدلال ریاضی،درک وفهم خواندن بعضی از مطالب وجنبه هایی اززبان نوشتاری ودست خط می باشد.
۳-نقایص اجتماعی : شامل مشکلاتی در ادراک اجتماعی وتعاملات اجتماعی است.
ویژگیهای کودکان دارای اختلال یادگیری غیر کلامی :
۱- مشکلاتی در رشد توانایی های کلامی وگنجینه لغات مناسب دارند.
۲- مشکلاتی در زمینه های اجتماعی ، تعبیر وتفسیر حالات هیجانی دیگران وضعف در فهم علائم عاطفی دیگران دارند.
۳- مشکلات شدید درریاضیات ،ضعف درتفکرانتزاعی و داوری همراه با مشکلاتی در درک وفهم خواندن(استعاره ها وفکاهی) دیده می شود.
۴- تفاوت معنی داری بین هوشبهرعملی وهوشبهر کلامی با برتری هوشبهر کلامی از دیگر ویژگی های این کودکان است .
۵–مشکلاتی در تمرکز، حواس پرتی ، توجه زیادبه جزئیات ، ناهماهنگی حرکتی وضعف در مهارت های ظریف حرکتی در این کودکان به وفوردیده می شود.
شاید موضوعات زیر هم مورد علاقه شما باشند: