? ویژگیهای یک بازخورد مناسب :
? ساده وقابل فهم برای دانش آموز باشد.
? توصیفی باشد نه قضاوتی: بازخورد باید برای دانش آموزان به گونه ای باشد که نقاط ضعف وقوت را مشخص کند و میزان فاصله ی فراگیر را نسبت به اهداف وانتظارات مشخص کند و دروی انگیزه حرکت در گام های بعدی را بوجود آورد.
? مشخص کند کدام قسمت کار یا فرایند متناسب با اهداف بوده اگر خوب است چرا و کدام قسمت نیاز به بهبودی دارد ، چرا؟ و چگونه؟
? متناسب با میزان توانایی مخاطب باشد .
?معیار خصوصی بودن در آن رعایت شده باشد. بازخود باید ویژه ی یک دانش آموز باشد و او نباید نگران این باشد که دیگر همکلاسی ها از آن بازخورد با خبر شوند.
?دانش آموز را با حاضر نمودن اهداف و انتظارات در ذهنش به تفکر وادارد.
? در دانش آموز احساسی بوجود آورد که بداند شما وی را به عنوان مسئول یادگیری می دانید و او یک یادگیرنده ی فعال است.
? با طعنه وریشخند همراه نباشد .
? در زمان مناسب ارائه شود. ( فراگیر آمادگی کافی داشته باشد.)
? لحن بازخورد باید مثبت ، حمایت گر و مشوق باشد. مثبت بودن به معنای رضایت ساختگی نیست ، بلکه به معنای این است که ابتدا بر قوت های دانش آموز – که می تواند کمک کند تا کاراو را در جهت هدف های آموزش باشد- تأکید کند و سپس تعیین کند که دانش آموز در چه مواردی به تلاش نیاز دارد .
?اعتماد به نفس فراگیر را افزایش دهد.
?فرصت انجام مجدد کار یا اصلاح فرایند یادگیری را فراهم کند.
?برای ارائه به مقامات مافوق واولیا ؛کامل ، جامع و مستند باشد.
?باخورد باید دقیقا مطابق نیازهای مخاطب باشد ، یعنی در راستای عملکرد دانش آموز و اهداف درسی باشد . بازخورد باید حداکثر آگاهی را به فراگیر برساند.
شاید موضوعات زیر هم برای شما مفید باشند: