سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 تعریف کم شنوایی: —عارضه ای که در آن کودک یا بزرگسال قادر به کشف، تمیز یا شناسایی محدوده ای از اصوات در سطح بلندی مناسب برای گوش انسان ارائه شده اند، نیست. —ممکن است ناشی از آسیب به گوش خارجی، میانی، داخلی، عصب شنوایی یا مسیر شنوایی در ساقه مغز باشد.

 

– واژه شناسی (Terminology)

  • —آسیب شنوایی Hearing impairment
  • اختلال شنوایی hearing disorder
  • کری deafness
  • سخت شنوایی hard-of-hearing

—بهترین واژه برای اطلاق کم شنوایی (hearing loss) است چون :

  1. —تنها به شرایط فیزیکی موجود اشاره  دارد
  2. —هیچ دلالت ضمنی بر سطوح سلامت (آسیب، ناتوانی یا معلولیت) ندارد.
  3. —نا شنوایی واقعی (ناتوانی در شنیدن) به شدت نادر است.

 

– —عوامل مختلفی می توانند سبب تفاوت در شدت، نوع کم شنوایی یا تبعات آن شوند

  1. —جایگاه آسیب
  2. —یک طرفه یا دو طرفه بودن آسیب
  3. —میزان تأثیر آن بر ارتباط
  4. —مزمن بودن اختلال (کوتاه مدت/ رفت و برگشتی/ دائم/ پیش رونده)
  5. —زمان بروز (مادرزادی/ پیش زبانی/ اکتسابی/ بعد از یادگیری زبان)

 

– کم شنوایی و ارتباط

  • —آسیب شنوایی می تواند به درجات و صور مختلف مهارت های زبانی، گفتاری و ارتباطی را تحت تأثیر قرار دهد.
  • —می تواند منجر به آسیب در توانایی برقراری ارتباط، موفقیت تحصیلی و نیز مداخله در انجام فعالیت های فوق برنامه شود.
  • —ارتباط پیش کلامی در ماه های اولیه زندگی مشابه کودکان طبیعی است اما از  حدود ۶ تا ۱۰ ماهگی رشد قان و قون متوقف می شود
  • —در ارتباط مادر و نوزاد نسبت به کودکان طبیعی:
    • —بیشتر از تماس های فیزیکی و بیانات چهره ای استفاده می شود
    • —از سرنخ های بافتی بیشتر استفاده می شود.

 

– آسیبی که به جنبه های درکی و بیانی زبان وارد می شود به عوامل مختلف بستگی دارد:

  • —سن ابتلا :
    • —قبل از زبان آموزی: شدت اختلال بیشتر
    • —بعد از زبان آموزی: شدت اختلال کمتر، بیشتر در جنبه های سوپراسگمنتال
  • —ماهیت یا نوع افت شنوایی
  • —میزان افت شنوایی
  • —زمان تشخیص و مدت زمانی که از بروز مشکل می گذرد
  • —اقدامات انجام شده برای جبران نقص
  • —فرکانس های درگیر
  • —علت افت شنوایی
  • —عوامل محیطی
  • —مشکلات همراه

 

– طبقه بندی کم شنوایی

—طبقه بندی بر اساس علت شناسی، شکل بروز، اثرات و تبعات یا شدت انجام می شود.

  • طبقه بندی کم شنوایی بر اساس علت
    • علل ژنتیکی (توارث اتوزومال)
    • علل محیطی
      •  مواجهه ناگهانی با نویز
      •  تغییر ناگهانی در فشار هوا
      • ضربه
      • و…
  • طبقه بندی کم شنوایی بر اساس سن شروع و بروز اختلال
    • رشدی
    • اکتسابی
  • طبقه بندی کم شنوایی بر اساس نوع
    •  انتقالی
    • حسی- عصبی
    •  مختلط
  • طبقه بندی کم شنوایی بر اساس شدت
    • —شنوایی طبیعی: ۱۰- تا ۱۵ دسی بل
    • —کم شنوایی خفیف: ۲۶ تا ۴۰ دسی بل
    • —کم شنوایی متوسط: ۴۱ تا ۵۵ دسی بل
    • —کم شنوایی متوسط تا شدید: ۵۶ تا۷۰  دسی بل
    • —کم شنوایی شدید: ۷۱ تا ۹۰ دسی بل
    • —کم شنوایی عمیق: ۹۰ دسی بل یا بالاتر
  • طبقه بندی کم شنوایی بر اساس شکل بروز و تبعات
    • —فقدان تیزی شنیداری (Loss of hearing acuity): فقدان دقت شنیداری در سطوح مختلف بلندی
    • —کاهش در درک زبان (که اغلب با کم شنوایی حسی- عصبی رخ می دهد)
    • —دشواری در کنترل مشکلات (management)

منبع: وب سایت گفتار

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)