بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که ? یک صدا دارند ولی ?چند شکل نوشته می شوند.
مثلا حروفی مانند “ض” و “ز” و “ظ” و”ذ” که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.
?برای رفع این نوع غلط های املایی چه کار کنیم؟
✔️ شما باید تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.
تقویت و پرورش حافظه دیداری در کودکان
در الفبای فارسی حروفی هستند که از لحاظ آوایی یکسان تلفظ میشوند اما از لحاظ شکل متفاوت هستند .دو گروه چهار شکلی (هـ – ـهـ – ـه – ح ) و ( ض – ظ – ز – ذ) و یک گروه سه شکلی وجود دارد (ث – س – ص ) و حرفهای دیگری مثل ( ق – غ )، (ت – ط)، (ع – ا).
کودکانی که در حافظه دیداری دچار مشکل هستند معمولاً پس از شنیدن کلمهای در حین نوشتنِ املایی فارسی این حروف را جابهجا مینویسند مثلاً خطاهای زیر نمونهای از این نوعند :
مهتاب را مینویسد محتاب ، صبح را مینویسد صبه، ظالم را مینویسد ضالم، صابون را مینویسد سابون،حوله را مینویسد هوله
بشقاب را مینویسد بشغاب، شکرگزار را مینویسد شکرگذار، سطل را مینویسد ستل، عمو را مینویسد امو، صبر را مینویسد سبر.
اگر کمی در کلمات بالا دقت کنید متوجه میشوید که دانشآموز ، کلمات را درست میشنود ولی هنگام نوشتن یکی دیگر از شکل های همان حرف را استفاده میکند . بنابر این کلمه از لحاظ آوایی صحیح استت اما از لحاظ املای فارسی نادرست میباشد .
حالا سؤال اینجاست که چرا این اتفاق میافتد؟ چه عاملی باعث میشود که دانشآموزان چنین خطاهایی را انجام دهند و در نهایت روشهای اصلاح و درمان آن چیست ؟
فرض کنید به تصویر یک پارک نگاه میکنید . حال اگر سؤالهایی از شما بپرسند ، آیا میتوانید به تمامی آنها پاسخ دهید ؟ مثلاً این که چند بچه در پارک بازی میکند ؟ چند درخت در پارک وجود دارد؟ چند نفر روی صندلی نشستهاند ؟ تعداد پیرمردها بیشتر بوده است یا پیرزنها ؟ چه حیواناتی در پارک دیدید ؟
با کمی دقت متوجه میشوید که نتوانستهای در دفعه اول تمامی جزئیات و مشخصات را به خوبی به حافظه بسپارید .
حالا برای تقویت حافظه ی دیداری فرزندمان چه اقداماتی باید انجام داد؟
راههای تقویت حافظه ی دیداری کدامند؟
برای پاسخ به سوالات خود و دریافت فایل تمرین 47 صفحه ای ” تقویت حافظه ی دیداری ” اینجا کلیک کنید.