پاکدلها: پیشگیری از اختلال ریاضی در سنین پایین
ریاضی شامل توانایی عملیات ریاضی و استدلال ریاضی است
الف – عملیات ریاضی عبارت است از توانایی کودک برای کار با مهارتهای محاسباتی ساده.
ب- استدلال ریاضی (یا تفکر ریاضی) عبارت است از توانایی کودک به منظور انجام تفکر لازم برای کارهای ریاضی سطح بالا که شامل مفاهیمی نظیر الگویابی، توالیدهی، مرتبسازی، طبقهبندی و مقایسه می شود. چرا این توانایی برای موفقیت تحصیلی مهم است؟ استدلال ریاضی به کودک کمک میکند که تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله را تقویت کند. از لحظهای که فرزندتان مدرسه را آغاز میکند عملیات ریاضی یکی از موضوعات مهم درسی وی خواهد بود.
?بازیها و فعالیتها
1- با هم آشپزی کنید. به کودک کمک کنید مواد غذایی لازم را پیمانه کند تا تفاوتهای میان یک قاشق غداخوری و یک قاشق چایخوری یا یک فنجان کامل آرد را با نصف فنجان آرد متوجه شود. (2 سال به بالا)
2- بزرگتر/کوچکتر. این بازی را زمانی انجام دهید که کودک اعداد را شناخته باشد. مثلا بگویید :”من دارم به یه عددی بین 1 و 10 فکر میکنم اگه گفتی چیه؟” همینطور که کودک حدسیات خود را میگوید با گفتن “بزرگتر” یا “کوچکتر” او را به سمت عدد درست راهنمایی کنید. (3 سال به بالا)
3- تمرین الگویابی
الف ) میتوانید خودتان شروع به ایجاد الگو کنید اما از کودک بخواهید با توجه به آنچه شما درست کردهاید، خودش الگو را ادامه دهد. “آبی، قرمز، زرد، آبی، قرمز، … بعدی چیه؟” (2.5 سال به بالا)
ب ) الگوی چینش کلوچهها. با چند کلوچه یک طرح یا الگوی بخصوص درست کنید و بعد آن را به هم بزنید و از کودک بخواهید با کمک حافظهاش آن را دوباره بچیند. اگر موفق شد جایزهاش همان کلوچههای الگو خواهد بود. (3 سال به بالا)
ج )الگویهای بدن. الگوی حرکت بدن را به صورت عملی نشان دهید و ببینید آیا کودک میتواند حرکتی را که انجام دادید تقلید کند یا خیر. اگر توانست ببینید میتواند دو بار پیاپی حرکت را بدون اشتباه تقلید کند. برای مثال دست بزنید، دست بزنید، بپرید، بپرید و بچرخید. (3 سال به بالا)
4- تمرین دستهبندی
الف ) چیزهای قابل دستهبندی. یک کاسه را با تکههای رنگی کاغذ، مهرهها، دکمهها، جواهرات بدلی، عروسکهای انگشتی، لوبیا و هر چیز دیگری که به ذهنتان میرسد پر کنید و از کودک بخواهید اشیای درون کاسه را در آورده و آنها را بر اساس رنگ، اندازه، جنس یا شکلشان کنار هم گروهبندی کند. (2.5 سال به بالا)
ب ) جفت و جور کن. کفشها را از جاکفشی بیرون بیاورید و آنها را پا به پا کنار هم قرار دهید و از کودک بخواهید لنگههای کفشها را کنار هم بگذارد. (2.5 سال به بالا)
ج) کاغذهای رنگی. یک بسته کاغذرنگی تهیه کنید و از کودک بخواهید کاغذهای هم رنگ را کنار هم بگذارد. بعد بگویید در هر گروه از رنگهایی که جدا کرده کاغذهای آن را به ترتیب اندازهشان ردیف کند. (3 سال به بالا).
د) دستهبندی اسباببازیها. از هر فرصتی برای دستهبندی اسباببازی ها استفاده کنید. مثلا از فرزندتان بخواهید در پایان بازی ، وسایل بتمن و سایر شخصیتهای کتابهای آن را در یک سبد بگذارد و وسایل سوپرمن و شخصیتهای کتابهای آن را نیز در یک سبد دیگر. (2.5 سال به بالا)
5-تمرین مقایسه
الف) جدول رشد. یک جدول رشد در اتاق کودک بچسبانید و هر شش ماه قد او را در آن بنویسید. هر بار که قد او را اندازه میگیرید میزان رشد آن را با دفعات قبل مقایسه کنید. (1 سال به بالا)
ب) قیاسهای کلامی. با کودک خود بازی شباهتهای کلامی را انجام دهید. این بازی بر یکسان بودن و شباهت رابطه میان دو آیتم اول با رابطه میان دو آیتم دوم مبتنی است. اگر بتوانید رابطه میان دو آیتم اول را بفهمید به رابطه میان دو آیتم دوم نیز پی خواهید برد. شیوه کار سوالات ماتریسی دیداری نیز همینگونه است. (4 سال به بالا) چیزهایی که با هم متضاد هستند: “بزرگ برای کوچیک مثه بلند میمونه برای … (کوتاه).”
هممعناها: “بزرگ برای گُنده مشه ناراحت میمونه برای … (غمگین).”
طبقهبندیها: “آبی واسه رنگ مثه موز میمونه واسه … (میوه).”
شی و ویژگیها: “آسمان برای آبی مثل علف میمونه برای … (سبز).”
شی و موقعیت: “ماشین برای گاراژ مثل وان میمونه برای … (حمام).”
شی و کارکرد: “مداد برای نوشتن مثل بیل میمونه برای … (کندن).”
مسئله و راهحل: “سوزن برای پارگی لباس مثل غذا میمونه برای … (گرسنگی).”
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓