سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع اشکالات خواندن

کودکان دارای مشکلات خواندن ویژگی‌هایی را به صورت مجزا یا با هم نشان می‌دهند. این ویژگی‌ها شامل: تلفظ غلط، حذف، افزایش یا جانشین‌سازی کلمات، همچنین نارسایی‌های حافظه، معکوس‌سازی حروف یا کلمات، عدم تلفظ صحیح و کامل حروف هر کلمه و درهم آمیختن آن‌ها با هم هستند. اغلب این مشکلات در اثر خواندن شفاهی به وجود می‌آیند.

* نقایص ادراکی
یکی از قدیمی‌ترین نظریه‌ها در مورد مشکلات خواندن این است که وجود نقص در پردازش ادراکی موجب پیدایش این مشکلات می‌گردد. کودکان دارای مشکلات خواندن گاهی مرتکب اشتباه‌های وارونگی می‌گردند. وراونه کردن حروف و لغات تنها یک نوع از نقایص ادراکی است که به عنوان مسبب مشکلات خواندن مطرح شده‌اند.

* اختلالات پردازش واجی
پردازش واجی و توانایی خواندن، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. پردازش واجی به استفاده از اطلاعات مربوط به ساختار صوتی زبان در پردازش درون داد کتبی اطلاق می‌گردد. کودکان باید در مرحله‌ای این مهارت را فرا گیرند که مشکل نوشته شده‌ی یک لغت را با ساختار صوتی آن منطبق سازند. معمولاً چنین فرض می‌شود که این امر در سطح تناظرهای یک به یک حرف با صدا انجام می‌شود که تناظرهای لغت- صوت (نوشتار- گفتار) نامیده می‌شوند. از آن جا که کودکان پیش از آن که شروع به خواندن کنند لغات بسیاری را می‌شناسند ممکن است چنین به نظر برسد که هر قدر آگاهی آن‌ها از ساختار واجی لغات بهتر باشد یادگیری تناظرهای نویسه – رواج برای آنها ساده‌تر است.

* نقایص حافظه
مدارک و شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد عملکرد کودکانی که مشکلات خواندن دارند در انواع تکالیف مربوط به حافظه‌ی کوتاه مدت از گروه گواهی که از نظر سن با آنها همتا شده باشد بدتر است. محتمل‌ترین منشاء عملکرد ضعیف حافظه در کودکان دارای مشکلات خواندن این است که آنها از پیش در پردازش واجی مشکل دارند برخی از کودکانی که در خواندن ضعیف هستند در مورد مواد شنیداری حافظه‌ی ضعیفی دارند که ممکن است در توانایی آنها برای ترکیب کردن صداها با یکدیگر در جریان تلفظ یک کلمه اختلال ایجاد کند.

* درک مطلب
استخراج معنا از متن مستلزم انجام فرایندهای بسیاری است که رمزگشایی تنها یکی از آنهاست تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که عملکرد کودکانی که رمزگشایی ضعیف هستند در درک آنچه خوانده‌اند نیز ضعیف است. نزدیک به 10% کودکانی که خواندن را به سهولت انجام می‌دهند در درک آنچه خوانده‌اند با مشکل مواجهند. برای درک معنای یک جمله باید ساختار آن جمله و نیز معنای یکایک کلمه‌های آن را فهمید و عامل دیگر چگونگی گنجانیده شدن اطلاعات در جمله‌هاست. زیرا برای درک متن یا کلام اغلب باید اجزایی از آگاهی را به کار بگیریم که به روشنی بیان نشده‌اند.

* پردازش جمله
کودکان دارای اختلال خواندن اغلب در روبه‌رو شدن با ساختهای نحوی پیچیده که در زبان گفتاری وجود دارد مشکل دارند (نیوکامروسگی، 1977).

مشاهده و دانلود تمرینات تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)