سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 

رشد حرکتی

?اگر چه بعضی از کودکان با نارسایی های ویژه در یادگیری ، مشکلات حرکتی چشمگیری از خود نشان نمی دهند ، تعدادی از آن ها مشکلات زیادی دارند که می تواند هم حوزه درسی و هم زندگی روزمره آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.
?بنابراین اصلاح کردن مشکلات حرکتی این کودکان نیز به همان اندازه مشکلات درسی ، دارای اهمیت است.
✳️در زمینه رابطه رشد حرکتی و یادگیری نظریات گوناگونی وجود دارد که به دو نمونه از آن ها در پست های بعدی ?اشاره می کنیم.
✍️نظریه کراتی :

?کراتی (1998) بر آموزش بدنی کودکان با نارسایی های ویژه در یادگیری تأکید دارد و معتقد است که این کودکان باید بتوانند به همان اندازه کودکان عادی از تمرینات بدنی ، بازپروری و فعالیت های اوقات فراغت خود در زمینه های عاطفی ، اجتماعی و بدنی بهره مند شوند. کمک کردن به این کودکان جهت شرکت در یک برنامه آموزشی جسمی متناسب با نیازهای آنان ، یکی از راه های رسیدن به روند “عادی سازی تعلیم و تربیت ” است. (ایستمن و سافران ، 1986)

 

✳️به نظر کراتی ، بازی های حرکتی به کودکان با نارسایی های ویژه در یادگیری کمک زیادی می کند. این فعالیت های حرکتی غیر ظریف می تواند تجربیات و زمینه ارزشمندی برای یادگیری درسی فراهم کند. مثلا از طریق بازی ها و فعالیت های حرکتی می توان دامنه توجه کودک را افزایش داد که به نوبه خود بر روی یادگیری درسی او نیز تأثیر خواهد گذاشت.

✳️افزون بر این بازی می تواند مفهوم از خود ، روابط اجتماعی و پذیرش گروه همسن را که عامل مداخله کننده ای در یادگیری است ؛ افزایش دهد.
✳️ توان اجرای حرکات بازی ، نشان دهنده رشد کودک است و ناتوانی در آن می تواند در زنجیره شکست های پی در پی کودکان با نارسایی های ویژه در یادگیری تأثیر چشمگیری داشته باشد.
❇️نظریه کپارت

( 1971،1967،1963) از نظریات ادراکی – حرکتی روانشناسی رشد ناشی می شود که معتقد است رفتار اساسا حرکت است و هر نوع رفتاری مستلزم پاسخ های عضلانی و حرکتی است و چون جدا کردن قسمت های ادراکی و حرکتی در انجام هر کاری عملا غیر ممکن است ، پس باید یادگیری را بر اساس یک فرایند کلی ادراکی-حرکتی قرار داد.
❇️به نظر او کودکان باید مهارت های اساسی را به ترتیب طبیعی خود یاد بگیرند . بنابراین یک الگوی حرکتی که از هماهنگی رفتارهای حرکتی تشکیل می شود ، در مراحل اولیه رشد برای جمع آوری اطلاعات لازم است .
?این الگوی حرکتی نوعی ” تعمیم حرکتی ” و بالاتر از ” مهارت حرکتی ” است.
♦️مثلا در راه رفتن به عنوان یک مهارت حرکتی کودک ، صرفا جنبه مکانیکی آن را یاد می گیرد که تغییرات کمتری را لازم دارد در حالی که به عنوان یک تعمیم حرکتی می تواند کارهایی همچون دویدن ، از پله بالا رفتن ، لی لی کردن ، جست و خیز کردن و مانند آن را که نیاز به تغییرات بیشتری دارد ، اجرا نماید.

 

✍️بنابراین نظریه کپارت از دو مفهوم اساسی یعنی تعمیم حرکتی و پیوند ادراکی – حرکتی تشکیل می شود :
♦️✍️تعمیم حرکتی

✅مجموعه ای از چند مهارت حرکتی به تعمیم حرکتی منجر می شود و از طریق آن کودک می تواند اطلاعاتی در زمینه ساختار فضایی دنیایی که در آن زندگی می کند بدست آورد .

✅برای رسیدن به این فرایند چهار مهارت اساسی مورد نیاز است :

?1-حفظ تعادل و حالت :
این مهارت شامل حفظ کردن تعادل و برقراری حالت است که برای ادراک فضایی ضروری است و کودک آن را در اثر آگاهی از جاذبه زمین و انعطاف پذیری عضلات خود به دست می آورد و با آن می تواند دو کار عمده انجام بدهد :
?الف)در مقابل جازبه زمین مقاومت کند و با اصلاح کردن واکنش های خودش از زمین خوردن جلوگیری کند.
?ب)نوعی موازنه ثابت در عضلات مخالف همدیگر ایجاد نماید که باعث می شود در هر شرایطی خود را به صورت مستقیم و عمود به زمین نگه دارد. این مهارت ها از همان روزهای نخستین زندگی در حرکات ساده ای مانند بالا نگه داشتن سر و بعدها در حرکات پیچیده ای مانند راه رفتن ، دویدن ، پریدن و مانند آن مورد استفاده قرار می گیرند.

?2-تماس و رها کردن :
مهارت هایی همچون دسترسی پیدا کردن به چیزها ، گرفتن و رها کردن آن ها و مانند آن کودک را قادر می ساززد که خصوصیات اشیا را از طریق لمس کردن ، دیدن ، در دهان گذاشتن ، مزه کردن و حتی بوییدن مورد شناسایی قرار دهد و جهت و سوی اشیا را در فضا نسبت به همدیگر و نسبت به خودش تعیین کند و آن ها را به شرایط مشابه تعمیم دهد. این مهارت ها کودک را در مواردی همچون ادراک شکل ، روابط شکل و زمینه و مانند آن کمک می کند. مثلا موقعی که کودک یک مکعب چوبی را بر می دارد ، در دهان می گذارد و سپس به زمین می اندازد ، تشخیص مفاهیمی همچون مربع ، مکعب ، گوشه ، سخت بودن و مانند آن را شروع می کند.

?3-جابجایی :
حرکت و جابجایی در فضا ، کودک را قادر می سازد رابطه بین یک چیز را با چیزهای دیگر در فضا مورد مشاهده و شناسایی قرار دهد. جنبه های حرکتی فعالیت هایی مانند خزیدن ، راه رفتن ، دویدن ، پریدن و مانند آن در درک این روابط کمک می کند.

?4-جذب و دفع :
بر خلاف ایستایی حالت های دیگر تعمیم ، این جنبه حالت پویایی دارد و از طریق آن کودک ، حرکت اشیا را از فعالیت های حرکتی مانند گرفتن ، هل دادن ، کشیدن ، پرتاب کردن و مانند آن یاد می گیرد . کودکان با ترکیب فعالیت های مربوط به این تعمیم می توانند حرکات جانبی و همچنین مفاهیمی همچون بالا ، پایین ، جلو ، پشت ، راست و مانند آن را یاد بگیرند.

 

♦️✍️هماهنگی دیداری-حرکتی

✅زمانی که کودکان یادگیری از طریق حرکت را آغاز می کنند ، به این نتیجه می رسند که همه چیزها را نمی توانند از طریق حرکتی بررسی نمایند و بنابراین شروع به بررسی از طریق ادراکی می نمایند که به نوعی از انطباق آنچه قبلا از طریق حرکت یاد گرفته اند ، حاصل می شود و به آن پیوند ادراکی-حرکتی می گویند.
از جهت این که دنیای ادراکی با خطاهای زیادی همراه است ، این پیوند برای تبیین و تأیید بین آنچه کودک از طریق حرکت یاد گرفته است و آنچه که از طریق ادراک حاصل می شود ، ضروری است.

?منبع : امیدوار ، احمد (1384) ، نارسایی های ویژه در یادگیری ، مشهد ، انتشارات سخن گستر.

مشاهده و دانلود تمرینات تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)