سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ناتوانی یادگیری غیرکلامی – سایت پاکدلها

ناتوانی یادگیری غیر کلامی

ناتوانی یادگیری غیر کلامی در آخرین ویرایش کتاب راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات ذهنی(DSMIV) به طور جداگانه آورده نشده است،این راهنمای رسمی برای تشخیص اختلالات ذهنی توسط انجمن روانپزشکی آمریکا انتشار یافته است. معمولا ، تشخیص NLD توسط یک روان شناس با صلاحیت با استفاده از ابزارهای تشخیصی متنوع )پیوست الف( انجام می شود. فهرست علائم مورد استفاده توسط دکتر دارلن سویتلند برای غربالگری NLD در اینجا آورده شده است. )این نسخه برای مخاطب عمومی ویرایش شده است.(

ناتوانی یادگیری غیر کلامی و ویژگی های مربوط به آن

فهرست علائم

این فهرست توسط دکتر کاترین استوارت و دارلن سویتلند درسال 2001 به نگارش درآمده است. جهت تشخیص ناتوانی یادگیری غیرکلامی فرد باید 80 % از علائم زیر را دارا باشد:

شاخص های اجتماعی/ عاطفی

-1 برای تعبیر سرنخ های رفتاری و چهره ای دیگران، به ویژه هم سالان توانایی ضعیف دارند.

2- در موقعیت های اجتماعی تفسیری عینی یا تحت الفظی از زبان دارند؛ اختلافات مربوط به ریزه کاری های اجتماعی را درک نمی کنند.

-3 به “درخشندگی ” اشیاء علاقه شدید دارند.

-4 تفسیر خیلی سیاه و سفید از قوانین دارند: قوانین را در برخورد با همسالان، بزرگسالان و شرایط یادگیری، مهم درنظر می گیرندو زمانی که قانونی شکسته می شود، کودک آشفته می گردد.

-1 تسلی ناپذیرند: به محض آشفتگی، برای کودک رها شدن از آشفتگی کار دشواری است.

-9 تفکر انعطاف ناپذیر دارند: زمانی که کودک ایده ای را در مورد چیزی در ذهن خود شکل می دهد، تمایلی برای تغییر آن ایده ندارد.

-9 نوعی از اختلال وسواس اجباری دارند: وسواسی که توسط یک روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می شود.

-1 مستعد احساس سرخوردگی هستند. کودک اغلب محرکات یا شرایطی دارد که احساس ناکامی می کند. این محرکات       می تواند شامل موارد زیرباشد: شنیدن صداهای خاص، حس کردن فشار برای واکنش نشان دادن یا تعامل داشتن یا احساس سر درگمی در مورد چیزی که از او پرسیده می شود.

-9 طغیان های ناگهانی دارند. این طغیان ها معمولاً متناوب هستند، اما محرکات قابل پیش بینی دارند. این طغیان ها می توانند کلامی، برخورد فیزیکی مستقیم با اشیاء یا عصبانیت باشند.

-12 آراستگی و بهداشت ضعیف دارند. کودک )و نوجوان( به نظرمی رسد هیچ احساسی نسبت به آراستگی ظاهر خود که در دیگران تاثیر می گذارد، ندارد.

-11 تاریخچه ای در زمینه مشکلات مربوط به خواب در زمان گذشته یا زمان حال دارند.

استفاده از زبان

-1 تاریخچه تأخیر زبانی در مراحل اولیه رشد ندارند ، زبان کودک به طور طبیعی یا بهتر از طبیعی رشدمی کند.

-2 برونداد سطح بالای زبان دارند. کودک را می توان مشابه یک “پروفسور کوچک” درنظر گرفت.

-3 اختلال در نوای گفتار )وزن و روانی گفتار( دارند. بسیاری از کودکان NLD صوت یکنواختی دارند.

-4 تولید کلامی بسیار خوب )خزانه واژگانی غنی( در کودکی که از لحاظ تحصیلی زیر حد انتظار عمل می کند، دیده می شود.

5- مشکلاتی در کاربرد زبان )درک و استفاده صحیح از زبان در بافت، که شامل درک نیت زبان می شود( درکودکی که تولید کلامی خیلی عالی دارد، دیده می شود. مشکلات کاربرد زبان دراین کودکان به این صورت است که نمی توانند زبان را به همان خوبی که تولید می کنند استفاده کنند.

-6- درزمینه موضوعات مورد علاقه خود رشد مناسبی دارند ، به گونه ای که غالباً بیش از اندازه روی آن موضوعات متمرکز می شوند و دیده می شود یک کودک NLD بدون توجه به علاقه شنونده نسبت به موضوع، به تفصیل در مورد آن موضوع صحبت می کند و ممکن است به طور مکرر موضوعات

را تغییر دهد.

شاخص های شناختی یا یادگیری

-1 در وانمودسازی ناتوان هستند.

-2 بی نظم هستند. با وجود اینکه کودکان NLD می توانند بسیار کمال گرا باشند، اما اغلب نمی توانند تفکر،اعمال و کارهای روزمره خود را سازماندهی کنند. آنها همچنین مستعد گم کردن تکالیف، کاغذها و یادداشت های خود هستند.

-3 مشکل یادگیری در زمینه گفتن زمان دارند.

-4 درتعیین راست و چپ سردرگم می شوند. این سردرگمی اغلب به عنوان سردرگمی جهت یابی توصیف می شود.

-5نقایصی در یادگیری غیر طوطی وار دارند. کودک در حفظ کردن )یادگیری طوطی وار( نسبت به استنباط معنی یا پیش بینی نتیجه، بهتر عمل می کند؛ کودک با سؤالاتی مانند “بعداً چه اتفاقی می افتد؟  ” مشکل دارد.

-6مشکل در توصیف ایده اصلی داستان دارند.

-7 برای تکالیف یادگیری به اطلاعات شنیداری به عنوان ابزاری در جهت حمایت، وابسته هستند. غالبا هنگام فعالیت های سخت درخانه یا مدرسه یا درمکان های عمومی با خود صحبت می کند.

علایم حسی -حرکتی

–1 به لمس حساسیت دارند. کودک اعتقاد دارد که اشیاء را “به طور عجیبی حس می کند” و یا تمایل خاصی به پارچه ها یا پتویی که حس خاصی ایجاد می نماید، دارد. زمانی که کودک کم سن و سال تر است، ممکن است بخواهد تمام برچسب ها را از لباس هایش جدا کند.

2- حساسیت شنیداری دارند؛ صداها کودک را آزار می دهند و صداهای فوق العاده بلند را به سختی می پذیرند. کودکان NLD غالباً ذکر می نمایند که جویدن آدامس یا ضربه زدن با مداد روی میز کلاس توسط دیگران یا نشست های عمومی آنها را پریشان می کند.

-3 مستعد “گم شدن در فضا “هستند؛ کودک براحتی در فضای محدود)در یک مکان( گم می شود. درواقع در مکان هایی که قبلا بوده است گم می شود. این تمایل در موقعیت های جدید و پراسترس افزایش می یابد.

-4 مشکلات مهارت حرکتی که معمولاً به صورت یک مورد یا تعداد بیشتری از موارد زیر آشکار می شود:

– دیس گرافی )ناتوانی درنوشتن کلمات یا نشانه ها که ناشی از بدعملکردی مغزی است.(

– در حرکات درشت مشکل دارند: برای مثال مشکل در دوچرخه سواری یا انجام ورزش های

سازماندهی شده، و تمایل به برخورد ناگهانی با اشیاء دارند.

– ضعف جسمانی دارند: هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند.

– در حرکات ظریف غیر از نوشتن نیز مشکل دارند. برای مثال یادگیری چگونگی گره زدن

بندکفش.

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)