سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تشخیص و ارائه ی خدمات آموزش ویژه برای دانش آموزان پیش از دبستان موجب بحث های زیادی شده است، زیرا بسیاری از متخصصین در مورد برچسب زدن زودهنگام اختلال یادگیری به دانش آموزان پیش از دبستان هشدار داده اند.
استفاده از تست ها در دوره ی پیش از دبستان تا حدی پیش بینی کننده است ولی تاکنون هیچ روش واحدی برای تشخیص دانش آموزان ارائه نشده است. انجمن تعلیم و تربیت امریکا برخی از علائمی را که می توان برای شناخت کودکانی که در خطر این مشکل هستند، مورد استفاده قرار داده و به شرح ذیل ارائه نموده است:
1. تأخیر زبانی: بچه ها باید تا سن 2/5 سالگی جملات را کنار هم بگذارند.
2. مشکلات گفتاری: 50 درصد گفتار کودک باید تا سن 3 سالگی قابل درک باشد.
3. مشکلات هماهنگی: در سن پنج سالگی بچه ها باید بند کفش خود را ببندند، دکمه ی لباس را باز و بسته کنند، جست و خیز داشته باشند، کاغذ را ببرند و…
4. دامنه ی توجه کوتاه مدت: گرچه دامنه ی توجه با افزایش سن بالا می رود ولی کودکان در سنین سه تا پنج سالگی باید به داستان کوتاهی که برای آنها خوانده می شود توجه کنند.
تأخیر یا انحراف خاص در رشد حرکتی، ادراکی و زبانی در سال های پیش از دبستان با ورود کودک به دوره ی ابتدایی به نارسایی ویژه در یادگیری منتهی می شود. در مورد چنین کودکانی باید از راهبردهای مداخله ای خاص استفاده کرد تا بتوانند مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در امور تحصیلی را در آینده کسب کنند. مهارت های رشدی اساس یادگیری تحصیلی است، به عنوان نمونه برای یادگیری نوشتن لازم است پس کودک باید در انجام مهارت های حرکتی ظریف مانند هماهنگی حرکات ظریف انگشت ها و چشم و دست تبحر داشته باشد؛ همچنین برای یادگیری خواندن نیز باید توانایی ادراک شنیداری و مهارت در تشخیص صدای واژه ها ( آواشناسی ) و توانایی تمیز دیداری برای تشخیص حروف الفبا و واژه ها و توانایی فهم زبان و مهارت در کاربرد آن را داشته باشد.

مداخله
علی رغم مباحثاتی که پیرامون سنجش و تشخیص اختلال ویژه ی یادگیری در کودکان پیش دبستانی وجود دارد مطالب زیادی پیرامون سودمندی یا عدم سودمندی مداخلات زودهنگام برای این گروه نوشته شده است. بندر بعد از جمع بندی تحقیقات خود بیان کرد که مداخلات زودهنگام برای برخی افراد دارای اختلال ویژه ی یادگیری به ویژه برای افرادی که دچار فقر اجتماعی – اقتصادی هستند، مفید است. مرسر ( 1993 ) یک مدل برنامه ی سه گانه برای دانش آموزان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری فراهم کرده است. این برنامه شامل مدل های رشدی، شناختی و رفتاری می باشد. در مدل شناختی بر غنی سازی محیط تأکید می شود؛ به عنوان نمونه با بردن دانش آموزان به گردش علمی فرصت یادگیری برای آنان فراهم می شود و موجب تحریک رشد فرد می شود.
مدل شناختی بر اساس نظریه ی پیاژه است. تحریک توانایی شناختی و تفکر نخستین، کانون توجه می باشد و فعالیت هایی برای رشد حافظه، شناخت، زبان، توانایی حل مسئله و درک مطلب برنامه ریزی شده است. در مدل رفتاری بر آموزش مستقیم و تقویت تأکید گردیده است. اهداف قابل اندازه گیری برای هر فرد طراحی و رفتار کودک مشاهده می شود و رفتاری که باید تقویت گردد توصیف می گردد. آموزش مستقیم برای دستیابی به اهداف ارائه می شود و میزان پیشرفت دانش آموز برای تصمیم گیری در مورد آموزش بعدی او به طور دقیق ارزیابی می گردد.

……………………………………………………………………………….

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)