سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 

“موسیقی و تاثیر آن بر فرآیند حافظه”

پاکدلها – ” اهمیت حافظه ( Memory ) نگاهداری ( Storing ) و بازیابی ( Retrieving ) مطالب آموخته شده بسیار مهم و طبیعی است. اطلاعات آموخته شده چندان مفید نیست، مگر این که در آینده، و در مواقعی که به آن نیاز داریم، به یاد آورده شوند.

مراحل حافظه را می توان شامل سه مرحله دانست:

1- رمز گذاری ( Encoding )

رمز گذاری ناظر است بر کسب درون داد و اطلاعات اصلی، ثبت تجربه از طریق گیرنده های حسی و رمز گذاری اولیه ی آن توسط سیستم عصبی مرکزی.

2- حفظ ( Starage )

حفظ ( حافظه ) مستلزم نگاهداری اطلاعات رمزبندی شده است. اطلاعات موجود در حافظه نگاهداری شده یا آموخته شده اند.

3- بازیابی ( Retrieval )

بازیابی ناظر است بر شناخت یا دسترسی به آیتم های ذخیره شده و پالایش آن به گونه ای که قابل استفاده باشد. “

برگرفته از کتاب کودکان عقب مانده ی ذهنی ترجمه فرهاد ماهر

در بسیاری از کودکان کم توان ذهنی امر حافظه با نقایص بسیاری روبرو است. چنانچه والدین این افراد و یا معلمین، برای آموزش مطالب درسی و یا مفاهیم و یا مهارت های ذهنی، صرف وقت و انرژی بسیاری می کنند. نظریات بسیاری در مورد علت نقص یاد گیری این کودکان مطرح است اما تا کنون دانشمندان به توافق کاملی در این زمینه نرسیده اند. اما همه توافق دارند که این کودکان در حافظه کوتاه مدت ( Short-Termstore ) و حافظه بلند مدت خود ( Long term-store ) دچار مشکل هستند.

برای تقویت حافظه این کودکان، روش های زیادی پیشنهاد شده و بسیاری از این روش ها کارآمد هستند. موردی که در این روش ها مشترک است، به کار گیری حواس مختلف کودکان کم توان ذهنی، در امر آموزش است. در فعالیت های آموزشی هر چه بیشتر بتوان از حواس مختلف کودکان برای رسیدن به یک هدف استفاده کرد، مسلما” نتایج آموزشی بهتری خواهیم داشت.

ماهیت فعالیت های هنری، استفاده از حس های مختلف افراد است. در این فعالیت ها فرد بدون آگاهی، برای رسیدن به اهداف هنری خود، از حواس مختلفی استفاده می کند. همان طور که در مقدمه ذکر شد، اولین مورد برای انتقال مفهومی به حافظه، تحریک مغز توسط گیرنده های حسی است. این تجربه حسی باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و این درون داد ها، رمزگذاری می شوند. حال شما در نظر بگیرید که یک درمانگر مددجوی خود را تشویق کند که با انگشتان و یا با کف دست خود نقاشی بکشد و یا گِل سفالگری را وَرز بدهد. این فعالیت ها فواید زیر را در بر دارد:

1- تحریک و تقویت حس بساوایی

2- تحریک حس عمقی

3- تطابق چشم و دست

4- تحریک و تقویت حس بینایی

5- تقویت حرکات ظریف دست

 

در فعالیت های موسیقی درمانی، رمزگذاری پیچیده تر است. کودکان باید بتوانند حس های شنوایی، بساوایی، بینایی و مهارت های گفتاری خود را به صورت همزمان هماهنگ کنند. یکی از بازی هایی که با این کودکان در کلاس های موسیقی درمانی می شود، خواندن اشعاری است که کودکان باید زمان به کنش درآمدن خود را کد گذاری کنند. به طور مثال، بازی ” حمومک مورچه داره “. در این بازی کودکان دست های همدیگر را گرفته و به صورت دایره وار، با ریتم آهنگ این بازی چرخیده و شعر آن را می خوانند. در زمانی که این قسمت شعر می خوانند، ( بشین و پا شو خنده داره ) همه ی کودکان نشسته و بلند می شوند. و یا در شعر ( اگر خوشحال و خندانی دست بزن ) کودکان تشویق می شوند که در زمان مشخصی دو بار، دست بزنند. و یا اجرای یک آهنگ ساده بر روی ” بلز ” و یا
” زایلوفون ” توسط کودکان، احتیاج به رمز گذاری اطلاعاتی دارد که توسط حس بینایی و شنوایی و لامسه کودک به وی داده می شود.

در این زمان مربیان از کودک می خواهند که بعد از وی، بر روی تیغه ی مورد نظر ضربه بزند و شعر آن آهنگ را به صورت همزمان بخواند. ( تقلید همزمان ) موسیقی درمانگران، قبل از انجام این کار، میزان ذخیره سازی عبارت های کلامی، عددی و تصویری کودک را برآورد کرده اند و به همان اندازه عبارت موسیقایی به وی ارائه می دهند. به طور مثال، اگر حافظه کوتاه مدت کودک دو تصویر، عبارت و یا عدد باشد، موسیقی درمانگر با ارائه ی دو عبارت موسیقایی شروع به کار می کند. مثلا” از آهنگ ( زاغی ) استفاده می کند. درمانگر روبروی کودک نشسته و بر روی دو تیغه ی ” زایلوفون ” ضربه زده و به صورت همزمان کلمه ( زاغی ) را می خواند. بعد از او کودک به کنش در آمده و بر روی همان تیغه ها ضربه زده و عبارت ( زاغی ) را تکرار می کند. در این زمان کودک چند محرک حسی برای کد گذاری دارد.

1- صدای نُت ها را می شنود

2- حرکت دست مربی را می بیند

3- کلمه مورد نظر را بخش کرده و می خواند

4- تطابق چشم و دست را تا حد ممکن رعایت می کند

5- به صورت غیر مستقیم، ریتم را رعایت می کند ( درک زمان )

در مرحله های بعدی با تکرار و تمرین و استفاده از حواس مختلف کودک، وی می تواند عبارت های آموخته شده را بازیابی کرده و آهنگ را برای مربی و یا والدین خود بنوازد. البته ذکر این نکته در اینجا ضروری به نظر می رسد که، فعالیت موسیقایی برای کودکان بسیار جذاب و در عین حال لذت بخش است. تا کنون چند تحقیق در مورد تاثیر موسیقی بر روی حافظه کودکان کم توان ذهنی در ایران انجام گرفته است و نتایج آن تحقیقات بسیار دلگرم کننده بوده است. امیدوارم که این روند تحقیقات در ایران ادامه پیدا کند.

l

منبع : کانال موسیقی درمانی

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)