سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

یادگیری مهارت خواندن یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت تحصیلی است

فرآیند خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با زبان گفتاری دارد چرا که  جنبه های  رمزگشایی خواندن بطور کامل آگاهی واج شناسی کودکان را نشان می دهند.

بسیاری از مختصصان  نا توانی  یادگیری و خواندن (کال،1967؛ کال،روزول، بلومنتال،1963؛ انگلمن،1967؛ کیس،1966؛ مایکل باست، بانوچی و کلین،1971) اهمیت مهارت واج شناسی را قبل از دهه 1970 تشخیص داده اند. کار روانشناسان شناختی این استدلال را که کودکان باید مهارتهای دستکاری واج ها ی زبان را فرا بگیرند تا خوانندگان شایسته ای بشوند، تقویت کرد. پیشرفت های اخیر نشان می دهد که نقص در آگاهی واج شناسی نقش عمده ای در مشکلات یادگیری خواندن دارد.

براساس پژوهشی تحت عنوان – بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن- می توان با تقویت مهارت آگاهی واجی بر توانایی کودک در خواندن افزود پیشنهاد می گردد که به عنوان اولین سطح برای بهبود نارسا خوانی تقویت مهارت آگاهی واجی انجام پذیرد. (زهرا سلیمانی، محسن سعید منش، مهدی دستجردی، آذری مهری، مهدی جهانی، 1387)

پیشنهاد می گردد مولفه های آگاهی واجی به ترتیب اولویت انجام پذیرد. مک دوگال (1994) معتقد است که می توان با آموزش مهارت واج شناختی به افراد دچار مشکل خواندن کمک کرد.(حجت پیرزادی، باقری غباری بناب، محسن، بیتا، فریدون یاد یاری، سعید حسن زاده، احمد شریفی، 1386)

آگاهی واج شناختی که عبارتست از آگاهی از ساختمان آوایی کلمات، مهارتی است فرا زبانی و دارای سه سطح واجی، هجایی و درون هجایی.

 نتیجه گیری: چون مهارت آگاهی واج شناختی، عاملی است موثر بر یادگیری خواندن و نوشتن، لذا با استفاده از برنامه های آموزشی مبتنی بر آگاهی واج شناختی، می توان پیشرفت خوانداری و نوشتاری کودکان را تسهیل کرد

مدل پردازش واج شناختی خواندن :

تمام پژوهش هایی که نزدیک به سی سال در مورد خواندن انجام شده ، مشخص کرده است که توانایی های پردازش واج شناختی از علت های یاد گیری خواندن می باشد . (جوزف و همکاران ۲۰۰۳ ، به نقل از فصیحانی فرد ۱۳۸۸ ص ۱۴)

توانایی های پردازش واج شناختی به درک، ذخیره سازی ، باز یابی و دستکاری اصوات زبان به هنگام کسب و درک نمادهای گفتاری و نوشتاری گفته می شود . (پترسن ۲۰۰۲ همان منبع ۱۳۸۸ ص ۱۴)

آگاهی واج شناختی :

آگاهی واج شناختی توانایی خواندن و کار کردن با عناصر کوچکتر کلمه و همچنین توانایی دستکاری اصوات گفتاری افراد درون کلمات می باشد . (فرنچ و همکاران ۲۰۰۰)

 

با توجه و اهمیت آگاهی واج شناسی بازی اندرویدی آگاهی واجی براساس مولفه های آگاهی واج شناختی (دکتر دستجردی و دکتر کاظمی) تهیه و با تعداد تصاویر زیادی در دو سطح 1 و 2 با صداگذاری مناسب برای تکرار و تمرین هدفمند در حوزه آگاهی واجی طراحی و در اختیار شما قرار گرفته است.

این بازی برای کودکان پیش از دبستان بصورت مهارت و پیشگیری از بروز اختلال خواندن قابل استفاده است. و برای دانش آموزان دارای مشکلات ویژه ی یادگیری (حوزه خواندن) خصوصا پایه اول و دوم، جنبه پیش نیاز و شروع فرآیند مداخله و آموزش را دارد.

 

دانلود اپلیکیشن آگاهی واج شناختی

توضیحات:

آگاهی واج شناختی چیست؟

آگاهی واج شناختی :

آگاهی واج شناختی توانایی خواندن و کار کردن با عناصر کوچکتر کلمه و همچنین توانایی دستکاری اصوات گفتاری افراد درون کلمات می باشد .

چرا آگاهی واجی مهم است؟

تمام پژوهش هایی که نزدیک به سی سال در مورد خواندن انجام شده ، مشخص کرده است که توانایی های پردازش واج شناختی از علت های یاد گیری خواندن می باشد . (جوزف و همکاران ۲۰۰۳ ، به نقل از فصیحانی فرد ۱۳۸۸ ص ۱۴) – بنابراین انجام تمرینات آگاهی واج شناختی گام مهم و بزرگی در جهت تقویت خواندن و روخوانی و بهبود مهارتهای تلفظی کودکان است.

در دو دهه اخیر ، پردازشهای زیادی در زمینه آگاهی واج شناختی و خواندن انجام شده است . نتایج پژوهش های اخیر در زمینه آگاهی واج شناختی نشان دهنده ارتباطی دو جانبه بین آگاهی واج شناختی و خواندن می باشد یعنی آگاهی واج شناختی بر یاد گیری اولیه تاثیر می گذارد و همچنین یاد گیری خواندن بر آگاهی واج شناختی موثر است . (سلیمانی ۱۳۷۹)

تمرینات آگاهی واجی را از کجا تهیه کنیم؟

ما برای شما عزیزان در سایت پاکدلها ،علاوه بر فایل PDF آگاهی واج شناختی ، اپلیکیشن اندرویدی آگاهی واج شناختی را در اختیار گذاشته ایم تا با توجه به نیاز شما عزیزان ، قدمی در رابطه با بهبود خواندن و تلفظ فرزند یا دانش آموز شما برداشته باشیم.

روش تهیه ؟

برای تهیه اپلیکیشن اندرویدی آگاهی واج شناختی اینجا کلیک کنید.

برای تهیه فایل PDF  آگاهی واج شناختی اینجا کلیک کنید.