گوش دادن انواع گوناگون دارد :
1- شنیدن هنگام انجام فعالیت ، یا بازی : مانند شنیدن موسیقی ، یا شنیدن صداهای دور و بر.
2- گوش دادن با دقت : مانند گوش دادن به سخنان معلم در کلاس درس.
3- گوش دادن فعال : مانند زمانی که کودک در حال گفت و گوست .
4- گوش دادن انتقادی : مانند گوش دادن به قصد تجزیه و تحلیل کردن شنیده ها.
تمرین برای تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
برای آموزش گوش دادن به کودکان و فرزندانمان ، راهکارها و تمرین های فراوان و متنوع وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها این مهارت را در کودکان پرورش دهید . لازم به ذکر است که از روش های تقویت مهارت گوش دادن در کودکان می توانید متناسب با سن آنها استفاده نمایید برخی از روشها و تمرین ها را برای تمام کودکان پیش دبستانی ، دبستانی و حتی نوجوانان استفاده کرد .
گوش دادن به صداهای طبیعی
هدف : تبدیل مرحله ی شنیدن به گوش دادن .
از کودکان بخواهید صداهایی را که از دور وبر ود می شنوند ، برای دوستانشان نام ببرند، یا فهرستی از آنها تهیه کنند.
پخش صداهای طبیعی
هدف : گوش دادن به صداها و شناخت آنها.
صداهای متفاوت مانند صدای باد، صدای جانوران مختلف ، صدای خش خش برگ ، سوت ، آوازخواندن ، پاره شدن کاغذ و … را ضبط کنید و برای کودکان پخش کنید.
پس از آن ، از کودکان بخواهید با دقت به صداها گوش دهند و نوع آنها را مشخص کنند. همچنین می توانید شنیدن صدا را پخش کنید و آن گاه از آنها بخواهید پس از شنیدن هر صدا بگویند چه صدای ی شنیده اند ، یا آن را تقلید کنند.
تصویر خوانی
هدف : صدا آموزی .
تعدادی تصویر ، شکل و یا عکس به کودکان بدهید و از آنها بخواهید تصویرهایی که حرف آغازین آنها همصدا هست ، مشخص کنند و با صدای بلند آنها را بگویند.
داستان گویی
هدف : تمیز دادن واقعیت از رویا.
داستانی برای کودکان بخوانید که دارای جنبه های تخیلی و واقعی ، به صورت درهم ، باشد. سپس از کودکان بپرسید که کدام بخش از داستان واقعیت داشت و کدام بخش غیر واقعی و تخیلی بود.
گوش دادن به صدای داستان
هدف : ایجاد تمرکز برای گوش دادن .
صدای داستانی را برای بچه ها و کودکان پخش کنید و پس از آن چند پرسش درباره ماجرا و وقایع آن از فرزندان و کودکان تان بپرسید.
درست و نادرست
هدف : تشخیص درست از نادرست.
جمله هایی برای کودکان بنویسید که از نظر منطقی ، یا دستور زبان نادرست باشند سپس تک تک آنها را برای بچه ها و کودکان تان بخوانید . و از آنها بخواهید موارد نادرست جمله ها را مشخص کنند . همچنین می توانید برخی از واژگان را با تلفظی اشتباه بخوانید و از کودکتان بخواهید پس از تشخیص آنها شکل درست آنها را بیان کنند.
رنگ کردن
هدف : گوش دادن و توجه کردن به دستورات.
از روی تصویری رنگ نشده به تعداد کودکان تهیه کنید و به کودکان بدهید سپس از آنها بخواهید هر بخش از تصویر و شکل را بر اساس رنگی که شما تعیین می کنید رنگ کنند.
شعر خوانی و قصه گویی
هدف : ایجاد تمرکز برای گوش دادن انتقادی .
پس از خواندن شعر و یا داستانی ساده ، چند پرسش از متن نوشته تهیه کنید و از کودکان بخواهید هنگام پاسخ دادن به پرسش ها درباره موضوع مورد بحث ، گفت و گو کنند . همچنین می توانید برای افزایش میزان دقت کودکان ، از آنها بخواهید که بخشی از داستان یا شعر را دوباره تعریف یا تکرار کنند.
حدس زدن
هدف : تمرکز و دقت در گفتار و تقویت دریافت شنیداری.
شعر یا داستانی برای کودکان بخوانید و از آن ها بخواهید با دقت به آن گوش کنند و پایان آنرا حدس بزنند. این تمرین را می توانید به شیوه های دیگر نیز انجام دهید. برای نمونه ، واژه ای دو هجایی بگویید و از کودکان بخواهید واژه دوهجایی دیگری بگویند. یا بخش نخست واژه ای را بگویید تا آنها بخش دیگر آن را حدس بزنند.
مسابقه شنیدن
هدف : تمرکز در شنیدن و به یاد سپردن.
نام چند شی ء را فقط یکبار بگویید و آنگاه از کودکان بخواهید آنها را نام ببرند . همچنین می توانید به جای چند شیء ، جمله ای بلند بگویید و از آنها بخواهید تمام جمله را تکرار کنند.
تکرار واژگان بی معنا
هدف : تقویت تمرکز در شنیدن.
تعدادی واژه بی معنا را پشت سرهم برای کودکان بخوانید و از آنها بخواهید با دقت به آنها گوش کنند و تعدادی از آنها را به یاد آورند .
گوش کردن ، اصلاح کردن
هدف : تقویت گوش دادن انتقادی .
واژگان بی ربط و غیر مربوط به داستانی اضافه کنید و آنرا برای کودک یا کودکان بخوانید . از کودکان بخواهید هر وقت که واژه نامربوط به داستان را شنیدند به شما علامت بدهند.
اجرای دستورات مختلف
هدف : انجام دادن دستور برای تقویت شنیدن .
مجموعه ای از دستورهایی مانند برو ، بایست، بپر ، بخند ،دستت را بالا ببر ، بنشین ، پای راستت را بلند کن ، مدادت را زیر کتاب قرار بده ، دو دایره درون هم بکش ، صفحه ده کتاب را باز کن ، چهار مثلث رسم کن که قاعده آنها به هم رسیده باشد و … . به کودکان بدهید و از آنها بخواهید که با دقت آنها را انجام دهند.
صدا آموزی
هدف : تقویت گوش دادن از راه صداها آغاز و یا پایان واژگان.
برای تشخیص صداها می توانید پنج واژه ، که در آغاز و یا پایان و یا وسط آنها ، صدای مشترک وجود دارد بگویید و از کودکان بخواهید پنج واژه دیگر با همان صدا بگویند . مانند : موش ، هوش ، گوش ، نوش ، دوش و …
تلفظ کردن
هدف : گوش دادن به تلفظ برخی واژگان دشوار و یادگیری درست آنها.
تعدادی از واژگان ، یا عبارت های مشکل کتاب های درسی کودکان را جمع آوری کنید و آنها را بر روی تابلو بنویسید . آنگاه از کودکان بخواهید هر واژه و عبارت را چند بار به درستی تلفظ کنند.
نوشتن کلمات شنیده شده
هدف : بررسی درک کردن کلمات شنیده شده به شکل صحیح توسط کودک .
از کودکان بخواهید تا کلمات متداولی را که شما می گویید و آنها می شنوند را برای شما بنویسند مثلا کلمه ،گوشت را بگویید و آنها آنچه را که می شنوند بنویسند. برخی مواقع آنها به جای گوشت ، می نویسند گوش . با این روش متوجه اشتباهات شنیداری آنها می شوید و اشتباهات را اصلاح می کنید.{این مورد به متن مقاله توسط آقای رامشینی اضافه شده است}
نویسنده : ماندانا سلحشور ، کارشناس روانشناسی بالینی
منبع :مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓