سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تقویت توجه و تمرکز در کودکان 1: توجه انتخابی

توجه انتخابی:

در هر لحظه مغز ما با محرک های محیطی بسیار زیادی رو به رو است، محرک هایی همچون، نور آفتاب، نور چراغ ها، رنگ ها، اشکال، صدای باد، صدای افرادی که صحبت می کنند، صدای تلوزیون، صدای آژیر آمبولانس در دوردست ها، احساس گرما بر روی پوستمان، حس لباس هایی که پوشیده ایم، حس سطحی که بر آن نشسته ایم، بوی سطل زباله، بوی دود، بوی غذا، طعم غذایی که در حال خوردن آن هستیم و…، ممکن است در حین خواندن این مثال ها به این اندیشید که شما هیچوقت به حس لباسی که به تن دارید فکر نکرده اید و یا متوجه صدای باد نشده اید. علت این است که شما انتخاب نکرده اید که به این موارد توجه کنید. مغز در هر لحظه به واسطه اهدافی که ما در سر داریم، دست به انتخاب می زند که به کدام محرک ها توجه کند و آن ها را پردازش و احتمالا ذخیره کند و به کدام محرک ها بی توجهی کند. برای مثال اگر شما در کلاس درس هستید، از بین محرک های محیطی ای که گوش شما دریافت می کند، همچون صدای معلم، صدای صندلی یکی از شاگردان، صدای خودکاری که یکی از شاگردان به حالت عصبی به میز می زند، صدای ویبره موبایل معلم که روی میزش است، صدای کولر، صدای کارگران در حال کار بیرون کلاس، صدای خنده های داخل راهرو کلاس بغل، صدای قاروقور شکمتان، به کدام صدا توجه کنید و سایر صداها را حذف کنید. اگر نتوانید صداهای اضافه را حذف کنید، نمی توانید بر حرف معلم تمرکز کنید و اطلاعات را به خوبی دریافت و پردازش کنید. (کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و کودکان دارای اختلال بیش فعالی و نقصان توجه و برخی اختلالات دیگر در توجه انتخابی بسیار مشکل دارند) هر قدر محرک های بیشتری را بتوانید حذف کنید، تمرکز شما بیشتر خواهد بود. (این مثال تنها محرک های صوتی را مطرح کرده است در همان لحظه محرک های بصری و لمسی و… متفاوتی نیز دریافت می کنید).

همانطور که می بینید توجه انتخابی نقش مهمی در یادگیری دارد. بنابراین به والدین توصیه می شود به تقویت توجه کودکان قبل از ورود به دبستان اهمیت دهند. بازی ها و اسباب بازی های بسیار زیادی وجود دارند که به کودکان در یادگیری مهارت توجه کمک می کنند

برچسب ها: