ظرافت های معلم «در تمرکز بخشی فراگیران »
پاکدلها:
? متغیر بودن صدا و بیان معلم .
?شور و حرارت معلم، و شور و حرارت صدا و بیان او.
?جابه جایی و تحرک معلم در کلاس .
?توصیه به یادداشت برداری فراگیران در هنگام تدریس.
?تذکرات غیرکلامی : مانندزدن قلم به تابلو یامیز ، مکث به جا ،یک دست را بالا گرفتن ، دست زدن .
?تغییر در نوع ارتباط معلم با فراگیران و فراگیران با یکدیگر:
?ارتباط معلم با فراگیران (کل کلاس )
? ارتباط معلم بایک فراگیر
? ارتباط معلم با بعضی از فراگیران
?ارتباط یک فراگیر با فراگیردیگر
? ارتباط یک فراگیربا همه فراگیران
? ارتباط بعضی فراگیران با بعضی فراگیران
?زنگ تفریح کلاسی : معلم بنا به موقعیت کلاس – درضمن تدریس- به فراگیران سه الی پنج دقیقه استراحت دهد.
?دعوت از فراگیران برای ایستادن به مدت یک دقیقه .
?دعوت از فراگیران برای انجام چند حرکت کششی و نرمشی .
?بهره گیری از شیوه های کشکولی : معلم بنا به موقعیت ، مطالب و مباحث مختلف و متفرقه ی غیر درسی، علمی، تربیتی، اجتماعی، ورزشی که درعین حال برای فراگیران جنبه خوشایند و کاربردی داشته باشد، ارائه کند مانند نحوه ی مطالعه کردن، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، عوامل موثر در یادگیری .
?اجرای شیوه های نوین و الگو فعال تدریس .
?بهره گیری معلم از وسایل و رسانه های آموزشی مناسب.
?استفاده از تصاویر و عکس ها به جای کلمات
?استفاده از شیوه ی قصه گویی و داستان گویی.
?استفاده از شیوه خاطره گویی .
?مطالب درسی را به صورت دسته بندی، ستونی، نموداری، موربی و جدولی نوشتن روی تابلو .
?استفاده از کلمات و جملات بدون نقطه .
?درشت نویسی یا ریز نویسی کلمات و عبارات روی تابلو .
?وارونه نویسی، کج و معوج نویسی مطالب درسی روی تابلو
?آیینه نویسی مطالب روی تابلو .
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓