سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ايرانيان، نوروفیدبک، مزیت های نوروفیدبک نسبت به دارو درمانی، نوروفیدبک (Neurofeedback)، اهداف عملکرد نوروتراپی، نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

کاردرمانی ذهنی و اختلالات یادگیری

کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم ، ذهن و حرکت ، ذهن و گفتار ،ذهن و یادگیری یک سری برنامه ریزی های منسجم دررابطه با توانایی های زیر در کودکان بکار می گیرد .

ضعف body image ،ضعف مهارت های fine ، ضعف مهارت های حرکتی که مربوط به یکپارچگی حسی و حرکتی می باشد.مشکل در سیستم وستیبولار (ترس از ارتفاع و…….) ، اختلالات درک بینایی-فضایی فقدان وضعف د رمهارت های ترسیمی ،اختلالات حسی، مشکلات مخچه ای و کلیه ی ناتوانایی های ذهنی کودک و خانواده را راهنمایی می کند.کودکانی که به این حیطه از کاردرمانی نیازمندند شامل: PDD بالاخص اتیسم ،اختلال رفتاری ، اختلال یادگیری ، اختلال توجه و تمرکز ،مشکلات حافظه ،مشکلات نوشتاری،کودکان با تاخیر رشدی ،کودکان با مشکلات درکی شناختی ، کودکان کلامزی ، کودکان مخچه ایکودکان ADHD ، کودکان با مشکلات بینایی -شنیداری .

کاردرمانی ذهنی با استفاده از تکنیک های درمانی ،تکنیک های رفتاری،بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و………. مشکلات این کودکان را تا حد امکان برطرف می سازد.

کاردرمانی در بیماران روان شامل کودکانی می باشد که مشکلات رفتاری ، فوبیا یا ترس شدید ، مشکلات ارتباطی ، اجتماعی ، مشکلات اضطرابی و افسردگی ، پرخاشگری ، اسکیزوفرن کودکی ، وسواس ضد اجتماعی و هذیان و بیقراری می باشند.ا توجه به ارزش کار گروهی در کنار کاردرمانی حضور روانشناس کودک که مسائل آموزش به کودک را به عهده می گیرد ضروری است. در بخش آموزش در واقع کودکان با مفاهیم رنگ ها ، میوه ها،حیوانات ،مشاغل و……….آشنا می شوند

کار درمانی در این زمینه بسته به میزان بهره هوشی و توانائیهای کودک خدمات درمانی زیر را ارائه میدهد:

    تمرین مهارتهای حرکتی Fine و gross

  بهبود تعادل

    آموزش مفاهیم کلی و مفاهیم شناختی و درکی

   آموزش مهارت های روزمره زندگی (ADL)

   آموزش مهارت های اجتماعی

   تقویت توجه و تمرکز

   افزایش تحمل کاری و دستور پذیری

 کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی شخص باشد تغییر میدهد. وی در محیط زندگی و کار فرد تغییراتی میدهد تا وی بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار شخص تغییراتی میدهد تا بهتر بتواند از عهده وظایف محوله خود برآید. ابزارهای خاصی به فرد میدهد تا وی با کمک آنها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت های فرد را در انجام فعالیت هایش افزایش میدهد.

 

تعریف کلی کاردرمانی در کودکان:

کاردرمانی چیست و چه کسانی ممکن است به آن احتیاج داشته باشند؟

کاردرمانی به افراد برای رسیدن به استقلال در تمام  زوایای زندگی و به کودکان دارای نیازهای متفاوت برای پیشرفت در مهارتهای حرکتی ؛ فیزیکی و ادراکی و نیز بالا بردن عزت نفس و احساس موفقیت ، درمانهای مناسب ارائه می کند.

برخی از مردم فکر می کنند کاردرمانی تنها ویژه بزرگسالان است و کودکان نیاز به کاردرمانی ندارند؛ اما در واقع کار کودک  بازی کردن و یادگیری است و کاردرمانگر می تواند مهارتهای کودک را برای فعالیتهای بازی ، انجام تکالیف مدرسه و فعالیتهای روزمره زندگی ارزیابی و آنهاا را با فعالیتهای همان گروه سنی مقایسه کند.

_طبق نظر انجمن کاردرمانی آمریکا (AOTA) کاردرمانگر علاوه بر سرو کار داشتن با رفاه جسمانی فرد ، عوامل محیطی و اجتماعی را که ممکن است به روشهای مختلف از عملکرد فرد ممانعت کند ، مورد توجه قرار می دهد .

_ چه کسانی ممکن است از کاردرمانگر کمک بگیرند؟

_طبق نظر انجمن کاردرمانی آمریکا ، کودکان دچار مشکلات پزشکی زیر می توانند از کاردرمانی بهره مند شوند:

آسیب ها یا نارسایی های مادرزادی،اختلال یکپارچگی حسی ، آسیبهای ضربه ای به مغز یا نخاع ، اختلالات یادگیری ، اختلالات فراگیر رشد ،آرتوروز روماتیسمی کودکان ، اختلالات ذهنی یا رفتاری ، شکستگی استخوان یا دیگر آسیب های استخوانی ، تاخیر رشد ، شرایط پس از جراحی ، سوختگی ها ، مهره های شکاف دار (اسپینابیفیدا)، قطع عضو ، سرطان ، آسیبهای شدید دست ،M.S ، فلج مغزی و بیماریهای مزمن دیگر.

یکی از فعالیتهایی که درمانگر با توجه به نیازهای کودک انجام می دهند کار کردن روی مهارتهای حرکتی ظریف همجون همچون گرفتن ، رها کردن و همچنین کار بر روی مهارتهای نوشتاری است .

کاردرمانگران همچنین برای بهبود مهارتهای بازی ، هماهنگی چشم و دست را مورد توجه قرار می دهند مثل : به هدف زدن ، با چوب به توپ ضربه زدن ، یا رو نویسی بر روی تخته سیاه .

یک کاردرمانگر همچنین می تواند :

به کودکانی که دچار تاخیر رشدی شدید هستند کمک کند تا بعضی از مهارتها همچون حمام کردن ، لباس پوشیدن ، مسواک زدن و به تنهایی غذا خوردن را یاد بگیرند.

_ به کودکانی که دچار اختلال رفتاری هستند ، روشهای کنترل خشم و عصبانیت را بیاموزید مثلا به جای آسیب رساندن به دیگران برای تخلیه انرژی کودکان باید روشهای مثبت کنترل خشم را یاد بگیرند ،‌مثل نوشتن در مورد احساساتشان یا شرکت در فعالیتهای جسمانی .

به افراد دجار ناتوانی های جسمانی ، مهارتهای همامنگی لازم برای استقلال در غذا خوردن ، استفاده از رایانه یا افزایش سرعت  خوانا نویسی را آموزش دهد.

همه ی نیازهای کودک به تجهیزات تخصصی همچون صندلی چرخدار ، اسپیلنت ، وسایل استحمام ف شیوه های لباس پوشیدن و یا کمک های ارتباطی را ارزیابی کند.

برای بهبود مهارتهای اجتماعی و تمرکز در کودکانی که اختلال توجه و حس دارند تلاش کند.

آیا فیزیوتراپی و کاردرمانی مشابه هم هستند؟

اگر چه هر دو درمان به بهبود کیفیت زندگی کودکان کمک  می کند ، تفاوتهایی بین آنها وجود دارد. فیزیوتراپی با کاهش درد ، افزایش قدرت عضلانی ، بهبود دامنه حرکتی مفاصل ،استقامت و عملکرد حرکتی درشت سرو کار دارد ، در حالی که کاردرمانی علاوه بر مد نظر قرار دادن موارد فوق ، بیشتر با مهارتهای حرکتی ظریف ، مهارتهای درکی بینایی ، مهارتهای شناختی و پردازش حسی سرو کار دارد .

کاردرمانگرها در مکانهای متفاوتی کار می کنند از جمله مراکز استثنایی ، بیمارستانها ، مراکز توانبخشی ،مراکز بهداشت روانی ، مراکز  خصوصی و شخصی ، درمانگاه کودکان و آسایشگاهها.

مراحل تکاملی ذهنی کودکان تا ۳ سالگی در کودکان طبیعی به شرح زیر است :

تا ۱۲ماه

می‌تواند دستورهای تکی را درک کند و انجام دهد مانند “توپ را به من بده” .کودکان بزرگ‌تر و دیگر بزرگسالان را نگاه می‌کند و از آن‌ها تقلید می‌کند.کارهایی که برای او اشتیاق آور هستند را تکرار می‌کند برای مثال چیزی را از یک لبه پایین می‌اندازد تا شما دوباره آن را بردارید.به کتاب با دقت نگاه می‌کند و صفحات آن را ورق می‌زند.

از ۱۲تا۱۵ماه

دستورهای ساده را می‌فهمد و انجام می‌دهد.فعالیت‌های دیگران را تقلید می‌کنند مانند جارو زدن خانه.شروع به انجام بازی‌های فکری و حل مسئله می‌کند مانند حل کردن یک پازل

۲۴ماه

می‌تواند دستورات دو قسمتی را بفهمد و اجرا کند (برای مثال اسباب‌بازی‌ات را بردار و در قفسه بگذار)می‌تواند بسیاری از اجزای بدن خود را نام ببرد.می‌تواند به قسمت‌های مشخص عکس در کتاب اشاره کند.می‌تواند بازی‌های انجام دهد که رد آن نقش بازی می‌کند، برای مثال نقش مادری که به کودک خود (عروسک) غذا می‌دهد.

۲/۵سال

شروع به فکر کردن در مورد چیزهای خنده‌دار می‌کند (مثلاً به یک گربه بالدار فکر می‌کند و این برایش خنده‌دار است)مفهوم یک موضوع یا شیء را درک می‌کند (مثلاً ” این قطعه را به من بده”)

۳سالگی

نام و نام خانوادگی و سن خود را می‌داند.می‌تواند نقش یک شخصیت دیگر را بازی کند.می‌تواند تا سه بشمارد.پازل‌های ساده را می‌تواند حل کند.می‌تواند داستان یک کتاب را بازگو کند.

کلید وازه ها : ا اختلال یادگیری ،تیسم  ، بیماریهای متابولیکی ، سندرم داون ، ضعف مهارتهای حرکتی ، اختلال رفتاری ، کاردرمانی ، قطع عضو ، فلج مغزی     

منبع: سایت ایران رهاب