سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اختلالات ویژه یادگیری(SLD) :

 

اختلال ویژه یادگیری یکی از اختلالاتی می باشد که ذهن بسیاری از روانشناسان را به خود درگیر نموده است و مبحثی علمی را در دنیای علم روانشناسی باز نموده که تحقیقات و پژوهش های زیادی نیز در ده های اخیر در مورد این موضوع انجام گرفته است. کسانی که اختلال ویژه یادگیری دارند یکی از باورهای رایج درباره انسان ها را به چالش می کشند. شخصی که معلول ذهنی[1] نیست، ناراحتی های روانی، نقص های بینایی/شنوایی[2] ندارد، فقیر نیست و از سایر محرومیت های اجتماعی[3] رنج نمی برد، اصولا باید در مدرسه موفق باشد اما چرا چنین نیست.بنابراین مشخصه اصلی این کودکان داشتن هوش عادی می باشد.

همین امر بخصوص در برخی از جوامع و فرهنگ ها باعث می شود که دید خانواده ها به این کودکان منفی شده و در نتیجه از ترس جلوگیری بر برچسب گذاشتن فرزنداشان به عنوان کودک کم توان ذهنی[4] و استثنایی در صدد رفع مشکل و مراجعه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری برنیایند. و این مشکل نیز در آینده به معضلی بزرگ تبدیل شده و کودک از ادامه تحصیل بماند. مشکل به همین نکته بسنده نمی کند. یکی از کلیدهای موفقیت کمک به کودکان دچار مشکلات ویژه یادگیری اطلاع رسانی و آگاه سازی صحیح اقشار جامعه از ویژگیهای این کودکان می باشد.  

[1] – Mentally-Handicapped

[2] -vision/auditory Defect

[3] -social Deprivation

[4] -Mentally retarded

در سال 1962 ساموئل کرک [1] دز یک کنفرانس با حضور والدین و متخصصان این موضوع را مطرح نموده و نام ناتوانی یادگیری [2] را بر آن نهاد. از دید و نظر کرک همه این کودکان یک مشکل ریشه نورولوژیک[3] داشتند که بر شیوه های مختلف بر یادگیری تاثیر می گذاشتند.

این فرض که ناتوانی یادگیری مبنای نورولوژیک دارد بسیار منطقی می باشد اما برای آموزگار کلاسی که می خواهد اعلام کند که این دانش آموز مشکل ویژه یادگیری دارد بسیار سخت است که از ناهنجاریهای نورولوژیک به عنوان شاهد استفاده کند.(مهدی گنجی، 1394).

 

تعریف اختلال ویژه یادگیری:

این نوع اختلال را می توان با توجه به ملاک های تشخیصی در راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی ویراست پنجم (DSM-5)[4] تعریف نمود.

الف- مشکلات یادگیری و کاربرد مهارتهای تحصیلی دست کم با یک از نشانه های زیر مشخص می شود. که به رغم اقدامات و تدابیر انجام شده برای حل آنها، حداقل شش ماه تداوم داشته باشد.

1-     خواندن غیر دقیق یا کند و با سختی.

2-     دشواری در فهم معنی آنچه خوانده است.

3-     دشواری در املا.

4-     دشواری در بیان نوشتاری.

5-     دشواری در تسلط بر مفهوم عدد و محاسبه.

6-     دشواری در استدلال ریاضی(حل مسأله).

ب- مهارتهای تحصیلی[5] آسیب دیده اش به میزان چشمگیر و قابل توجهی پایین تز ار سطح سن تقویمی مورد انتظار است.

ج- مشکلات یادگیر در سالهای دبستان آغاز اما ممکن است تا زمانی که نیاز به مهارتهای تحصیلی آسیب دیده فرد فراتر از تواناییهای محدود فرد نباشدکاملا آشکار نشود.

د- معلولیت های ذهنی، مشکلات بینایی یا شنوایی اصلاح نشده، یا سایر اختلالهای ذهنی یا نورولوژیک، شرایط ناگوار روانی-اجتماعی، عدم آشنایی کافی با زبانی که تدریس می شود یا پایه تحصیلی ضعیف نمی تواند توضیح بهتری برای مشکلات یادگیری باشند. DSM-5) انتشارات رشد ص 185)

شیوع اختلالات یادگیری:

به گزارش dsm-5 شیوع اختلالات یادگیری در زمینه های تحصیلی خواندن، نوشتن و  ریاضی 5 تا 15 درصد در کودکان مدرسه رو می باشد. در فرهنگ ها، جوامع و زبان های مختلف شیوع در بزرگسالی معلوم نیست اما به نظر می رسد حدود 4 درصد است.

 

[1] -Kirk, Samuel. Educating Exceptional Children.Boston: Houghton Mifflin, 1962.

[2] -Learning Disability

[3] – Neurological

[4] – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders

[5] -Academic Skills

 

 

شما والدین یا آموزگار عزیز  می توانید به راحتی انواع اختلالات یادگیری را بطور دقیق و مشخص تشخیص داده و بررسی نموده و تمرینات مناسب خود را تهیه نمایید.

برای مشاهده فایل های تشخیصی و تمرینات درمانی و …اینجا کلیک نمایید.