ارزیابی و تخمین سطح خواندن
ارزیابی خوانـــدن
برای ارزیابی خواندن از مواد آموزشی و روش تدریس عمومی استفاده میشود.
پارامترهای سنجش غیر رسمی
1) تشخیص کودکی که سطح خواندن او به صورت قابل توجهی زیر حد کلاس است.
2) مشاهده خطاها و سبک خواندن کودک.
3) تعیین توانایی برای یادگیری خواندن در سطح کلاسی.
4) عوامل دخیل در کُند آموزی خواندن.
5) ترکیب اطلاعات به دست آمده و طراحی برنامهای برای ترمیم.(کرک، چالفانت، 1377)
تخمین سطح خواندن
– سطح خواندن شفاهی: وادار کردن کودک به پاراگرافهایی از کتابهای مختلف کلاسهای ابتدایی که به صورت شفاهی و بلند خوانده شود. یعنی از هر پایه یک پاراگراف نوشته شود.
– سطح خواندن خاموش (صامت خوانی): وادار کردن کودک به صامت خوانی از روی کتابهای فارسی سطح ابتدایی. سپس سؤالاتی پرسیده میشود تا درک مطالب او تعیین گردد، آنگاه سطح آموزشی او را تخمین میزنیم.
– سطح خواندن لغات (بازشناسی): آزمون کودک در خواندن لغات جداگانه که از کتابهای پایهی ابتدایی نوشته شده ارزیابی میشود. توجه به این نکته مهم است: الف) سطح خواندن لغات.
ب) تعداد خطاها. ج) سبک برخورد با لغات.
– افتراق لغات: لغاتی به کودک داده میشود و آن را در میان لغات دیگر بازشناسی میکنند و به یاد میآورند. مثلا “پسر، پدر، داس، با، سرد، آب“ اگر دانشآموز فقط یک یا دو کلمه از این مجموعه را بخواند معلم به او میگوید: یکی از این کلمات “پسر“ است. به کلمات نگاه کن و کلمه مورد نظر را به من نشان بده و از کلمات دیگر هم به همین روش استفاده میکنیم. با این روش مشخص میشود که کودک قسمتی از لغات را میشناسد و بر همان اساس آنها را از همدیگر جدا میکند. (کرک،چالفانت،1377)