سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اختلال نقص توجه در کودکان

اختلال نقص توجه در کودکان یا همان بیش فعالی می تواند با رفتار صحیح والدین و معلمان درمان گردد. اما آن ها چه نکاتی را می بایست در برخورد با اختلال نقص توجه در کودکان مورد توجه قرار دهند؟

انواع بیش فعالی یا اختلال نقص توجه در کودکان کدامند؟

  • نوع ترکیبی ( بی توجه/ بیش فعال/ تکانشگر): کودکان با این نوع اختلال هر سه علامت را نشان می دهند. این نوع شایعترین نوع این اختلال است.
  • نوع بیش فعال/ تکانشگر: کودک علائم بیش فعالی و تکانشگری را نشان می دهد ولی قادر به حفظ توجه می باشد.
  • نوع بی توجه ( که به عنوان اختلال بی توجهی شناخته می شود): این کودکان به طور واضح فعالیت زیاد ندارند، آنها کلاس و یا سایر فعالیتها را به هم نمی زنند، به همین دلیل ممکن است به علائم آنها توجه نشود.

درمان بیش فعالی یا اختلال نقص توجه در کودکان چیست؟

درمان بیش فعالی یا اختلال نقص توجه در کودکان به  صورت دارو درمانی ، رفتار درمانی یا نوروفیدبک صورت می گیرد :

داروهای بیش فعالی یا اختلال نقص توجه در کودکان

داروهایی تحت عنوان محرک های درمانی موثرترین درمان این اختلال هستند. این داروها شامل مت آمفتامین( ریتالین و ….) و دکستروآمفتامین هستند که  به کودکان در تمرکز و عدم توجه به محرکهای حواسپرت کننده کمک می کنند. داروهای محرک در ۷۰%- ۸۰% بیماران موثر است. داروهای غیر محرک شامل اتوموکستین است که اکثرا به عنوان درمان کمکی و یا به تنهایی بکار می رود.

 رفتار درمانی اختلال نقص توجه در کودکان

رفتار درمانی، درمانی جایگزین است که در تعداد زیادی از بیمارانی که به محرکها پاسخ ندادند و یا تمایل به استفاده دارو ندارند بکار می رود. تعدادی از بیماران به عنوان درمان کمکی در کنار درمان دارویی از رفتار درمانی استفاده می کنند. شواهد تاثیر رفتار درمانی از درمان با محرکها ضعیفتر است. شواهد نشاندهنده مفید بودن رفتار درمانی برای زیرگروه خاصی از بیماران با اختلال بیش فعالی یا نقص توجه در کودکان می باشد، به عنوان مثال کودکانی که روابط ضعیف با والدین خود دارند و یا مخالفت و خشونت زیادی در خانواده دارند.

نوروفیدبک روشی جهت درمان اختلال نقص توجه در کودکان

نوروفیدبک یک تکنولووژی درمانی جدید و  بسیار موثر برای مشکلاتی مانند عدم  تمرکز و دقت، اضطراب، افسردگی و اختلالات یادگیری می  باشد. اثرات درمانی بسیار خوب و ماندگار، نبود عوارض جانبی منفی و طول  درمان بسیار کوتاه نسبت به دارو درمانی از مهمترین خصوصیات این روش می باشد.

نوروفیدبک در ارتقاء عملکرد نیز تاثیر بسیار خوبی دارد به نحوی که قابلیت باز آموزی فعالیت امواج مغزی برای کسب بهترین عملکرد در ورزشکاراان حرفه ای رشته های  مختلف ورزشی را فراهم می کند.

در این روش درمانی زمان انجام دادن فعالیت های  فکری بهبود می یابد، شب ادراری و دندان قروچه شبانه برطرف شده ، تیک های حرکتی و صوتی و عصبی از بین می روند، وسواس و اضطراب فروکش می کند، افسردگی نابود می شود ، ضریب هوشی افزایش می یابد و همچنین باعث بالا رفتن دقت و تمرکز می شود.

چه نکاتی را  به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی و خانوده آنها باید گوشزد نمود؟

کودکان با این اختلال نیاز به کمک در سازماندهی دارند ، بنابراین انجام این روشها کمک کننده است:

۱-برنامه ریزی

داشتن برنامه روزانه یکسان، از زمان بیدار شدن تا خوابیدن. این برنامه باید شامل زمان انجام تکالیف و زمان بازی هم باشد.

۲-سازماندهی موارد مورد نیاز روزانه

جای هر چیز مشخص باشد و هر چیزی در جای خودش قرار داده شود که شامل لباسها، وسایل مدرسه و … می شود.

کودکان با این اختلال نیاز به قوانین ثابتی دارند که برایشان قابل فهم و دنبال کردن باشد . اگر کودک قوانین را دنبال کند باید به او پاداش داده شود. کودکان با این اختلال اکثرا مورد انتقاد قرار می گیرند. رفتار خوب کودک باید دیده و تقدیر شود.

چه نکاتی را در مورد انجام تکالیف کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی یا نقص توجه باید والدین مد نظر داشته باشند ؟

والدین می توانند با کمک به افزایش کیفیت تکالیف کودک خود به موفقیت تحصیلی کودکشان کمک کنند. والدین باید مطمئن باشند که فرزند مبتلا به این اختلالشان:

  • در محلی ساکت بدون هیچ موردی که باعث حواسپرتی شود، نشسته است.
  • دستورالعمل دقیق و مختصر به او داده شده است.
  • تشویق به نوشتن هر کدام از تکالیف در دفتر همانگونه که معلم خواسته است.
  • کودک باید در قبال تکالیف مسئولیت پذیر باشد و والدین نباید مواردی را که خود کودک قادر به انجام آنها است ، انجام دهند.
  • مشخص کردن انتظارات، دستورات و محدودیتهای مشخص و ثابت. کودکان با این اختلال باید دقیقا بدانند که انتظارات از آنها چه چیزی است.
  • والدین باید روشهای افزایش نظم که به رفتارهای مناسب پاداش می دهد و به رفتارهای نامناسب با روشهای دیگری مانند زمان تنهایی و یا محرومیت از امتیازات پاسخ می دهند ، در پیش بگیرند .
  • ابداع نقشه تعدیل کننده رفتار برای تغییر مشکل زا ترین رفتار: نمودار رفتاری که انجام وظایف و مسئولیت پذیری کودک را دنبال می کند و برای رفتارهای مثبت پاداش درنظر می گیرد، وسیله ای مناسب است.

آیا فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی یا نقص توجه می تواند رانندگی نماید؟

نوجوانان با این اختلال شاید آگاهی از قوانین داشته باشند ولی احترام به این قوانین مسئله دیگری است. عنلکرد رانندگی ضعیف نوجوان با این اختلال را از همسالانش متفاوت می کند. یادگیری مهارتهای جدید ممکن است برایشان مشکل باشد. صبر، نظارت و زمان برای بهبود اداراک، قضاوت و واکنش ها لازم است.

چه نکاتی را معلمان در اختلال بیش فعالی در کودکان باید در نظر داشته باشند؟

با تغییرات کمی در کلاس، معلم ساده تر می تواند با نقاط قوت و ضعف کودک مبتلا به این اختلال کار کند. این موارد برای معلمان مناسب است:

  • در هر زمان یک تکلیف به دانش آموز بدهند تا از تجمع کارها خودداری شود.
  • دستورات مشخص به او داده شود.
  • دستورات نوشتاری با دستورات بیانی همراه شوند.
  • قوانین مشخص در مورد رفتارها و عواقب سرپیچی از این قوانین تنظیم شود.
  • کودکان نزدیک معلم بنشینند.

توصیه های ضروری به والدین در اختلال نقص توجه در کودکان

همه کودکان مبتلا به این اختلال در روابط با دیگران اختلال ندارند ولی آنهایی که مشکل دارند روش قدم به قدم ارتباطات کودک را بهبود می دهد. هرچه زودتر به مشکلات با همسالان پی برده شود، این روش قدم به قدم موفق تر خواهد بود. به والدین توصیه می شود که:

  • اهمیت رابطه سالم با همسالان را در کودک تشخیص دهند.
  • کودک را در فعالیتها با همسالانش مشغول کنند.
  • اهدافی را برای رفتارهای اجتماعی و پاداش برای آنها در نظر بگیرند.
  • درصورت خجالتی بودن و یا گوشه گیری کودک ، ارتباط اجتماعی را تقویت کنند.
  • بازی کودک تنها با یک کودک دیگر در هر زمان را تقویت کنند.

  

شما والدین یا آموزگار عزیز  می توانید به راحتی انواع اختلالات یادگیری را بطور دقیق و مشخص تشخیص داده و بررسی نموده و تمرینات مناسب خود را تهیه و تا حد امکان مشکل درسی فرزند خود را درمان نمایید.

برای مشاهده فایل های تشخیصی و تمرینات درمانی و …اینجا کلیک نمایید.