سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فواید موسیقی در زندگی کودکان

کودکان در حدود سه سالگی علاقه واقعی به هر نوع موسیقی نشان می‌دهند این زمان بسیار مناسبی است برای والدین تا در درک و شناخت ساختار موسیقی به کودک کمک کنند والدین مطمئن باشند که اگر تجارب موسیقی همراه با برنامه ریزی باشد منجر به شناخت و آگاهی خواهد شد بهترین روش آموزشی در چنین زمانی این است که به کودکان اجازه دهیم تا به ساز مورد نظر نزدیک شوند و از نزدیک آن را تجربه کنند گذاشتن آهنگ‌های کودکانه برای کودکان بسیار مفید است بهترین ساز برای کودکان در این سن پیانو یا ارگ می‌باشد لذتی که کودک در حین تماس با ساز می‌برد علاقه او چندین برابر بیشتر می‌شود.

به گزارش رسانه کودک، کودکان در سن ۵ سالگی در زمینه بوجود آوردن موسیقی بسیار خلاق می‌باشند چون در این سن برای تجربیات برنامه ریزی شده امادگی بیشتری دارند نمونه ان ولف گانگ موزارت بزرگ‌ترین موسیقیدان تاریخ کسی که اولین قطعه خود را در سن ۵ سالگی ساخته بود این دوره حساس‌ترین زمان برای آموزش موسیقی به کودک می‌باشد. والدین و مربیان کودک مواظب باشند که در برنامه اموزشی کودک تعادل ایجاد کنند یعنی زمانی را برای گوش دادن زمانی را برای خواندن زمانی را برای نواختن ساز قرار دهند والدین باید از در اختیار قرار دادن بیش از یک ساز به کودک خودداری کنند زیرا این کار باعث می‌شود هر لحظه کودک به طرف یک ساز تحریک شود و باعث دلزده شدن او از موسیقی و ساز مورد نظرش می‌شود.

فواید موسیقی در زندگی کودکان

۱به راه انداختن خلاقیت کودکان: موسیقی بخاطر جذابیتی که دارد خود ایجاد علاقه می‌کند و فرد را بطرف خود می‌کشاند با وجود اینکه در کشور ما حتی یک کتاب در زمینه آموزش موسیقی به کودکان در مدارس ارئه نشده است و در سطوح دیگر هم حتی یک واحد درسی موسیقی ارائه نشده است به طور میانگین هر کودک روزانه بیش از ۱٫۵ ساعت موسیقی گوش می‌کند.

۲کنترل خود مداری کودک: به خاطر رابطه استاد شاگردی که در کار موسیقی وجود دارد می‌تواند خودمداری کودک را کنترل کرد. کودک یاد می‌گیرد که در بقیه کارها خود خواه نباشد و به نظر بزرگ‌ترها احترام بگذارد وقتی کودک برای یادگیری موسیقی از استاد یا والدین کمک می‌گیرد این کار باعث می‌شود که در زندگی خود، خود خواه نباشد و از نظرات و کمک دیگران استفاد کند. کار موسیقی باعث رابطه سالم بین والدین و کودک می‌شود.

۳. موسیقی به کودک شخصیت بزرگ منشانه القا می‌کند: وقتی کودک آهنگ می‌نوازد یا آهنگ و صدای خوانندگان را تقلید می‌کند خود به خود احساس شخصیتی بزرگ‌تر از سن سال واقعی‌اش به او القا می‌شود به شرطی اینکه مقلد وی شخصیتی درست باشد.

۴بالا بردن اعتماد به نفس: تحقیقات نشان می‌دهد موفقیت در دوران کودکی اعتماد به نفس را بالا می‌برد. وقتی کودک یادگیری آهنگی یا سازی را پشت سر می‌گذارد اعتماد به نفس او بالا می‌رود. روحیه و آمادگی او برای یادگیری آهنگ بعدی بالا می‌رود وقتی کودک یا نوجوان یاد گیری سازی را با موفقیت پشت سر بگذارد احساس می‌کند که در زندگی می‌تواند به بقیهٔ چیزها و خواسته‌هایش دست یابد یادگیری و آموزش موسیقی به خاطر سخت بودنش در دوران کودکی تمرین اعتماد بنفس است به شراط اینکه والدین از او حمایت کنند اگر کودک یا نوجوان در این کار به خاطر علاقه زیادش و حساس بودنش با شکست مواجه شود در بقیه کارها احساس ناتوانی می‌کند و تجربه بسیار بدی برای او می‌باشد.

۵بالا بردن مهارت‌های حرکتی و ادراک فضایی و پیشرفت حافظه: موسیقی به خاطر مشکل بودنش و ایجاد رابطه بین اعضایی مختلف حرکتی و حسی بدن نقش فعالی در پیشرفت حافظه دارد. موسیقی اعضای مختلف بدن را با هم هماهنگ می‌سازد و مهارت‌های انسان را بالا می‌برد آموزش موسیقی اگر در دوران پیش از دبستان شروع شود باعث روان شدن حرکات دست کودک می‌شود ومهارت اورا در نوشتن بالا می‌برد وقتی کودک می‌خواهد آهنگی را بنوازد باید برای ریتم زدن حرکات دست و با پا هماهنگ شود هم چنین برای زدن ملودی باید بین انگشتان دست چپ و دست راست هماهنگی ایجاد شود. این هماهنگی ضمن سخت بودن، نیروی زیادی از مغز می‌طلبد و مغز انسان را فعال می‌کند.

پس موسیقی به خاطر سخت بودنش به خصوص سازهای سیمی مانند گیتار و سه تار وغیره چون نیاز به ارتباط مهارت‌های حرکتی و فضایی بدن دارند جریان پردازش مغز انسان را آسان می‌کند و اثر آن بر پیشرفت یادگیری دروسی مثل ریاضی به روشنی قابل مشاهده است. تحقیقی که انجام شده است به سه گروه از دانش آموزان سه نوع آموزش داده شده است گروه اول آموزش موسیقی گروه دوم آموزش کامپیوتر گروه سوم بازی‌های آموزشی ضمن اینکه قبل از آموزش ازنظر هوشی در یک سطح بودند پس از آموزش نتیجه چنین بود گرو اول از نظر ظریب هوشی نسبت به گروهای دیگر در سطح بسیار بالاتری نشان می‌دادند.

۶برنامه ریزی: تمام کار موسیقی از روی نظم و ترتیب است زدن یک آهنگ یا یادگیری آن مستلزم یک برنامه و اصول خاص خود است مثلاً کودک می‌خواهد آهنگ بنوازد باید بداند در کجای کارش از ملودی استفاده کند چه زمانی ریتم بزند چه زمانی شروع به خواندن کند کجا سرعتش زیاد شود کجا کم همه این کارها دارای نظم خاصی است پس کودک به نظم موجود در بقیه کارها وجهان پی می‌برد. وقتی کودک دید که با برنامه ریزی و نظم توانست سازی را یاد بگیرد به این نکته پی می‌برد که می‌تواند بقیه کارهایش را با برنامه ریزی درست انجام دهد و در زندگی آدم منظمی به بار می‌آید.

۷بالا بردن خزانه لغات کودک: از طریق موسیقی می‌توان خزانه لغات کودک را تقویت کرد گوش دادن به آهنگ خواندن اشعار خواندن آهنگ با هر زبانی که باشد خزانه لغات کودک افزایش پیدا می‌کند کودک با خواندن یک آهنگ یا شعر حداقل ده لغت به خزانه لغات او اضافه می‌شود. این به خاطر جذابیتی که دارد در حافظه کودک ماندگار می‌شوند.

۸آشنایی با فرهنگ خویش و فرهنگ‌های دیگر: وقتی کودک آهنگی را گوش می‌دهد به زبان آن آشنا می‌شود. فرض کنید کودک چند تا آهنگ از قومیت‌های مختلف در ایران گوش می‌دهد. او می‌فهمد که قو میت‌های مختلف در ایران زندگی می‌کنند و به تفاوت‌های موجود بین آن‌ها پی می‌برد یا وقتی آهنگ خارجی گوش می‌دهد به زبان آن‌ها می‌شود و می‌فهمد که فلان کشور با چه زبانی صحبت می‌کند مثلاً کودک آهنگی با زبان افغانی گوش می‌دهد می‌فهمد که زبان آن‌ها با ما مشترک است. موسیقی انسان را به گذشته و آیند می‌برد.

۹. لطیف و خوش اخلاق بارآوردن کودک: تحقیقات نشان می‌دهد که هنرمندان به خصوص خوانندگان از لطافت بشری نسبت به بقیه اعضای جامعه برخوردارند با آموزش موسیقی به کودک می‌توان خشن بودن کودک که در همان دوران در رفتار او درونی می‌شود کاست به شرط اینکه موسیقی لطیف باشد و از نوع موسیقی آرام باشد. وقتی به یک کودکی که موسیقی کار می‌کند بگویدتو این هنرمند هستی نباید رفتار خشن نشان داد. جامعه از تو انتظارچنین رفتاری را ندارد، این فکر به کودک القا می‌شود که نباید رفتار خشن نشان دهد و باید خوش اخلاق باشد و کودک در زندگی آدمی خوش اخلاق بار می‌آید.