سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نشانه های بی انگیزگی در دانش آموزان

نشانه ها:

✅- ناتمام گذاشتن کارها
✅- خودداری از انجام تکالیف
✅- عدم تلاش برای حل مشکل خود
✅- مشکل در تصمیم‏گیری
✅- انتظار کمک از دیگران
✅- بی‏ توجهی و بی ‏دقتی
✅- تمایل نداشتن به فعالیت های بدنی
✅- آوردن بهانه‏ های متعدد برای انجام ندادن کارها
✅- داوطلب نشدن برای انجام کارها
✅- عاجز بودن در تنظیم فعالیت حال و آینده
✅- میل دائمی به قرار داشتن در حالت استراحت
✅- به سر بردن دائمی در رویا
✅- قدرت تمرکز فکری پایین
✅-تنبلی نمودن و از زیر باز مسئولیت، شانه خالی کردن
?عوامل مختلفی که منجر به کاهش انگیزه در دانش ‏آموزان می‏شود:
✅- عدم هماهنگی بین میزان تکالیف مدرسه با توانایی‏های دانش ‏آموزان
✅- یکنواخت بودن محیط آموزشی با توجه به پیشرفت‏های عصر حاضر که می‏توان از وسایل کمک آموزشی مثل نوار ویدیو، سی‏ دی، اینترنت و… استفاده کرد.
✅- عدم کنترل والدین نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندانشان
✅- بی ‏ارتباط بودن تکالیف با نیازهای روزمره
✅- مشکلات خانوادگی نظیر محول نمودن کارهای منزل به فرزندان از طرف والدین
✅- انجام کاری برای دریافت حقوق و ساعات غیر مدرسه برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده.
✅- تشویق نشدن برای انجام تکالیف منظم
✅- افسردگی‏های خفیف
✅- داشتن تجربیات و شکست‏های تلخ متعدد
✅- عدم برخورداری از تجربیات موفق
✅- در معرض شماتت و تنبیه بودن
✅- نقایص فیزیولوژیکی و بدنی
✅- وجود نابسامانی، مشاجرات لفظی و درگیری در خانواده
✅- طلاق در خانواده
✅- وابسته بودن به والدین و انجام کارهای کودک به ‏وسیله ‏ی آن‏ها
✅- محرومیت از امکانات اولیه
✅- داشتن بیماری شدید
?راهبردهای افزایش انگیزه در دانش ‏آموزان:

✅- اطمینان از وضیعت جسمانی دانش‏ آموز از نظر معاینه ‏ی شنوایی و بینایی
✅- ایجاد هماهنگی بین تکالیف مدرسه با توانایی دانش ‏آموزان
✅- متنوع کردن محیط آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم، عکس، ماکت و…
✅- دادن تکالیف مرتبط با نیازهای دانش‏ آموزان
✅- توجه به حاصل فرایند کار و تلاش دانش آموز (عدم نمره محوری در کلاس)
✅- استفاده درست از کلمات و جملات توسط والدین و معلمان.
?دانش ‏آموزان بی‏ انگیزه در مدرسه و راهبردهای افزایش انگیزش والدین و معلمان: گاهی از اوقات با سخنان به ظاهر ملایم و بی‏ضرر، موجب کاهش انگیزه در دانش‏ آموز می‏شوند. آنان به دانش‏ آموزی که در آستانه‏ ی مردود شدن است می‏گویند: « ما می‏دانیم تو یک نابغه نیستی، توقع هم نداریم معجزه‏ای از تو ببینیم. فقط می‏خواهیم در حد توانایی‏ ات درس بخوانی، اگر نمره‏ ی قبولی بگیری ما راضی خواهیم بود.» این نوع گفتار، دیگر به دانش‏ آموز این امکان را نمی ‏دهد که برای رسیدن به درجات عالی آموزش تلاش کند؛ اگر هم نهایت کوشش خودش را هم به خرج بدهد، بیش از یک « قبولی» انتظاری دیگر از خود ندارد. پیامی که می‏تواند منجر به ایجاد انگیزه در فرد شود این است:« ما انتظار داریم درس یاد بگیری و آدم تحصیل کرده‏ای بشوی. یادگیری یک امر تصادفی نیست، یادگیری مستلزم تلاش و عزمی راسخ است. ما چنین چیزی را از تو توقع داریم.»
✅- دادن خودمختاری و استقلال به دانش ‏آموز در جاهایی که امکانش وجود دارد.
✅- تشویق‏های کلامی .
✅- نشاندن دانش‏ آموز در جلوی کلاس یا در کنار هم‏کلاسی‏هایی که می‏توانند الگوی نقش مثبت برای او باشند
✅- صدا زدن دانش‏ آموز در کلاس در موارد متعدد، ارائه‏ ی بازخورد در موارد متعدد، تقسیم تکالیف حجیم به بخش‏های کوچک‏تر
✅- کمک به والدین در درک واقع‏ بینانه از توان یادگیری دانش ‏آموز.
✅- دادن فرصت به دانش ‏آموزان در بیان معلومات خود و آن‏چه خارج از کلاس از خانواده و دیگران آموخته ‏اند.
?نویسنده : رحیمی، محمد، درمانگر اختلالات ویژه یادگیری، شهر ارومیه

 

برای مشاهده تمرینات تخصصی تقویت هوش و خلاقیت و استدلال وحافظه و… اینجا کلیک نمایید