پاکدلها – اگرچه برای کودکان دیرآموز استفاده از کلاسهای ویژه یک ایدهآل است اما همیشه این امر امکانپذیر نیست. گاهی اوقات کودکان دیرآموز در یک کلاس عادی جا داده میشوند و زیرنظر معلمی قرار میگیرند که فعالیتی در مورد تدریس این کودکان نداشته است.
? در هر کلاس که ۳۰ تا ۴۰ دانشآموز دارد، به طور میانگین ۱ تا ۴ دانشآموز با ویژگیهای گفته شده وجود دارد . ?
وقتی بنابر هر دلیلی این عمل انجام شود، معلم باید معلم باید اصول اصلی کار با این کودکان را بداند که عبارت است از ؛
– معلم باید ویژگیهای فردی کودک را در نظر بگیرد.
– معلم باید در کلاس به کودک کمک کند تا دراندازه و سطح خودش آموزش ببیند.
– مطالب درسی باید بیشتر تکرار شود و مدت زمان یادگیری و آموزش درس جدید با فاصله بیشتر برنامهریزی شود. مدتی که طول میکشد تا یک کودک دیرآموز همانند یک کودک عادی یک سال درسی را به پایان برساند، یک سال و نیم است.
– کودک دیرآموز احتیاج به #انگیزه برای تمرین (مشق و تکالیف) دارد. اما تمام این روشهای انگیزشی به یک نوع نیستند و آموزگار باید نبوغ خاصی برای آموزش به کودک به کار بندد.
– آموزگار برای تدریس از مسائل عینی و محسوس کمک بطلبد تا بتواند موقعیت آموزشی محسوسی را برای او فراهم کند.
– کودک دیرآموز برای رسیدن به ایدهآلهای آموزشی نیاز به #تحسین و #تشویق دارد.
از قبیل ؛
جوایز متفرقه، ستاره روی دفتر، یک اسباببازی، نوشتن نامش با گچ رنگی و خلاصه تحریک کردن علاقهاش.
– آموزگار باید به کودک کمک کند تا به فعالیتهایش به عنوان یک چیز با ارزش بنگرد و هر فعالیت و تلاش کودک در ارتباط با موضوع تدریس از جانب معلم مورد احترام قرار گیرد.
– داشتن ظاهر مناسب به کودک کمک میکند تا بهتر مورد پذیرش درد جامعه باشد.
– از این کودکان باید برنامهها و هدفهای کوچکتری را انتظار داشته باشیم.
❇️ نکاتی که باید در مورد دانشآموزان دیرآموز رعایت شود :
1. به خانوادههای دانشآموز دیرآموز اطلاعرسانی کنیم تا به شناخت بیشتری در مورد شرایط فرزندشان و کمک به ایشان برسند.
2. الزامآ با دانشآموز دیرآموز در منزل بصورت جبرانی کار شود .
3.کار با دانشآموز دیرآموز بایستی استمرار داشته باشد و منحصر به زمان خاصی نباشد.
4.دانشآموز علیرغم شکستهایش در امور تحصیلی در خانواده نباید مورد تحقیر و بیاحترامی قرار گیرد.
5. کودک علاوه بر مهارتهای آموزشی به کسب مهارتهای اجتماعی نیازمند است.
6.خانواده بصورت حضوری یا مکاتبهای با معلم مدرسه در ارتباط باشد .
7. آموزش به زبان ساده صورت گیرد
8. تمرین و تکرار زیاد لازم است.
* باید درنظر داشت که دانشآموزان دیرآموز به سنی میرسند که نقطه ضعفهای خود را شناسایی کرده و پوشش میدهند برای رسیدن به آن روز بهتر است کنارش بوده و به او کمک کنیم .
9 .خانواده ها به طــور موثــر با معلم همکاری کــرده و معلم از این همکاری استقبال کند.
10 . این کودکان در کلاسهایی قــرار بگیرند که دارای دانش آموزان کمتــری باشد.
11 . معلم به آموزش انفرادی بپردازدو بتدریج کودک را درگیرفعالیتهای گروهی و تدریس جمعی نماید.
12 . پیشرفت این کودکان به صورت هفتگی ثبت و در صورت نیاز از وجود یک مشاور کمک گرفته شود.
13 .فعالیتهـــای یادگیـــــری به صـــورت گام به گام و از ساده به مشکـــل و با حجم کمتـــــری انجام شود.
14 . تدریس با تکـــــرار بیشتــری همــــــراه باشد و از بیان لفظــــــی خود دانش آموز استفاده شود.
15 .در مورد پاسخهای درست و نادرست بازخورد فــوری و همــراه با توجه، تحسین، تشویق و یا اشتباهش تذکر داده شود
16.به این کــودکان کمک شود که هـــرچه زودتـــر به مرحله عملیات عینــی بــرسند.
17. بـر روی پیشرفت تــوجه و رشد مهارتهای کلامــی آنها کار شود.
18 مهارت آمـوزی مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که تقریباً ۱۳% دانش آموزان مدارس عادی دیرآموز هستند، رسیدن به اهداف فوق نیازمند آن است که یک دوره آموزشــی برای معلمان دوره ابتدایی در نظر گرفته شود و یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد.
19 .اگــر کودکان دیرآموز در همان کلاسهای اول و دوم آموزش مناسب ببینند و درگیــر فعالیتهایی شوند که به طور نظامدار جذب سیستم ادراکی آنها شود و مهارت کلامــی آنها را رشد دهد، هم وضعیت درسی و هم رشد هوشــی آنها پیشرفت می کند.
کودکان دیرآموز در کلاسهای عادی
کودک-دیر-آموز
تعریف-دیر-آموزی
دانش آموز دیرآموز
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓