اشتباهات دانش آموزان در دیکته نویسی
شما والدین و آموزگاران عزیز با مشاهده 10 نمونه دیکته دانش آموز ،می توانید به راحتی نوع اشتباهات دیکته دانش آموز را مشخص کرده و تمرینات لازم(موجود در کانال اختلالات ویژه یادگیریSLDI ) را انجام داده و دیکته دانش آموزان خود را بهبود بخشید.
?ضعف در حافظه دیداری: مثل نوشتن (ح، ه، ت، ط، ق، غ، ذ، ز، ض، ظ)در کلمه یا جمله :”نازم در هیات مدرصح مشقول غدم ضدن اثط “
?دقت در توالی دیداری :جابجا نوشتن مثل:
” مارد کربیت را در قسفه برزگ گذاشت ”
?دقت دیداری : اضافه یا کم گذاشتن نقطه و دندانه و سرکش در کلمات مثل:” بر و پال اردگ آب حیس نمی شود”
?ضعف در حساسیت شنوایی : عدم تمیز صدای حروف در کلمات زمان نوشتن مثل: “احمت دندان های خود را مسباک می زند”
?ضعف حافظه شنوایی : جا انداختن کلمه یا کلملت در جملاتی که شنیده و باید دیکته آن را بنویسد. مثل:”علی در باغ زیبا در کنار گلها گردش می کند”←می نویسد:”علی درباغ گردش می کند”
?وارونه نویسی و آیینه نویسی: مثل :”مادر م در بازار کار خیاطی می کند” را وارونه یا آیینه نویسی می کند. (جهت دریافت مرینات بیشتر و راه حل های این نوع مشکلات به کتاب اختلالات ویژه یادگیری تالیف محمد رحیمی مراجعه کنید یا با شماره تلفن 09128532550 ارتباط بر قرار کنید تا کتاب برای شما ارسال گردد).
?نقص آموزشی : مثل نوشتن “شود ←شد”،”خواست←خاست”،”گفت←گوفت”
نقص آموزشی،منطور این است که دانش آموز درکلاس به خوبی آموزش ندیده یا خوب یاد نگرفته است و احتیاج به آموزش مجدد کلمات و دستور کلمات و روش تدریس ها را باید دقیق آموزش ببیند.
نویسنده: رحیمی محمد – درمانگر اختلالات یادگیری
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓