فعالیت دو نیمکره مغز
پاکدلها – با توجه به پژوهش ها و تحقیقات انجام گرفته؛ چون در کودکان حساب نارسا (اسپسیفایر ریاضی) سلولهای آسیب دیده ی خفیف مغزی وجود دارد (بارودی و گینزبرگ به نقل از سرنر 1993)می توان با فعال کردن سلول های مشابه که همان کارکرد را انجام می دهند جانشینی به وجود آورد .
به این منظور می توان از روشهای مختلفی بهره گرفت یکی از این روشها آموزش دو نیمکره ی مغز و به کارگیری روشهایی برای تقویت مراکز مغزی هر دو نیمکره است با توجه به اینکه در عملکردهای فردی یکی از نیمکره های مغزی فعال تر است و تمایل به استفاده از یک سمت بدن به جای دیگری در فرآیند رشد مغز به وجود می آید افراد نیمه ی غیر غالب را کمتر استفاده می کنند. در حالی که با توجه به موارد گفته شده نیاز داریم که هر دو نیمکره ی مغز را رشد دهیم تا به عملکردهای هر دو نیمکره دسترسی پیدا کنیم. و نهایتاً اینکه بدانیم آموزشی که به اکثر نقاط مغز مربوط می شود مناسبتتر است و پیامهای چند رسانه ای عرضه تا میزان یادگیری و پایداری آن بالا رود برای ایجاد غلبه دو طرفه مغز و آموزش دو نیمکره مغز فعالیتهای زیر? در جلسات درمانی پیشنهاد می گردد.(ویژه والدین ودرمانگران)
آموزشهایی برای فعالیت دو نیمکره مغزی به صورت هماهنگ در جلسات درمانی
⬅️ جلسه اول: معرفی اولیه تمرینات حرکتی مانند قدم زدن به جلو – عقب – پهلوها و پریدن – سینه خیز رفتن – راه رفتن ریتمیک – شمارش مستقیم و معکوس – پرش تقاطعی – قرار دادن انگشت شست در مقابل هر یک از انگشتان .
⬅️ جلسه دوم و سوم: کشیدن شکل و حروف روی قسمتهای مختلف بدن و حدس زدن ، پرتاب توپ به هدف به تناوب با هر دو دست ، پرتاب توپ به طرف یکدیگر همواره با نام بردن ، ضربه به توپ با دست راست، چپ، هر دو دست.
⬅️ جلسه چهارم و پنجم:
– تنفس عمیق به علاوه گوش دادن به موسیقی
– راه رفتن با چشم بسته و حدس زدن جای اشیاء
– چرخاندن میله و حرکات بالا و پایین رفتن با انگشتان
– تمرین چرخش مداد در دست با چپ و راست
-آموزش خلاقیت و تحریکات یکپارچکی حسی
⬅️ جلسه ششم و هفتم:
-گوش دادن به موسیقی با چشم بسته
– مچاله کردن کاغذ با هر دو دست و پرتاب آن
-گفتن لطیفه و به خاطر سپاری آن
-آشنایی با چرتکه
– بستن چشم و پیدا کردن راه تمرین مداد شمعی
⬅️ جلسه هشتم و نهم:
– بازی با چرتکه
– جمع اعداد یک رقمی به صورت بلند گفتن مراحل و نتایج
– آموزش خلاقیت
– بازی با شاقول بالا و پایین انداختن میله
⬅️ جلسه دهم و یازدهم:
مرور جلسات گذشته
آموزش خلاقیت تمرین حرکات چشم با دنبال کردن چراغ قوه
گذاشتن چوب کبریت لای لبها و حرکت آن
خواندن داستان و گرفتن احساسات مختلف مربوط به داستان
راه رفتن با چشم بسته
⬅️ جلسه دوازدهم و سیزدهم :
تاکید روی فعالیتهای دستی
لی لی کردن با هر پا به صورت جداگانه
چرخاندن توپ روی بدن و بازی نقش
⬅️ جلسه چهاردهم و پانزدهم:
تمرین ایستادن روی شانه ، پا ، دو چرخه ، راه رفتن با کتاب روی سر ، پرش ، آموزش مهارت اجتماعی ، تصور بدنی
⬅️ جلسه شانزدهم:
ساختن طرح ، دادن شکل به فرد و ساخت جمله ، ضربه ریتمیک روی پا
فعالیت دو نیمکره مغز
منبع کانال تخصصی اختلال یادگیری وبیش فعالی -علیرضا یاوری
شاید این موضوعات را نیز بپسندید ⇓