اختلال ریاضی یا Dyscalculia
محاسبه پریشی – اختلال ریاضی – ناتوانی ویژه یادگیری درس ریاضی – ریاضیات ابتدایی
What is Dyscalculia?
DSM-5 defines Dyscalculia as a specific learning disorder, an impediment in mathematics, evidencing problems with:
Memorisation of arithmetic facts
Accurate and fluent calculation
Accurate math reasoning.
در dsm 5 ,اختلال ریاضی یا Dyscalculia به عنوان یک اختلال یادگیری خاص با مشکلاتی در :
》درک عددی
》به خاطر سپردن داده های حسابى
》محاسبه دقیق و روان
》 استدلال دقیق ریاضی تعریف می شود.
🎯 توانمندی در ریاضیات یک مهارت ضروری برای کسب موفقیت در مدرسه و زندگی قلمداد می شود. ما برای داشتن سواد ریاضی باید:
🔺یاد بگیریم به ریاضیات ارزش دهیم و وجوب و حضورش را در زندگی احساس کنیم
🔺یاد بگیریم با کمک ریاضی استدلال و قضاوت کنیم
🔺به توانایی های ریاضی خود اعتماد کنیم و محاسبات روزمره خود را به درستی انجام دهیم
🔺با ریاضی ارتباط برقرار کرده و مسائل ریاضی را حل کنیم
🔺 اما باید بدانیم حل مسئله های کلامی و داشتن تفکر ریاضی گونه (thinking mathematically)
و کاربرد آن در زندگی روزمره برای دانش آموزان مبتلا به مشکلات یادگیری در مقایسه با دانش آموزانی که به خودی خود قادر به تعمیم دهی هستند از فوریت بیشتری برخوردار است.
اشکال و ضعف در 4 گروه از مهارت ها در بروز این ناتوانی مشهود است:
🔺ضعف مهارت های زبانی (فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی،نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آن به نمادها)
🔺ضعف مهارت های ادراکی (شناخت و خواندن نمادهای عددی ،گروهبندی اشیاء ،تصاویر و ارقام)
🔺ضعف مهارت های ریاضی (رعایت اولویت در محاسبه ،شمارش اعداد ،زمان ،شمارش و یادگیری جدول ضرب)
🔺ضعف مهارت های توجه (نوشتن صحیح اعداد ، به خاطر داشتن رقم انتقال داده شده و…)
اختلال ریاضی یا Dyscalculia – اختلال محاسبه -سایت پاکدلها
برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: