سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چند پرسش و پاسخ در مورد املا

 

چند پرسش و پاسخ در مورد املا (دیکته)

۱- چرا دانش آموز در املا نقطه ها یا دندانه ها یا سرکش را کم یا زیاد می نویسد؟

  این مشکلات مربوط به کمبود دقت دانش آموز است برای پرورش دقت تمرین هایی از این قبیل انجام شود

1_ نشان دادن دو تصویر ظاهراً مشابه که اختلاف هایی جزئی در آن دو تصویر وجود دارد و دانش آموز باید آنها را پیدا کند

2_ تعدادی کلمه را در اختیارش می‌گذاریم در هر کلمه «حروف یا نقطه یا دندانه »جاافتاده و دانش آموز باید نقص کلمه را بیابد۰
مانند کلمه آ.. اده که صدای (ز)حذف شده است

3- در بین کلمات یا تصاویر مانند هم کلمه ای یا تصویری که با بقیه فرق دارد را پیدا کند4- در بین چند کلمه یا تصویر دو کلمه یا تصویر مشابه را پیدا کند.

 ۲_چرا دانش آموزم حروف هم صدا و چند شکل را در املا درست نمی نویسد مانند کلمه صاحب که به اشتباه ساحب می‌نویسد؟

علت عمده این نوع غلط های املایی ضعف در حافظه دیداری است است و با تقویت حافظه دیداری با خواندن و دیدن هر کلمه توانایی به خاطر سپاری آن را پیدا می کند.

تمرین هایی از این قبیل برای دانش آموزان مفید خواهد بود.

1- تصویری را در مقابل کودکان قرار می دهیم بعد از چند دقیقه تصویر را مخفی می کنیم و از او سوالاتی در مورد تصویر می پرسیم.

2-۳ تصویر یا کلمه را به کودک نشان می دهیم بعد از چند دقیقه تصاویر را مخفی می کنیم می‌پرسیم چه تصاویر یا کلماتی را دیده بود بعد از این که با سه تصویر کودک مهارت پیدا کرد به ۴ یا ۵ تصویر یا کلمه ارتقا می دهیم

3- همان تمرین شماره ۲ را انجام می دهیم پس از مخفی کردن یک کارت یا کلمه یک کارت یا تصویر را جا به جا می کنیم کودک پس از دیدن تصاویر باید تشخیص دهد کدام یک تغییر کرده است.

۳_ چرا دانش آموزم در نوشتن املاءعقب می‌افتند؟

 عقب ماندن در املا به دو علت می تواند باشد اول اینکه ممکن است دانش آموز کند نویس باشد دانش آموز کنویس تمام حرکات او کند است مانند دویدن راه رفتن توپ پرتاب کردن و غیره و یا علت کند نویسی می تواند ضعیف بودن عضلات دستش باشد مورد دوم ممکن است دانش آموز حافظه شنیداری ضعیفی داشته باشد.

تمرین هایی که در این مورد می شود انجام داد.

 سه کلمه برای کودکان بیان کنید اعضای بخواهید پس از چند ثانیه آن سه کلمه را بازگو کند سه جمله دستوری کوتاه را بیان کنیم و دانش آموز آنها را انجام دهد به عنوان مثال در را ببند کتاب فارسی را روی میز بگذار صفحه ۵ را باز کن.

۴_ چرا دانش آموزم ترتیب نوشتن صداها را در موقع نوشتن املا به یاد نمی آورد؟

 علت این اشتباهات در توالی دیداری و شنیداری است یعنی آنچه را که دیده یاشنیده را باید بتواند به ترتیب انجام دهد تمرین هایی که در این زمینه می‌شود انجام داد همان تمارین تقویت حافظه دیداری و شنیداری با این تفاوت که در اینجا به ترتیب باید بیان شود مثلاً چند کارت را ببیند سپس به ترتیب بازگو کند چه کارتهایی را دیده است یا چند دستور معلم را بشنود سپس به ترتیب دستورات شنیده شده را عمل کند.

 

چند پرسش و پاسخ در مورد املا -پاکدلها

مشاهده و دانلود پکیج کامل تشخیص و درمان اختلال دیکته نویسی پاکدلها اینجا کلیک کنید 

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای تشخیص و درمان مشکلات دیکته نویسی اینجا کلیک کنید