سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مهارت نوشتن

 

مهارت نوشتن

در تاریخ بشر همواره استفاده از ابزار نشانه (نوشتن) پیشرفتی بزرگ بوده است و توانایی فرد برای کنترل محیط پیرامون را افزایش داده است.

ابزار و وسایل اولیه اشیای ساخته شده از مواد طبیعی از قبیل چوب (برای ساخت عصا ) سنگ و استخوان جهت انجام حرکت هایی از قبیل ؛ هل دادن ضربه زدن و پرتاب کردن (مهارت های حرکتی درشت) بوده اند.

سال های بسیاری طول کشید تا انسان ها ابزاری را به ظرافت و دقت قلم و مداد که نیازمند مهارت‌های حرکتی ظریف و پیچیده است، اختراع کنند.

ابزاری که به سادگی و آسانی از کنار آن می‌گذریم، بی ‌آنکه به پیچیدگی و نظم موجود در آن بنگریم.

به لحاظ علمی باید به نکته تاکید کرد که استفاده از مداد، از استفاده از قوی ترین رایانه ها نیز سخت تر است. در جامعه ما نیز هنگامی که کودک با مشکل در نوشتن مواجه می شود ، بدون توجه به رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف، از نتایج حاصل از آزمایشات اولیه ابزار نوشتاری،دلسرد و مایوس می شود.

رشد مهارت های حرکتی ظریف در پسران بیشتر از دختران اتفاق می‌افتد و زمینه مشکلات دختران با پسران متفاوت است.با در نظر گرفتن این نکته در محیط های آموزشی فعلی که طیف وسیعی از کودکان با سطوح رشدی متفاوت در یک کلاس واحد در بر می گیرد .

نوشتن و آموزش این مهارت را باید به عنوان بخشی از اولویت های درمانی مد نظر قرار داد.

به لحاظ نوع نوشتن کودکان را می‌توان در سه گروه و دسته قرارداد :

گروه a که بدون توجه به روش های تعلیم و آموزش به خوبی می‌نویسد

گروه b که به آسمان و به سادگی راهبردهای آموزشی را به کار می‌برند و در زمینه نوشتن از آنها بهتر مند می شوند.

گروه c که خود تعداد کمی از کودکان را به خود اختصاص می دهند آن دسته از کودکانی هستند که با وجود برنامه‌های آموزشی منظم ، قادر به یادگیری مهارت مدنظر نیستند .

بنابراین باید بر این نکته تایید کرد که آموزش و اجرای برنامه منظم یادگیری در زمینه مهارتهای حرکتی ، بینایی و حسی باید در برنامه کلیه متخصصان مربوطه در مدرسه مد نظر قرار گیرد.

مشکل در نوشتن مشکلات متعددی در انجام تکالیف درسی را برای کودک به دنبال خواهد داشت . دانش آموزان مبتلا به نقایص نورولوژیکی، مشکلات یادگیری، کمبود توجه و تمرکز و ناتوانی های رشدی اغلب باید زمان و انرژی زیادی را برای یادگیری خوانا و نوشتن صرف کنند.

عواقب ناشی از مشکلات نوشتاری کودکان را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود

1- به دلیل بدخط بودن و خوانا نبودن نمرات کمتری دریافت می‌کنند.

2- در نوشتن از سرعت کمتری برخوردار هستند ، بنابراین به طور دایم از متن اصلی عقب می مانند.

3- زمان بیشتری را نسبت به هم کلاسی های خود صرف می‌کنند.

4- در نوشتن نکات مهم درسی، (یادداشت،خلاصه برداری و ‌..) با مشکل مواجه هستند.

5- دانش آموزان تلاش می کنند تا اصول نوشتاری را بیاموزند، اما با شکست مواجه می‌شوند و در نتیجه از یادگیری سایر فرایندهای نوشتاری از جمله دستور زبان باز می مانند.

6- این دانش آموزان از نوشتن دوری می کنند و به دنبال آن رشد نوشتاری آنها تحت الشعاع قرار می گیرد.

هنگامی که مشکل نوشتن در کارایی کودک اختلا ایجاد کند، از متخصص کاردرمانی خواسته می شود که نوشتن او را مورد ارزیابی قرار دهد.

در واقع نوشتن ضعیف کودک یکی از رایج ترین علل ارجاع کودکان دبستانی به کلینیک های کاردرمانی و مشکلات یادگیری است.

فرد متخصص پس از ارزیابی کودک به منظور طرح ریزی دقیق برنامه درمانی ، مواردی را باید مد نظر قرار دهد که شاید بی تاثیر در بروز مشکل موجود نباشد.موارد مذکور به شرح زیر می باشند:

1-اجزا و زیر مجموعه های مورد نیاز جهت شکل گرفتن مهارت نوشتن

2- روش آموزش و همچنین ساختار فیزیکی کلاس

3-توانایی های دانش آموز و مهارت های شناختی، روانی – اجتماعی و حسی – حرکتی که در امر نوشتن حایز اهمیت هستند.

این نکته را باید مورد توحه قرار داد که جهت کسب مهارت نوشتن، پیش نیازهای نوشتاری مهمی مطرح می شوند که بدون توجه به آنها ، فرد نمی تواند به مهارتهای لازم در زمینه نوشتن دست یابد.

 

مهارت نوشتن -سایت پاکدلها

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای کامپیوتری کمک به مهارت نوشتن ، کلیک کیند

برای مشاهده مطلب : مروری بر اختلال نوشتن ، کلیک کنید